ایجاد قرارگاه «تواصی»؛ برای مشارکت حداکثری در انتخابات
کد خبر: 4201418
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹

ایجاد قرارگاه «تواصی»؛ برای مشارکت حداکثری در انتخابات

دبیر قرارگاه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم گفت: از جمله راهکارهای مؤثر برای ترغیب جامعه قرآنی و نیز عموم مردم برای حضور حداکثری در انتخابات، ایجاد قرارگاه «تواصی» است.

حجت الاسلام آمرهبه گزارش ایکنا، جمعه 11 اسفند، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، برگزار می‌شود و جامعه قرآنی همچون سایر نهادها و تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی در تکاپو برای حضور پُرشور فعالان این عرصه و همچنین تشویق و ترغیب آحاد مردم در این مشارکت سرنوشت‌ساز است.

هفته گذشته نشست «سهم جامعه قرآنی در مشارکت پُرشور انتخابات» به همت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با مشارکت ایکنا برگزار شد و جمعی از کارشناسان و اساتید قرآنی با حضور در آن به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.


تبدیل ادبیات قرآنی به «زبان مردم» در بیان اهمیت مشارکت انتخاباتی


حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسن آمره‌؛ دبیر قرارگاه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم از جمله این کارشناسان بود که با ارائه پاورپوینتی به بیان راهکارهای جذب حداکثری مشارکت مردم در این دوره از انتخابات پرداخت و گفت: از جمله مهمترین مسائلی که باید به آن توجه داشت، اقامه دین است، یعنی اینکه یک ارزش اسلامی را تبدیل به یک سلوک اجتماعی کنیم که یکی از مصادیق آن «تواصی» است که اتفاقاً مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

وی گفت: برای توضیح ساده و روان تواصی، مثال روشن آن زمانی است که مثلاً عده‌ای از خانواده‌ها در یک تفرجگاه حضور دارند و موقعی که زمان نماز می‌شود، شاید در وهله نخست، آنها به نماز نایستند یا نماز اول وقت را به زمان دیگری موکول کنند، اما اگر یک نفر از میان آن جمع به اقامه اذان بپردازد و به نماز بایستد، در فرصت کوتاهی شاهد خواهیم بود که عده کثیری به تأسی از او این امر واجب را به جا خواهند آورد. در یک کلام اذان به مثابه تواصی است.

جنس تواصی کُنشگری است نه باید و نباید

حجت‌الاسلام آمره‌ تصریح کرد: جنس تواصی باید و نباید نیست، بلکه از جنس کُنش است. لذا باید سلسله اقداماتی را انجام دهیم که براین اساس ما در ستادی با عنوان ستاد مردم ایران، سلسله پیشنهاداتی را آماده کردیم که به جامعه قرآنی، دستگاه و نهادهای متولی امور قرآنی ارائه کردیم تا در صورت صلاحدید و موافقت، وجهه عملیاتی پیدا کند که از آن جمله ایجاد یک قرارگاه با عنوان قرارگاه تواصی از سوی جامعه قرآنی است که در آن هم دستگاه‌های حاکمیتی و هم دستگاه‌های مردمی عضو باشند و مجموعه تصمیماتی در آن اتخاذ شود تا جامعه قرآنی در این زمینه بتوان پیشران باشد.

ایجاد قرارگاه «تواصی»

وی افزود: به طور قطع نهادها و سازمان‌های تأثیرگذار و محوری در این قرارگاه دارالقرآن‌الکریم سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت قرآن و عترت ارشاد و امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان بسیج و ... می‌توانند در آن مؤثر باشند و باید این نکته را نیز در نظر داشت که تنها کارکرد این قرارگاه انتخابات پیش‌رو نیست بلکه ما برای جریانات ‌و رویدادهای دیگر انقلابی و ارزشی نیاز به یک سلوک هدفمند اجتماعی داریم و لذا فعالیت منسجم در این مسیر در قالب این قرارگاه می‌تواند تأثیر بیشتری از فعالیت‌های مستقل و پراکنده داشته باشد.

حجت‌الاسلام آمره‌ با اشاره به اینکه در این صورت، مخاطب اصلی این قرارگاه را طیف گسترده‌ای از قرآن‌آموزان تا فعالان قرآنی و به تبع آنها عموم مردم را دربرخواهد گرفت گفت: پیشنهاد بعدی که در ذیل این قرارگاه قابل تحقق است صدور بیانیه‌ای که از سوی برخی از چهره‌های شاخص قرآنی نظیر استاد عباس سلیمی و حاج احمد ابوالقاسمی صورت خواهد گرفت که در آن تشویق و ترغیب برای مشارکت حداکثری جامعه قرآنی در این دوره از انتخابات را شاهد باشیم.

ایجاد قرارگاه «تواصی»

نماینده ستاد مردم ایران که در امر تبلیغات انتخاباتی از سوی جامعه قرآنی فعال است، گفت: چهره‌های شاخصی نیز در عرصه فعالیت‌های قرآنی نیز داریم که هر کدام از آنها خود محفل‌دار و صاحب جلسات و محافل خانگی قرآن کریم و همچنین مدیر مؤسسات قرآنی هستند؛ این افراد هم می‌توانند همانند همان مثالی که در مورد اذان‌گویی در تفرجگاه‌ها بیان شد خود افرادی را که در این محافل و مؤسسات شرکت کرده و از برنامه‌های قرآنی آنها بهره‌مند می‌شوند، دعوت به این مشارکت کنند و ابزارهای ارتباطی و رسانه‌ای همچون خبرگزاری‌ها به ویژه خبرگزاری ایکنا و حتی رسانه فراگیری مانند صدا و سیما به بازنشر این سلسله اقدامات اقدام کرده تا زنجیروار این فرهنگسازی تسری پیدا کند.

آنهایی که تردید دارند هم راغب به شرکت در انتخابات هستند

آمره‌ با اشاره به اینکه همچنان بسیاری از مردم ته‌دلشان به حضور در این انتخابات راغب است، اما بروز برخی مشکلات ممکن است آنها را در این امر مردد کرده باشد، گفت: نوجوانان و جوانانی که در این مجالس و مؤسسات قرآنی مشغول آموزش و فراگیری قرآن هستند می‌توانند با مراجعه به جمع خانواده و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند به عنوان مبلغان و مشوقان برای دعوت مردم به حضور در انتخابات نقش ایفا کنند.

دبیر قرارگاه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم اظهار کرد: از پیشنهادهای دیگری که به عنوان نماینده جامعه قرآنی در خصوص انتخابات پیش‌ رو دارم، پویش «نایب‌الشهید» است. هر یک از ما اهالی قرآن یا عموم مردم به نیابت از یک شهید در این انتخابات شرکت کنیم. برای بالندگی و سرافرازی این انقلاب 300 هزار شهید داده‌ایم و در مقابل خون آنها مسئولیم و نباید به راحتی از آن بگذریم و مسئولیتی که عهده داریم به انجام برسانیم و از دیگر مسائلی که بر آن تأکید می‌شود، تولید محتواهای رسانه‌ای و حتی تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در قالب طرح‌های گرافیکی است که قابلیت انتشار گسترده و در فضای مجازی را دارد.

ایجاد قرارگاه «تواصی»

برگزاری وبینارهایی در راستای جهاد تبیین

آمره‌ در ادامه گفت: برگزاری وبینارهایی با موضوع جهاد تبیین که در آن به ویژه در مورد دستاوردها بیش از چهار دهه انقلاب اسلامی در زمینه فعالیت‌های قرآنی بحث و تبادل نظر صورت گیرد از جمله برنامه‌هایی که می‌توان  ظرف این یک هفته تا آغاز انتخابات به آن مبادرت ورزید. البته نکته بسیار مهم دیگر، ایجاد پویشی با عنوان «پاس گل» است که باید شاهد اقدامات چشمگیر و فشرده‌ای باشیم.

وی افزود: «پاس گل» به این معناست که به هر حال تعداد قابل توجهی از نوجوانان که در محافل قرآنی شرکت می‌کنند، واجد شرایط برای رأی دادن نیستند، ولی می‌توانند در صورت هدایت خوب و مؤثر نقش سازنده‌ای را در تبلیغ انتخاب در بین اعضای خانواده خود ایفاکنند و با این کار به والدین و اعضای فامیل خود پاس گل دهند.

ایجاد قرارگاه «تواصی»

آمره‌ در پایان گفت: پویش «مثبت چند؟» از دیگر اقداماتی است که ما به ثمردهی آن بسیار امید داریم، به این معنی که هر یک از اهالی قرآن و جامعه قرآنی با توجه به نفوذ کلامی که در میان نزدیکان خود دارند از شیوه‌های خاص خود در ترغیب آنها به مشارکت در انتخابات اقدام کنند. البته شیوه خود را در این راه یعنی دعوت مؤثر مردم برای شرکت در انتخابات با ما نیز در میان بگذارند.

انتهای پیام
captcha