حضرت علی‌اکبر(ع)؛ الگوی جوانان امروز
کد خبر: 4201080
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
یادداشت

حضرت علی‌اکبر(ع)؛ الگوی جوانان امروز

حضرت علی‌اکبر(ع) به‌عنوان جوانی آگاه، ولایتمدار و بابصیرت، الگویی ارزشمند برای جوانان غیور ایران اسلامی است و شجاعت،دلاوری، رزم‌آوری، بصیرت دینی و سیاسی آن حضرت، در سفر کربلا به‌ویژه در روز عاشورا تجلی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیع‌پور، استاد حوزه علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیع‌پور، استاد حوزه علمیه در یادداشتی که در اختیار ایکنای قم قرار داده است، نوشت: حضرت علی‌اکبر(ع) فرزند ابی‌عبدالله الحسین(ع) در یازدهم شعبان، سال ۴۳ قمری از دامان لیلا برمی‌خیزد و دنیا را به شوق وامی‌دارد. خدا می‌خواست تا دنیا دوباره محمد(ص) را به تماشا بنشیند در رفتار و گفتار.

حضرت علی‌اکبر(ع) به عنوان جوانی آگاه، ولایتمدار و با بصیرت، الگویی ارزشمند برای جوانان غیور ایران اسلامی است و شجاعت و دلاوری حضرت علی‌اکبر(ع) و رزم‌آوری و بصیرت دینی و سیاسی آن حضرت، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلی کرد.

جوانانی که با تأسی به مولای خویش، حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و الگوگیری از حضرت علی‌اکبر(ع) در نهضتی عاشورایی، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساندند و پس از آن با همان روحیه انقلابی نشئت گرفته از عاشورای حسینی(ع)، در عرصه‌های مختلف برای آبادانی کشور و اعتلای نظام اسلامی می‌کوشند.

مورخان نقل کرده‌اند زمانی که لشکریان عمر سعد چهره بابرکت و نورانی حضرت علی‌اکبر(ع) را دیدند، گفتند: فتبارک الله احسن الخالقین؛ این‌قدر حضرت علی‌اکبر(ع) شبیه پیامبر(ص) بودند که لشکر عمر سعد گمان کردند پیامبر(ص) است که حضرت علی‌اکبر(ع) فرمود: «انا علی بن الحسین بن علی(ع)».

روز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) به‌عنوان روز جوان نام‌گذاری شده است که نام‌گذاری ولادت آن بزرگوار به نام روز جوان یک افتخار برای جوانان است؛ جوانان پویا و بانشاط و بااستعداد ایران اسلامی باید با الگو گرفتن از حضرت علی‌اکبر(ع) در راستای تحقق آرمان‌های انسانی و تعمیق باورهای دینی در رشد و بالندگی کشور بکوشند.

در کتاب کودک، نوجوان و جوان از دیدگاه مقام معظم رهبری آمده که «جوان در هر جامعه و کشوری، محور حرکت است. اگر حرکت انقلابی و قیام سیاسی باشند، جوان آن جلوتر از دیگران در صحنه هستند. اگر حرکت سازندگی یا حرکت فرهنگی باشد، باز جوانان جلوتر از دیگران هستند و دست آن‌ها کارآمدتر از دست دیگران است. حتی در حرکت انبیای الهی هم محور حرکت و مرکز تلاش و تحرک، جوانان بودند.»

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در کتاب گران‌سنگ مفاتیح‌الحیات خود در رابطه با اهمیت جایگاه جوانان در روایات و ثمره مشورت با آنان چنین آورده است: امام صادق(ع) به ابوجعفر أحول پس از بازگشت وی از بصره فرمود: استقبال مردم را نسبت به امر امامت و پذیرش آن، چگونه یافته‌ای؟ وی گفت: سوگند به خدا آنان اندک هستند، آنچه خواستند انجام دادند. امام فرمود: به جوانان بپرداز، زیرا آنان به هر کار خیری شتابنده‌ترند.

امام علی(ع) فرمود: هرگاه در امری که بر تو عارض شده است نیازمند به مشورت بودی ابتدا با جوانان مشورت کن زیرا که آن‌ها تیزهوش‌ترند و سریع‌تر حدس می‌زنند سپس آن را به اندیشه پیران و بزرگان واگذار کن تا عاقبت آن‌ها شناسایی کنند و انتخاب نیکو کنند زیرا تجربه آن‌ها بیشتر است؛ متأسفانه در مورد حضرت علی‌اکبر(ع) در تاریخ اطلاعات چندانی وجود ندارد، با توجه به آنچه نقل شده در می‌یابیم که این امامزاده بزرگوار دارای چه مقام والایی است. حضرت علی‌اکبر(ع) از نظر قوای جسمانی و شور و نشاط جوانی، دلیری و شجاعت و خصایص اخلاقی بهترین الگوی جوانان امروز است.

زمانی که وجود نازنین حضرت علی‌اکبر(ع) عازم میدان نبرد است، در مقتل آمده و امام حسین(ع) این‌گونه دعا کردند که خدایا گواه باش بر این قوم که جوانی برای مبارزه آن‌ها بیرون آمد که شبیه‌ترین مردم در خلقت و اخلاق و در گفتار به رسول تو بود و ما هر گاه مشتاق دیدار رسول خدا(ص) می‌شدیم، به روی ایشان نگاه می‌کنیم؛ امیدواریم در روز میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) که روز جوان نامگذاری شده، جوانان با تأسی از حضرت علی‌اکبر(ع) از نظر اخلاق و رفتار خود را شبیه پیامبر اکرم(ص) کنند.

امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه به حضرت مجتبی(ع) سفارش می‌کند که از جد بزرگوارت تأسی کن و بالاتر از آن در قرآن کریم آمده است که «لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» یعنی ما مکلف هستیم تا به اندازه توان خود از سیره پیامبر(ص) تا جایی که می‌توانیم در رفتار و فرمایشات ایشان تأسی کنیم.

اینکه خلقت حضرت ابوالفضل شبیه پیامبر(ص) بوده، امری ذاتی است، اما اینکه خلقش شبیه پیامبر(ص) بوده باشد نشان می‌دهد که در تأسی به جد بزرگوارشان ممتاز بودند و جایگاه والایی داشتند؛ جوانان این مرز و بوم باید با محور قرار دادن الگوهای ناب اسلامی در تاریخ اسلام به‌ویژه شخصیت عظیم حضرت علی‌اکبر(ع)، بتوانند در مسیر رشد و تعالی و کمال گام بردارند.

انتهای پیام
captcha