امنیت، عدالت و امدادهای غیبی در عصر ظهور همه را جذب امام زمان(عج) می‌کند + فیلم
کد خبر: 4201208
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
آیت‌الله سیدعلی حسینی میلانی در گفت‌وگو با ایکنا:

امنیت، عدالت و امدادهای غیبی در عصر ظهور همه را جذب امام زمان(عج) می‌کند + فیلم

آیت‌الله میلانی با بیان اینکه در عصر ظهور امنیت و عدالت در کل جهان برقرار خواهد شد، گفت: مردم اگر امنیت و عدالت را ببینند کاملا تمکین خواهند کرد و حالات نفسانی‌شان هم مغلوب وضعیت عادلانه و امن جدید خواهد شد.

آیت الله میلانینیمه شعبان و روز میلاد حضرت ولی‌عصر(عج) برای تشیع مهمترین روز و برای همه جهانیان روز امید است. مهدویت یک اعتقاد ضروری، اصل و اصیل شیعی به صورت خاص و موعودباوری هم اندیشه‌ای جهانی است و این اندیشه به دلایل جذابیت و نفوذ و به‌روز بودن همیشگی آن، گاهی به خاطر جهل و تعصب و گاهی اغراض مادی و دنیوی مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

خبرنگار ایکنا با آیت‌الله سیدعلی حسینی میلانی؛ درباره وظایف منتظران، ضرورت وجود ایشان، مهدویت در ادیان دیگر و چرایی ایجاد مدعیان دروغین مهدویت‌ گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید؛

 

ایکنا ـ بسیاری از شیعیان و ارادتمندان حضرت ولی‌عصر(عج) به دنبال پاسخ این سوال هستند؛ مهمترین وظیفه یک شیعه در دوران غیبت چیست؟

سرفصل‌های بحث در مورد امام زمان(عج) و مهدویت بسیار زیاد است و کتب زیادی هم در این باره نوشته شده است و آنچه که اهمیت دارد در درجه اول و وظیفه همه این است که عمل کنند و اعتقاد داشته باشند دو مطلب است؛ مطلب اول اصل وجود امام زمان(عج) و امامت ایشان است و مطلب دوم اینکه، وظیفه ما در زمان غیبت نسبت به امام زمان چیست؟ در سرفصل بحث‌های مرتبط با مهدویت این دو مطلب در اولویت قرار دارند؛ باید اعتقاد به وجود امام زمان(عج) داشته باشیم و این اعتقاد برگرفته از قرآن و روایات معتبر و دلیل عقلی است.

بنده به یک بحث حدیثی اشاره می‌کنم؛ ما 3 حدیث قطعی از پیامبر(ص) در این‌باره داریم که هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست؛ این 3 روایت هم در کتب شیعی آمده است و هم مذاهب دیگر آن را روایت کرده‌اند. پیامبر(ص) فرموده‌اند که وظیفه مردم در هر زمانی آن است که امام زمان خود  را بشناسد؛ من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه.

حدیث دیگر این است که پیامبر(ص) اکرم کرارا فرمودند من از بین شما می‌روم و دو چیز گرانبها در بین شما باقی می‌گذارم و مادامی که شما از این دو پیروی کنید گمراه نخواهید شد؛ انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ... پیامبر(ص) این دو ثقل را باقی گذاشتند تا خلأ وجودی ایشان با این مسئله پر شود بنابراین ما در هر زمانی باید در کنار قرآن، امامی داشته باشیم که براساس این روایت به آن تمسک کنیم.

حدیث سوم هم این است که پیامبر(ص) فرمودند بعد از من 12 امام بیشتر وجود ندارد یعنی نه کمتر و نه بیشتر؛ ما باید به امام زمان(عج) ایمان بیاوریم زیرا امام دوازدهم از اهل بیت پیامبر(ص) است و ما به مقتضای حدیث نخست باید به ایشان ایمان و اعتقاد داشته باشیم.

امام زمان از ما می‌خواهند تقوا را رعایت کنیم و منظور از تقوا هم یعنی اینکه در مبانی اعتقادی خود منحرف نباشیم و در اخلاق و رفتار هم دچار انحراف نباشیم؛ اگر اینچنین شود که جامعه، جامعه تقوایی باشد امام زمان تشریف خواهند آورد و متصدی امور خواهند شد. بنابراین اعتقاد به اصل امامت ایشان و وجود ایشان و تقوا برای آمادگی فرج ایشان لازم است و اگر ایشان تشریف بیاورند و امور مسلمین را به دست بگیرند سه مطلب رخ خواهد داد.

یک مطلب به کل بشریت بازگشت دارد و آن این است که مطابق آیات و روایات، عدالت در عالم گسترش پیدا خواهد کرد و ظلمی هم در زمان آن حضرت وجود نخواهد داشت. مطلب دیگر اینکه اسلام را همانطور که پیامبر(ص) آوردند پیاده خواهد شد بنابراین وقتی ما برای فرج امام دعا می‌کنیم این دعا به نفع عموم بشریت و به نفع مسلمین است تا اسلام در جامعه پیاده شود. دعای سومی هم وجود دارد که مربوط به خود ماست و آن اینکه خدایا ما را منتظر واقعی و حقیقی آن حضرت قرار بده.

ایکنا ـ ما چون شیعه هستیم معتقد به مهدویت و امام زمان(عج) هستیم لذا وقتی گفته می‌شود همه باید به وجود امام، اضطرار پیدا کنند تا ایشان تشریف بیاورند مسئله قابل فهم و پذیرش است ولی کسانی که بیرون از اسلام و تشیع هستند درکی از امام زمان(عج) ندارند که بخواهند اضطرار داشته باشند، در این صورت چه باید کرد؟

مسئله مهدویت و امام زمان(عج) در کتب آسمانی وجود دارد و اگر کسی حقیقتا مسیحی باشد می‌داند که این موضوع در انجیل هم وجود دارد؛ اگر کسی یهودی باشد در تورات هم آمده است، بنابراین بشارت آمدن چنین شخصیتی در کتب قدیم وجود دارد؛ همچنین وقتی حضرت تشریف بیاورند عملکرد ایشان و همچنین امدادهای غیبی، دیگران را به حضرت جلب خواهد کرد.

در جنگ بدر، مسلمین اقلیت بودند و مشرکین چندبرابر مسلمانان بودند و خدا ملائکه را فرستاد و از آنان حمایت کرد و همین مسئله در دوران ظهور هم رخ خواهد داد همچنین معجزاتی را که خواهند داشت سبب گرایش مردم می‌شود.

بر اساس روایات فهم و درک مردم چند برابر خواهد شد و بالا خواهد رفت لذا پذیرش قطعا وجود دارد؛ ممکن است اقلیتی باقی بمانند که زیر بار نروند و اینها در نهایت به نحوی باید مجاب شوند، بنابراین پیروان ادیان دیگر هم منتظر ظهور هستند.

ایکنا ـ تصویر ما از مردم دوران ظهور تصویری آرمانی است ولی با توجه به اینکه نفس انسانی در همه ادوار تاریخ تا قیامت باقی است و طبیعتا نفس گرفتار هوا و هوس و برخی گناهان است با وجود اینکه عقول مردم رشد کرده و این مسائل کمتر خواهد شد ولی از بین نمی‌رود، دیدگاه شما چیست؟

آنچه مسلم است این است که امنیت و عدالت در کل جهان برقرار خواهد شد و مردم هم اگر امنیت و عدالت را ببینند کاملا تمکین خواهند کرد و آن حالات نفسانی هم مغلوب وضعیت عادلانه و امن جدید خواهد شد؛ اینکه نفس اماره داشته باشند و دنبال ظلم و زیاده‌طلبی و ایذاء و آزار دیگران باشند در آن دوره واقع نخواهد شد.

ایکنا ـ گروهی که ممکن است نگاه‌های روشنفکری داشته باشند مطرح می‌کنند که با چه براهین عقلی وجود امام عصر(ع) ثابت می‌شود؟

دو برهان یعنی قاعده لطف و برهان دوام فیض دال بر وجود امام مهدی(عج) است؛ پیامبر(ص) فرمودند که اگر در این عالم دو نفر بیشتر وجود نداشته باشند یکی از آنان امام و دیگری ماموم است.

ایکنا ـ برخی در نوشته‌های خود آورده‌اند که خاتمیت ایجاد شد تا عقل انسان و اجتهاد آنان از نصوص رسمیت بیابد. نظر حضرتعالی در این موضوع چیست؟

در این شریعت؛ حرام محمد(ص) حرام الی یوم القیامه و حلال محمد حلال الی یوم القیامه. ما الان برخی موارد را درک می‌کنیم مثل اینکه شرابخواری و سرقت و غارت بد است. اما یک قسم مطالبی وجود دارد که ما نمی‌توانیم درک کنیم بلکه باید از طرف خداوند بیانی بیاید؛ مثلا نماز صبح دو رکعت است ولی آیا چرایی آن برای عقل قابل درک است؟ چرا به جای 4 رکعت دو رکعت نخوانیم و برعکس؟ اینکه قرار است عقل در شریعت دخالت کند حدود و میزان خود را دارد.

ایکنا ـ طولانی شدن غیبت حضرت ولی‌عصر(عج)، در بین مردم دوران‌های مختلف موجب ایجاد شبهاتی شده است که لازم است به آنها پاسخ داده شود مثلا می‌گویند چرا از یک‌طرف به ما گفته شده است امام دارید و از طرف دیگر دسترسی به امام نداریم و در فتنه‌ها و مشکلات گرفتار می‌مانیم، به این اندیشه‌ها چه باید گفت؟

اشاره کردم که فیض نباید قطع شود؛ لولا الحجه لساخت الارض باهلها؛ اگر بنا باشد زمین از حجت خالی باشد همین مردم نسبت به نبود امام، معترض خواهند شد؛ همین که ما معتقدیم امامی وجود دارد و این امام، احاطه بر ما و کارهای ما دارد بسیار تاثیرگذار است. 

البته ما اگر به امام دسترسی داشتیم بهتر بود ولی فیض ایشان بر همه بشریت جاری است؛ در دوره حضور پیامبر(ص) و ائمه(ع) هم همه مردم دسترسی به ایشان نداشتند؛ امام کاظم(ع) سال‌ها بدون اینکه گناه و خلافی از ایشان سر زده باشد و به ظلم دشمنان در زندان به سر بردند. البته کسانی که واقعا دوست دارند حقایق را فهم کنند باید به منابع رجوعی داشته باشند و یکی از وظایف حوزه این است که پاسخگوی سؤالات و شبهات مردم باشد.

ایکنا ـ به نقش حوزه علمیه در این زمینه اشاره کردید، الان حوزه چه مقدار در این مسئله یعنی رفع شبهات از موضوع مهدویت موفق بوده است؟

آنچه برای بنده رخ داده است چه حضوری و چه از طریق مکاتبات غالبا افراد قانع شده‌اند. شما در رشته‌های علمی دیگر چه کار می‌کنید، تحقیق می‌کنید، نه اینکه فورا تکذیب و انکار کنید و اگر کسی منصفانه در مقام فهم چیزی باشد و با حقیقت لجاجت نداشته باشد قانع خواهد شد.

ایکنا ـ در مورد انتظار و زمینه‌سازی ظهور دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، برخی مخالف نقش مردم در این باره هستند و برخی هم معتقدند که باید گناهان زیاد شوند تا ظهور رخ دهد؟ دیدگاه شما چیست؟

جامعه از افراد تشکیل شده است و اگر افراد تهذیب نفس و اطاعت و بندگی داشته باشند جامعه هم مهذب و با تقوا خواهد شد و چنین جامعه‌ای در دوران ظهور هم مطیع و آماده خواهد بود. جامعه غیر از افراد آن نیست و مشکل این است که ما به وظایف خودمان عمل نمی‌کنیم. قرآن فرموده است؛ ان الانسان لفی خسر؛ اگر خودمان را آماده و اطرافیان را هم با خود همراه کنیم جامعه آماده ظهور خواهد شد و در این صورت طبیعتا حضرت خواهد آمد و این چیز فوق‌العاده‌ای نیست.  

افرادی که در دولت مسئولیت‌هایی دارند اینطور نیست که رفتارشان صددرصد درست باشد و خودشان هم مدعی نیستند لذا ما هستیم و مسئولیت‌مان در برابر خدا و پیامبر(ص)، دولت و مسئولان هم وظیفه دارند جامعه را آماده ظهور بکنند. اینکه ما می‌بینیم وضع کشور الان آنطور که باید باشد نیست به این دلیل است که ما و برخی از مسئولان و مردم به وظایف خودشان به درستی عمل نمی‌کنند.

ایکنا ـ مهدویت اندیشه ناب و اصیل است لذا برای تضعیف آن اندیشه‌های بدلی هم درست می‌شود، با این مدعیان دروغین چه باید کرد؟

مهدویت اندیشه جالبی است؛ برخی ادعاهایی می‌کنند که از روی اغراض شخصی است ولی امام زمان ما مشخص است و ایشان هم نائب و خلیفه‌ای بعد از خودشان ندارند. یکی از این اعراب در بصره راه افتاده است و اول گفت من نوه حضرت هستم و بعد گفت نائب ایشان هستم و بعد هم مدعی شد که خود امام زمان(عج) است؛ همان‌هایی که بهائیت و بابیت و وهابیت را درست کرده‌اند این جریانات را هم درست می‌کنند. این جریان احمدالحسن خود را یمانی هم معرفی کرده است و هدف اصلی‌اش تکه تکه کردن شیعه است.

ایکنا ـ در پایان توصیه حضرتعالی برای گرامی‌داشت نیمه شعبان چیست؟

وظیفه همه مردم این است که در این ایام هم مانند غدیر و سایر مناسبت‌ها، برنامه‌های خوبی برپا کنند و جشن گرفته شود و نام امام زمان(عج) را احیا کنند و این از جمله شعائر شمرده می‌شود؛ نام امام هرقدر بیشتر برده شود و ترویج کنیم و در کنار آن مسائل علمی و تبیینی هم وجود داشته باشد، کمک به زمینه‌سازی ظهور و انتظار حقیقی است.

گفت‌وگو از علی فرج زاده

انتهای پیام
captcha