«کرد» مقامی جدید و محبوب میان قاریان سوریه است + فیلم تلاوت
کد خبر: 4201356
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
رتبه دوم قرائت ترتیل در مسابقات ایران:

«کرد» مقامی جدید و محبوب میان قاریان سوریه است + فیلم تلاوت

بلال شیخ خالد، قاری جوان سوری و مقام دوم رشته قرائت ترتیل در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، مقام کرد را مقامی جدید در تلاوت قرآن میان قاریان شام توصیف کرد.

مقام« کرد» مقامی جدید و محبوب در میان قاریان سوریه است

بلال شیخ خالد، قاری جوان اهل سوریه که در نخستین حضور در مسابقات بین‌المللی، موفق به کسب رتبه دوم در رشته قرائت ترتیل چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شد، در گفت‌وگو با ایکنا مقام «کرد» را  مقامی جدید در تلاوت قرآن در میان قاریان شام و مقام محبوب خود در تلاوت قرآن کریم توصیف کرد.

این قاری جوان سوری درباره پیشینه آموزش قرآنی خود گفت: من بلال شیخ خالد، نوزده ساله هستم و در این دوره از مسابقات در رشته قرائت ترتیل شرکت داشتم. این اولین باری است که در مسابقات ایران و رقابت‌های بین‌المللی شرکت می‌کنم.

او سپس افزود: تعلیم و تلاوت قرآن را از سنین کودکی آغاز کردم و سپس نزد اساتید مهارت خود را تکمیل کرده و در مسابقات کشوری سوریه موفق به کسب رتبه برتر شدم و پس از آن به عنوان نماینده سوریه در این دوره از مسابقات اعزام شدم و این حضور افتخار بزرگی برای من است.

وی در پاسخ به این پرسش که تعلیم قرآن در سوریه به چه شکل است، تصریح کرد:  شکر خداوند که در سوریه مراکز مهمی به تعلیم قرآن اختصاص دارد و در هر مسجدی در سوریه، استادان، قاریان و حافظانی حضور دارند که قرآن را به مردم آموزش می‌دهند. من خود نیز در یکی از این مساجد حاضر شدم و قرآن را آموختم و  الحمدلله از این نظر در سوریه هیچ کمبودی وجود ندارد.

این قاری جوان سوری در ادامه گفت: من آموزش قرآنی خود را در مسجد سرجاوی که از مهمترین مساجد شهر زادگاه من یعنی شهر حما است، آغاز کردم و از این موقعیت استفاده می‌کنم تا از شیوخ و استادان خود در زمینه قرآن کریم که در این مسجد به من قرآن آموختند و من را همیشه تشویق کردند تا در راه قرآن تداوم داشته باشم، تقدیر و تشکر کنم. حضور من در این سطح مدیون تلاش‌های آنها است و از خداوند برای آنها طلب توفیق دارم.

به گفته بلال شیخ خالد، سوریه یکی از مراکز عمده تلاوت و ابتهالات دینی است و قاریان و مبتهلان این سرزمین همواره دانش گسترده‌ای در زمینه نغمات و مقامات قرآنی داشته‌اند.

این قاری جوان سوری با اشاره به اینکه  مقامات قرآنی مختلفی را آموخته و به آنها علاقه دارد، گفت: مقام محبوب من در تلاوت قرآن مقام «کرد» است.
او قاری مورد علاقه خود را نیز شیخ منشاوی معرفی کرد و در پاسخ این سؤال که چرا با وجود علاقه بسیار زیاد به شیخ منشاوی، در مقام  نهاوند تلاوت نمی‌کند؛ چرا که مرحوم شیخ در میان اهل تلاوت و قرآن لقب «پادشاه» این مقام را داشت، گفت: مقام کرد مقامی جدید است و  قاریان مصری در این مقام چندان تلاوت نکرده‌اند و بسیاری از مردم و قاریان سوریه این مقام را دوست و به آن گرایش دارند.

برنده مقام دوم در رشته قرائت ترتیل در چهلمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جهموری اسلامی ایران در پایان تأکید کرد: ایران با برگزاری این مسابقات، دین بزرگی بر گردن ما اهل قرآن و مسلمانان دارد و از ایران برای برگزاری چنین مسابقاتی که قاریان و حافظان و اهل قرآن از سراسر جهان را گرد هم می‌آورد،  تقدیر و تشکر می‌کنیم.

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران ۲۶ بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افتتاح شد و دوم اسفندماه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.
این مسابقات در بخش برادران (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل و در بخش بانوان (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار شد.
مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر نيز عصر دیروز، دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار شد و امروز پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب مشرف شدند.
مخاطبان ایکنا می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اخبار این رویداد را مشاهده کنند.

 

انتهای پیام
captcha