روزه ماه شعبان معیشت انسان را پربرکت می‌کند
کد خبر: 4203225
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
حجت‌الاسلام‌ نظری‌منفرد:

روزه ماه شعبان معیشت انسان را پربرکت می‌کند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه روزه‌داری در ماه شعبان انسان را از شر دشمنان دور و بهشتی می‌کند، گفت: تمام افعال و اعمال انسان آثاری دنیوی و اخروی دارد و هر کسی در ماه شعبان زیاد روزه بگیرد، خدا امر معیشت او را اصلاح و دنیایی پربرکت نصیبش خواهد کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری‌منفرد، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی نظری‌منفرد، استاد حوزه علمیه در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 12 اسفندماه در برگزار شد، با بیان اینکه باید خود را آماده ورود به شهر الله رمضان کنیم، اظهار کرد: به قرائت این ذکر «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ» در روزهای پایانی ماه شعبان باید توجه کنیم؛ امام صادق(ع) نیز فرمودند: «روزه ماه شعبان ذخیره‌ای برای بندگان در روز قیامت است.»

وی در ادامه ضمن ارائه مصادیقی از ذخایر عالم خلقت و طبیعت ادامه داد: دنیا محفل کسب ذخایر معنوی و معرفتی برای روز قیامت است؛ دنیا وادی ذخیره‌سازی عمل صالح و شایسته برای آخرت است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه تمام ذخیره‌های خوب و بد انسان در فردای قیامت نمود پیدا می‌کند، اظهار کرد: دنیا منزلگاهی است که انسان برای ماندگاری در آن آفریده نشده است؛ خداوند متعال به ما حیات و زندگی داد تا در وادی آزمون الهی با کسب معنویت و عمل صالح نتیجه کار‌های خود را در روز قیامت مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه عده‌ای عمر را با سرگرمی و امورات بیهوده هدر می‌دهند، تصریح کرد: قرآن کریم در آیات ۹۹ و ۱۰۰ سوره مؤمنون می‌فرماید: «افرادی که عمر را به سرگرمی و لهو و لعب گذرانده و از عمر خود درست استفاده نکردند، به آخر زندگی خود که می‌رسند، از خدا طلب بازگشت می‌کنند تا در دنیا عمل صالح انجام دهند»؛ حال‌ آنکه این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.

نظری‌منفرد با بیان اینکه دنیا محفل ذخیره‌سازی اعمال صالح و کردار نیک است، ادامه داد: روزه ماه شعبان از ذخیره‌های خوب برای قیامت انسان است؛ جدای از ثوابی که دارد انسان را برای روزه ماه مبارک رمضان آماده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) می‌فرماید: «هرکسی در ماه شعبان زیاد روزه بگیرد، خدا امر معیشت او را اصلاح و دنیایی آباد و پرخیر و برکت خواهد داشت»، اضافه کرد: تمام افعال و اعمال انسان آثار دنیوی و اخروی دارد و روزه ماه شعبان نیز امر معیشت را اصلاح می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه روزه انسان را پاک و طاهر می‌کند و دعای انسان پاک نیز اجابت می‌شود، اظهار کرد: براساس روایات اسلامی برای اینکه انسان به حاجتش برسد باید روزه بگیرد؛ روزه باعث می‌شود عبد و بنده تقرب به خدا یابد و این تقرب، دعا را مستجاب می‌کند.

وی دورشدن شر دشمنان را از دیگر آثار روزه ماه مبارک شعبان توصیف و بیان کرد: در روایتی امام صادق(ع) فرمود: «یک روز روزه‌داری در ماه شعبان، انسان را بهشتی می‌کند»؛ در این ایام نباید از مناجات شعبانیه که همواره مورد اهتمام تمام اهل‌ بیت(ع) بود، غفلت کرد؛ این دعا سرشار از مضامین والاست.

نظری‌منفرد در بخش پایانی سخنان خود بر استفاده بهینه از لحظه لحظه‌های عمر تأکید کرد و گفت: امام علی(ع) می‌فرماید: «أشَدُّ الغُصَصِ فَوتُ الفُرَصِ؛ سخت‌ترین اندوه‌های زندگی، از دست‌ رفتن فرصت‌هاست.»

انتهای پیام
captcha