پیگیری مطالبات از سوی نمایندگان منتخب مجلس؛ خواست جامعه قرآنی + فیلم
کد خبر: 4201714
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
نشست سهم جامعه قرآنی در مشارکت پرشور انتخابات/ 2

پیگیری مطالبات از سوی نمایندگان منتخب مجلس؛ خواست جامعه قرآنی + فیلم

مهمترین مسئله‌ای که موجب سلب اعتماد از برخی از نمایندگان مجلس شده است، به ویژه از سوی جامعه قرآنی، بی‌توجهی نسبت به مطالبات بحق آنها بوده است، اگر نمایندگان خود را موظف به این مهم بدانند، اعتماد برخواهد گشت.

نشست سهم جامعه قرآنی در مشارکت پرشور انتخاباتبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «سهم جامعه قرآنی در مشارکت پرشور انتخابات» هفته گذشته در سالن جلسات ایکنا برگزار شد. در این نشست که شورای توسعه فرهنگ قرآنی آن را با همکاری ایکنا برگزار کرد، جمعی از فعالان و کارشناسان قرآنی به بررسی این موضوع پرداختند و اینکه چگونه و با استفاده از چه سازوکاری می‌توان شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی بود.

در بخش نخست گزارش این نشست، سخنان جلیل بیت‌مشعل، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا؛ شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام کوششی، مدیر مؤسسه قرآنی «ندای ملکوت»؛ حجت‌الاسلام قبادی، پیشکسوت قرآنی؛ حجت‌الاسلام آمره، دبیر قرارگاه جلسات خانگی قرآن کریم؛ حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای، قاری و فعال قرآنی و زهرا بادی، مدیر مؤسسه اُسوه، منتشر شد. در ادامه سخنان و نظرات باقی حضار در این نشست از نظرتان می‌گذرد: 



حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این نشست با تشکر از ایکنا برای هماهنگی و ترتیب دادن این نشست گفت: ایکنا همیشه در بزنگاه‌ها چابکانه تلاش می‌کند تا نقش اساسی و اصولی را ایفا کند. از حضور همراهان عزیز سپاسگزارم.

وی ادامه داد: در میان شما افراد پیشکسوت‌ و باتجربه‌ای هستند که می‌توانند در این نشست یک مرور تاریخی و مستند داشته باشند که مشخص شود، آیا جامعه قرآنی تا به این لحظه در بزنگاه‌های اشاره شده نقش خود را به خوبی ایفا کرده است؟ البته شواهد حاکی از این است که غالباً این جامعه در برهه‌هایی همچون انتخابات با این توجیه که مشارکت آنها به معنی حمایت از فرد خاصی است یا کار جناحی محسوب می‌شود، از اینکه وارد میدان شود برحذر بوده اما امسال با همه سال‌ها متفاوت است و مقام معظم رهبری تکلیف کرده‌اند و جامعه در این شرایط تنها به دنبال تحقق دغدغه‌های معظم‌له است که همانا در پی حضور و مشارکت حداکثری مردم در آوردگاه انتخابات هستند.

حسینی تصریح کرد: به هر حال جامعه قرآنی به عنوان یکی از مجموعه‌های پیشران مطرح است و باید در بزنگاه کنونی کار حیاتی خود را به انجام برساند همچنان که مقام معظم رهبری در این قصه از همه نهادها، سازمان‌ها و افراد تأثیرگذار و آنهایی که نفوذ کلام دارند، خواسته‌اند تا نقش خود را به خوبی ایفا کنند؛ جامعه قرآنی به لطف خدا از جمله نهادهای اجتماعی آبرومند در جامعه محسوب شده و سرمایه خوبی در اختیار دارد؛ مدیران، چهره‌های شاخص قرآنی در شاخه‌های فعال این عرصه تریبون‌هایی خوبی در اختیار دارند و باید تماماً از این ظرفیت بهره ببرند.

لزوم اقتباس از اقدامات مؤثر اجتماعی از سوی جامعه قرآنی

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه گفت: ممکن است سلسله اقدامات یا ایده‌هایی در جایی خارج از پیکره جامعه قرآنی در حال انجام باشد که البته نتایج مثبتی نیز در پی داشته باشد که این امر از گزارش‌هایی که معمولاً منتشر می‌شود، مشهود است؛ باید چنین ایده و اقدامات از سوی جامعه قرآنی به درستی دریافت شده و مورد اقتباس قرار گیرد و در نهاد و سازمان‌های گوناگون که کار قرآنی می‌کنند، ضریب داده شود.

حسینی تأکید کرد: پویش‌های خوبی شکل گرفته و در حال جریان است، به طور مثال «مثبت یک» یا «مثبت چند» که در این راستا هر چهره قرآنی با نفوذ می‌تواند در قالب گفت‌و‌گو با افراد گوناگونی که با ایشان در ارتباط است در این زمینه فعال بوده و آنها را برای مشارکت در انتخابات دعوت کند یا در پویش «پاس گل» نوجوانانی که به سن تکلیف سیاسی نرسیده‌اند و قادر به رأی دادن نیستند، اطرافیان خود را که قصد چنین کاری ندارد یا در انجام آن تردید دارند به این کار دعوت کنند.

نشست سهم جامعه قرآنی در مشارکت پرشور انتخابات

وی افزود: به هرحال ما به عنوان جامعه قرآنی باید در این مسئله دغدغه‌مندانه ورود کنیم، چرا که انتخابات این روزها دغدغه اصلی مقام معظم رهبری است و باید دید که با استفاده از چه ظرفیت‌هایی می‌توان این کار خطیر را به فعلیت رساند؛ اتفاقاً این نشست برگزار شده است تا پیرامون این موضوع بحث و تبادل نظر شود و ظرفیت‌ها سنجیده شود که در این فرصت باقی مانده باید چه کارهایی صورت داد که منویات رهبری تحقق یابد و اینکه مثلاً دارالقرآن، امور قرآنی اوقاف، معاونت قرآن و عترت ارشاد و سایر نهادها و سازمان‌ها در این زمینه تاکنون چه کارهایی انجام داده‌اند و چه کارهایی را در دستور کار دارند، چرا که به هر حال آنها وظایفی و رسالت‌های سازمانی هم دارند که باید آنها را هم به انجام برسانند و قادر به تعطیل کردن آن نیستند، اما همان‌ها را باید به یک ظرفیت و فرصت جدید تبدیل کرد تا شرایط رای برگزاری یک انتخابات با حضور حداکثری و مشارکت مردم و به ویژه جامعه قرآنی به انجام برسد.

محمدحسین محمدزاده؛ عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه تشکیل چنین نشستی که واکنشی جدی به رویداد مهم سیاسی و اجتماعی انتخابات است، در ادوار گوناگون شورای توسعه فرهنگ قرآنی کم‌سابقه بوده است، گفت: بابت برگزاری چنین نشستی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور آن را برگزار کرده است، باید  قدردان بود هر چند اگر این اتفاق مدتها قبل می‌افتاد نتیجه بهتری داشت.

توجه به چهار اصل تبیین، تبلیغ، تشویق و تهییج

وی ادامه داد: در مباحث تبلیغی و ترویجی در قبال یک رویداد، همواره با چهار واژه که در اصل همه آنها با حرف «ت» آغاز می‌شوند، روبرو هستیم که عبارتند از تبیین، تبلیغ، تشویق و تهییج که برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن مرحله به مرحله در طول هم و یا به موازات هم انجام می‌شوند و می‌توانیم این موارد را با موضوع مهمی همچون انتخابات نیز گره بزنیم.

محمدزاده تصریح کرد: در رابطه با مرحله اول یعنی تبیین و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن در نسبت با انتخابات به یک دورخیز چند ماهه نیاز است، برنامه‌ریزی که جامعه قرآنی در آن حوزه می‌تواند سلسله اقداماتی را برنامه‌ریزی و انجام دهد تا امید به مؤثر بودن شرکت در انتخابات افزایش پیدا کند.

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: از جمله برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در این مرحله می‌توان به فعال کردن کُنشگری‌های اجتماعی اشاره کرد و مثلاً توقع داشت که جامعه قرآنی چند نفری را برای حضور در مجلس که افراد مؤثری نیز باشند و بتوانند مطالبات جامعه قرآنی را به شکل جدی پیگیر باشند، معرفی کنند، فعالیت این عده در جریان اتفاقات پیش از انتخابات می‌تواند اصطلاحاً تنور انتخابات را گرم و گرمتر کند. صرف رأی دادن خوب است اما پرداختن به چنین کنش‌گری اجتماعی اثر مضاعفی خواهد داشت. البته در کنار این جریان، طراحی‌هایی نیز می‌تواند انجام شود و مثلاً آیاتی از قرآن در زمینه انتخابات از قرآن استخراج شود که اتفاقاً در مرحله بعد یعنی تبلیغ کاربرد دارد و می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد.

وی گفت: تشکیل گروه‌های اجتماعی مؤثر و مرتبط با حوزه قرآن و گروه‌های مرجع که باید در مراحل بعدی برنامه داشته باشند از جمله اقداماتی است که در این مرحله باید آن را به انجام رساند و پس از حصول نتیجه پیرامون دسته‌بندی آیات قرآنی مرتبط با انتخابات، در مرحله بعدی یعنی تبلیغ و اطلاع‌رسانی آن هم با یک فاصله زمانی نسبت به مرحله تبیین، آیات با موضوع انتخابات باید در فضای دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی منتشر و به اشتراک گذاشته شود. موضوعی که اینجا مطرح می‌شود این است که در مواجهه با عنوان مشارکت اجتماعی انتخابات چه دیدگاهی دارد.

مصادیق قرآنی مشارکت

محمدزاده تأکید کرد: آیاتی همچون «وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ» و یا حتی «وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَی الإثم وَ اْلعدوان» از جمله اشارات قرآنی است که به انتخاب افرادی که رکنی از ارکان نظام را با مسئولیت‌پذیری خود تشکیل می‌دهند دلالت دارند؛ انتخابی که به سرنوشت اجتماعی تک‌تک افراد ارتباط تام و تمام دارد که شانه خالی کردن این افراد از مسئولیت اجتماعی می‌تواند از مصادیق اثم یا گناه باشد.

وی در ادامه گفت: از جمله آیاتی که به طور واضح ما را در تعیین سرنوشت خودمان دلالت دارد این آیه است که می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها» که تأکید می‌کند خداوند به ما امر و واجب کرده است که اگر امانتی هست آن را به دست اهلش بسپاریم که می‌توان این امر را به انتخابات و برگزیدن اصلح که قرار است تصمیم‌گیری‌ها در امر اداره کشور به آنها به امانت سپرده شود، تعمیم داد.

این فعال قرآنی اظهار کرد: در مرحله تشویق استفاده از گروه‌های مرجع که خیلی موثر است و معمولاً رجوع به جداول که برنامه‌ها و جناحی که هر کدام از کاندیدا خود را ملزم به رعایت خط مشی‌های مختلف سیاسی می‌دانند بسیار مؤثر است که معمولاً این مرحله یک ماه پیش از انجام انتخابات صورت می‌گیرد.  

وی در پایان گفت: در شرایط فعلی و با گذر از سه‌مرحله‌ای که به آن اشاره شد، در مرحله تهییج قرار داریم، مرحله‌ای که باید با استفاده از سلسله اقدامات و به کار بردن ابزاری امید به حضور حداکثری مردم داشت؛ آنچه به آن پرداخته شد یعنی ایجاد پویش‌های گوناگون مثل پویش نایب‌الشهید و مواردی از این دست از جمله ترفندها و شگردهای رسانه ای است که وجه انگیزشی حضور در انتخابات را افزایش می‌دهد و می‌تواند به تغییر رفتار مردم نسبت به پدیده‌ای اجتماعی و یا سیاسی منجر شود؛ هر چند که برای پرداختی مؤثر به هر کدام از این مراحل نیاز به زمان بیشتری است  تا نتیجه مطلوبتری حاصل شود اما می‌توان از هم اکنون با برنامه‌ریزی اصولی به فکر انتخابات آتی بود.

داود جعفری؛ فعال قرآنی و دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی نیز در این نشست با اشاره به اینکه جامعه قرآنی در سی و یک استان کشور ستادهای مردمی دارد، گفت: این ستادهای مردمی جشنواره برگزار می‌کنند و عملاً سیصد شهر با کمیته‌های مردمی که در اختیار دارند در این جشنواره‌ها مشارکت دارند.

حمایت از کاندیدای قرآنی مجلس

وی ادامه داد: تصمیمی که امسال تصمیم گرفتیم این بود که هر کدام از فعالان  قرآنی‌ که نامزد شدند از ظرفیت این جشنواره که به طور مستقیم سیصدهزار نفر  و به طور غیرمستقیم بیش از یک میلیون دویست هزار نفر را شامل می‌شود در جهت حمایت از آنها استفاده شود، زیرا طی این سال‌ها که ما از وجود کمیسیون قرآن و عترت در مجلس محروم هستیم حداقل یک یا چند چهره قرآنی وارد مجلس شده و کرسی‌های مجلس را اشغال کنند که دغدغه ایشان برآورده شدن مطالبات جامعه قرآنی باشد.

نشست سهم جامعه قرآنی در مشارکت پرشور انتخابات

وی با اشاره به اینکه هر فعال قرآنی که نامزد انتخاباتی این دوره مجلس است از اقبال اجتماعی خوبی برخوردار است، گفت: حتی اگر این کاندیدا موفق به راهیابی به مجلس نشدند حمایتی که از آنها صورت می‌گیرد حمایت از قرآن است و وقتی چنین حمایتی گسترده از آنها صورت گیرد، این موضوع مطرح می‌شود که جامعه قرآنی نیز خواسته هایی دارد و لذا از سوی نمایندگان راه یافته به مجلس حساسیت‌هایی پیرامون آن رخ خواهد داد.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: حال که صحبت بر سر تولید محتوایی در زمینه تبلیغ و ترویج مشارکت حداکثری در انتخابات است و نزدیک شدن به لسان قوم در آن مطرح شد، پیشنهاد می شود که کمیته ای در این زمینه تشکیل شود و هر یک از نهادها و سازمان های قرآنی که وقت و موقعیت بهتری دارد در این زمینه دست به کار شده و با حمایت سایرین کمیته‌ای صدنفره با عنوان «لسان قوم» راه‌اندازی کند که به تولید محتوا براساس آیات و روایات پرداخته و ارتباطی معنادار میان قرآن، مردم و تشکیلات انتخاباتی برقرار کند که البته این امر باید بسیار ناملموس و غیرمستقیم به انتشار این محتواها منجر شود تا شکلی شعاری پیدا نکند که به دافعه منجر شود.

مشارکت همه‌جانبه در پویش‌های انتخاباتی

جعفری تصریح کرد: گام بعدی می‌تواند راه‌اندازی یک پویش قرآنی برای جامعه قرآنی باشد، قاطبه جامعه قرآنی شأنی برای خود در زمین گفتار پیرامون اشکالاتی که در زمینه اداره امور مملکتی وجود دارند، قائلند و لذا باید این امر با ایجاد ساز و کار مطرح شود که اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با ارتباطاتی که با مؤسسات و فعالان قرآنی دارد در ایجاد این پویش بهترین گزینه است اما در ادامه نهادهایی همچون ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز به معاونت با این اتحادیه اقدام کنند که این امر منتهی به نتایج مثبتی شود.

وی اظهار کرد: ارتباط با اساتید و فعالان قرآنی که فراموش شده‌اند از جمله نکات مثبتی است که می‌تواند در این روند تأثیر فراوانی داشته باشد به ویژه که آنها از نفوذ کلام بالایی برخوردار هستند و می‌توانند در محافل و مجالس قرآنی با اعتباری که از آنها سراغ داریم در مجاب کردن جامعه قرآنی نسبت به مشارکت حداکثری در عرصه انتخابات استفاده کنند.

جعفری در پایان گفت: صحبت از گردهمایی جامعه قرآنی به بهانه مناسبتی خاص شد که به نظرم ایده خوبی است منتها باید در قالب مانور بزرگ قرآنی برای آن برنامه‌ریزی شود تا مثلاً دو سه روز پیش از انتخابات شاهد برگزاری این مانور باشیم که در آن جامعه قرآنی حرف‌های خود را بزنند، اتمام حجت‌های خود را کرده باشند تا تأثیر مثبت آن را در روز انتخابات شاهد باشیم.

نشست سهم جامعه قرآنی در مشارکت پرشور انتخاباتولی یاراحمدی، پیشکسوت قرآنی نیز از جمله کارشناسانی بود که در این نشست به ذکر مطالبی پرداخت و گفت: در راستای تلاشی که در حال انجام است تا شور و هیجان  انتخابات افزایش پیدا کند و شاهد حضور حداکثری مردم در این مشارکت اجتماعی باشیم، مجموعه پیشنهاداتی از سوی برخی از فعالان قرآنی مطرح شد که قابل توجه است با این جود من سعی می‌کنم از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنم.

وی ادامه داد: رأی دادن یک رفتار اجتماعی است و ما طی این سال‌ها و از رهگذر ادوار گذشته انتخابات همیشه یا در مورد مسئولان صحبت کردیم یا برای حضور پُرشور مردم اصطلاحاً از رهبری مایه گذاشتیم که هزینه زیادی نیز به این منظور پرداختیم در صورتی‌که بایستی در طول سال‌ها این رفتار اجتماعی یعنی رأی دادن را در ذهن مردم نهادینه کرده و آن را تبدیل به یک هنجار اجتماعی می‌کردیم.

یاراحمدی تصریح کرد: آنهایی که رأی می‌دهند می‌توان در دسته‌جات مختلف تقسیم‌بندی است، برخی بر مبنای اعتقادی بودن خود رأی می‌دهند، مثلاً عنوان می‌شود که به خاطر دین و اعتقاداتم رأی می‌دهم یا مثلاً به خاطر رهبرم این کار را انجام می‌دهم، علاوه بر اینها ‌گروهی هم ملیت و ایران‌دوستی خود را ملاک نظر قرار داده و به این دلیل در صحنه انتخابات حاضر می‌شوند، اما رأی‌دهندگان تنها به این دو طیف تقسیم نمی‌شوند.

این پیشکسوت قرآنی افزود: گروهی شرکت در انتخابات را بر مبنای طرفداری از جریانی سیاسی برمی‌گزینند و البته افراد دیگری هم هستند که لجاجت آنها با جریان حاکم محرک آنها برای حضور در انتخابات است با این توجیه که رأی می‌دهند تا جناح مخالفشان شانسی برای انتخاب شدن نداشته باشد. صرف نظر از همه این رویکردها اما چیزی که مغفول مانده است، انتخاب به مثابه اثبات هویت فردی رأی‌دهندگان است به این معنی که من رأی می‌دهم تا در اجتماع و زندگی فردی و اجتماعی خودم اثرگذار باشم، چرا که وقتی دائماً از رویکرد اعتقادی و پرداختن به مطامع سیاسی در زمینه انتخابات سخن به میان می‌آید، معمولاً افراد و جناح و گروه‌های مشخصی در انتخابات شرکت می‌کنند که به تبع آن از آنجا که غالباً اسامی کاندیدا از روی فهرست مشخصی نوشته می‌شود، منتج به این خواهد شد که ما افرادی با چهره‌های شناخته شده را در نمایندگی مجلس شاهد باشیم. حال آن که ممکن است افرادی با ایده و نگرشی نو از راهیابی به مجلس بازمانند.

درک و بینشگری سیاسی نیازمند آموزش است

یاراحمدی تأکید کرد: این درک و بینشگری نیازمند آموزش است و ما در مواجهه با تک‌تک افراد از همان دوران ابتدایی و نظام آموزش و پرورش باید بر روی این اصل که فرد باید در اجتماع رویکردی خردمندانه داشته باشد، آموزش دهیم و با تقویت مبانی و نگرش ایشان، افرادی مطلع را به پای صندوق رأی هدایت کنیم.

وی با اشاره به تأکید دین و ادبیات دین‌مدارانه بر اختیار کردن حیات طیبه در زندگی فردی و اجتماعی گفت: این امر تنها از رهگذر تربیت منطقی و اصولی که به مبانی آن اشاره شد، محقق خواهد شد و فردی که براساس این نوع تربیت و نگرش در جامعه رشد پیدا کند، قطعاً انسانی موفق خواهد بود که تأثیرات عمیقی نیز در نوع رفتار فردی و اجتماعی همنوعان خود در زندگی مدنی خواهد داشت؛ فردی که در هر محیطی که حضور دارد، منشأ تغییر و تحول است و رفتارهایی مؤمنانه و پیش‌برنده را در اجتماع به واسطه نگرش او شاهد خواهیم بود.

این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: وقتی صحبت از افرادی می شود که برهه‌های حساس انقلاب را پشت سر گذاشته‌اند؛ از نزدیک شاهد آن بودند که انقلاب اسلامی چگونه شکل گرفت یا در جریان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بودند، اشاره به آن طیف از جامعه است که با درک موقعیت اجتماعی، احساس مسئولیت اجتماعی خود در قبال موقعیت‌های حساس انقلاب، نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند، خاطر ما در مشارکت ایشان در جریانی همچون انتخابات نیز جمع است، اما از آن طرف با طیفی از جامعه روبه‌رو هستیم که شاهد عینی انقلاب اسلامی نبوده است، دفاع مقدس را درک نکرده و شاید تصور از اینکه انتخابات نیز خود نوعی جهاد به منظور خنثی کردن توطئه‌های دشمن باشد، ندارد. اینجاست که وظیفه ما سنگین‌تر می‌شود و باید به بازنمایی و بازتعریف آنچه برای ایشان ملموس نبوده است، اقدام کنیم و به این واسطه سطح بینش، نگرش و بصیرت آنها را ارتقا بخشیم.

سامانه انتخاباتی کشور اشکال دارد

یاراحمدی در ادامه گفت: سامانه انتخاباتی ما همچنان اشکال دارد و هیچ ساز و کاری که ما براساس آن بتوانیم با مطالعه به انتخاب اصلح بپردازیم، نداریم و همانطور که اشاره شد در انتخابات مجلس عموماً انتخاب ما براساس فهرستی مشخص است حال آن که باید این امر را در نظر گرفت که مثلاً 30 نماینده‌ای که در دوره قبل از تهران در مجلس حاضر بودند چه عملکردی داشتند که این خود مبنا و ملاک ما برای انتخاب باشد که عملاً اینطور نیست.

وی افزود: ارتباطی که هر یک از نمایندگان مجلس در طول مدت تصدی نمایندگی خود داشتند با موکلانشان هم حائز اهمیت است و به طور مثال من فعال قرآنی در طول چهل سال گذشته یک بار هم از سوی نماینده خود که اتفاقاً عضو تشکل یا فراکسیون قرآنی است برای بیان مطالباتم فراخوانده نشدم، چرا که اصلاً دغدغه و مطلوب نماینده در مجلس چیز دیگری است و لذا باید این موارد به سبب اعتمادزایی برای مشارکت حداکثری اصلاح شود.

نمایندگان در تحقق خواست موکلان، خود را مسئول بدانند

وی در پایان گفت: گام نخست را مردم به خوبی برخواهند داشت و آن شرکت در پای صندوق‌های رأی است اما اینکه نماینده تا چه اندازه حس امانتداری داشته باشد و کوشش کند تا برای تحقق خواست موکلان خود اقداماتی در مجلس انجام دهد و در یک کلام پویا و خستگی‌ناپذیر باشد از جمله مواردی است که باید در این ایام کوتاه تا پیش از برگزاری انتخابات از سوی رأی‌دهندگان مورد توجه قرار گیرد.

محمد انجم‌شعاع؛ مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی در این دیدار با اشاره به دعوت از امیرالمؤمنین(ع) بعد از 25 سال خانه‌نشینی آن حضرت، گفت: ایشان در برابر این دعوت فرمودند که من را رها کنید چون اگر من برگردم، اوضاع را به همان شرایط ابتدای حکومت پیامبر(ص) برمی‌گردانم.

وی ادامه داد: بر این مبنا باید مردم را با اشاره به «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» به این امر متوجه کرد که حضور شما در انتخابات به مصداق این است که خود شما باید امور خود را تغییر دهید و هیچ‌کس دیگری برای شما این کار را انجام نخواهد داد.

نشست سهم جامعه قرآنی در مشارکت پرشور انتخابات

انجم‌شعاع گفت: ما از مجلس قبل ضربه خوردیم و آخرین آن در جرین برنامه توسعه هفتم بود که بحث معافیت‌های مالیاتی مؤسسات به ضرر ما تمام شد. این امر به ویژه در مورد جامعه قرآنی باید تبدیل به این ضرورت شود که با شرکت در انتخابات، سعی در اصلاح امور قرآنی داشته باشند.

سیدمحمود چاوشی؛ مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن در این نشست با اشاره به اینکه دعوت چهره‌های شاخص قرآن از مردم برای حضور در انتخابات در فرصت باقیمانده بهترین اقدام برای ترغیب مردم به حضور در این عرصه است گفت: قطعاً با توجه به وثوقی که مردم به ویژه جامعه قرآنی به آنها دارند، بیان و گفتار آنان می‌تواند کارساز باشد. 

نشست سهم جامعه قرآنی در مشارکت پرشور انتخاباتوی ادامه داد: شرکت در پویش «پاس گل» و «مثبت چند» از جمله مواردی است که مؤسسه مهد قرآن با توجه به فضایی که در اختیار دارد و افراد زیادی عضویت در آن دارند به آن ورود خواهد کرد و به طور قطع ما از تولیدات محتوایی ستاد مردمی ایران استفاده خواهیم کرد.

جامعه قرآنی همواره در عرصه‌های انقلاب پیشقدم بوده است

چاوشی ‌با اشاره به اینکه جامعه قرآنی در همه برهه‌های انقلاب اسلامی، پای انقلاب مانده و خواهد ماند، گفت: جامعه قرآنی همواره در همه عرصه‌های انقلاب پیشقدم بوده است و در رویداد اخیر هم حداکثر مشارکت را خواهد داشت، اما باید مدنظر داشت که طی بیش از چهار دهه همگام با پیشرفت جامعه و مناسبات انقلابی رشد نکرده و به جامعه قرآنی  به عنوان یک تشکل کوچک نگاه کردیم. البته این امر نشئت گرفته از این است که نسبت به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن که از جمله مطالبات رهبری است غفلت کرده‌ایم که اگر این امر با هوشیاری و به موقع انجام می‌شد، در شرایط کنونی چنین حالی نداشتیم که امیدوارم جامعه قرآنی در تحقق این مهم بیش از پیش همت داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود گفت: متأسفانه جامعه قرآنی از رسانه‌های قرآنی مؤثر محروم است و اگر نبود خبرگزاری مثل ایکنا، هیچ یک از رسانه‌هایی که داعیه کار قرآنی را دارند، بازتاب‌دهنده فعالیت‌های قرآنی به ویژه مردمی نبودند که اگر این برخورداری به ویژه شبکه قرآن و مهارف سیما را داشتیم، قطعاً کارهای زیادی را می‌توانستیم انجام دهیم.

سروش ابوالفتحی؛ مدیر مؤسسه قرآنی «مشکات» در بخش دیگری از این نشست با اشاره به نقش اثرگذار جامعه قرآنی در انتخابات و همچنین مسئولیت اجتماعی که هر کدام از آنها می‌توانند ایفا کنند، گفت: کتاب از مقام معظم رهبری موجود است که آن طور که باید و شاید شناخته‌شده نیست و نام آن «طرح کلی اندیشه اسلامی» است که حاصل سخنرانی های معظم له در سال 53 است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در آن کتاب می‌فرمایند که مسلمان بودن و مسئول بودن لازم و ملزوم یکدیگر است و یک انسان آگاه مسلمان نباید نسبت به آنچه در اطراف خودش در حال وقوع است، بی‌تفاوت باشد، بلکه باید سپر تقوا به تن کند و وارد میدان شود، در نتیجه تقوا مقدمه پیروزی است.

جامعه قرآنی برای تواصی باید یک دست باشد

مدیر مؤسسه «مشکات» تصریح کرد: بحث کُنشگری در  مورد انتخابات بسیار مهم است اما اینکه این کنشگری به چه سمتی برود مهمتر است، اشاره شد که باید تواصی داشته باشیم، اما برای داشتن تواصی ابتدا خودمان در داخل تشکل‌ها و جوامع قرآنی باید به یک جمع‌بندی رسیده باشیم و سؤال اینجاست که آیا در عرصه عمل این جمع‌بندی صورت گرفته است؟

نشست سهم جامعه قرآنی در مشارکت پرشور انتخابات

ابوالفتحی در ادامه گفت: بسیاری از دوستان  فعالیت قرآنی دارند و گاه هم خود دارای مؤسسات قرآنی هستند، اما باید گفت که برخی از آنها هیچ قرابتی با انقلاب اسلامی ندارند و اگر رژیم همچنان رژیم پهلوی بود، آنها در گوشه‌ای به همین کاری که هم‌اکنون مشغول به آن هستند نیز می‌پرداختند؛ آیا واقعاً با چنین ظرفیتی می‌توان به تواصی پرداخت؟ چرا که  بنیان و منظومه فکری این افراد با وجود آنکه مشغول کار قرآنی هستند، هیچ تناسبی با مقام معظم رهبری ندارد؛ با چنین وضعیتی پرسش دیگر این است که آیا ما قادریم میزان مشارکت را افزایش بدهیم؟

چرا قشری از جامعه قرآنی با صندوق رأی قهر هستند؟

وی تأکید کرد: اگر عملکرد درستی را از جامعه قرآنی شاهد بودیم، نباید با این مسئله مواجه باشیم که از سوی جامعه قرآنی گفته شود که عده‌ای با صندوق رأی قهر کرده‌اند، بنا به تعبیر این کتاب این افراد نه‌تنها  مؤمن آگاه که نیستند بلکه اساساً مسلمان نیز نیستند. لذا نیاز به ایجاد یک مرکز مطالعاتی داریم همچون آنچه در مرکز اطلاعات سپاه در جریان است تا به شناخت خودی از غیرخودی اقدام کنیم.

ابوالفتحی در پایان اظهار کرد: ایجاد تشکل قرآنی براساس آنچه گفته شد اقدام خوبی است اما نه صرفاً یک تشکل قرآنی بلکه با رویکرد فعالیت سیاسی که اگر چنین تشکلی هست و من از آن خبر ندارم، ایجاد یک معاونت سیاسی لازم است که در آن افرادی هم با نگرش قرآنی و هم با دورخیز و تفکر سیاسی به فعالیت مشغول باشند که خدا را شکر در این زمینه ظرفیت‌های خوبی در حوزه و دانشگاه موجود است.

این گزارش حاکی است، در انتهای این نشست، حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه کریمه آل رسول(س) از قم و حجت‌الاسلام حمیدرضا قربانیان، مدیر دارالقرآن اهل بیت(ع)، به شکل برخط به بیان دیدگاه‌های خود در مورد موضوع نشست پرداختند.

امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام
captcha