تبدیل ادبیات قرآنی به «زبان مردم» در بیان اهمیت مشارکت انتخاباتی
کد خبر: 4200832
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
نشست سهم جامعه قرآنی در مشارکت پُرشور انتخابات/1

تبدیل ادبیات قرآنی به «زبان مردم» در بیان اهمیت مشارکت انتخاباتی

در نشست سهم جامعه قرآنی در مشارکت پُرشور انتخابات که به همت ایکنا برگزار شد، تنی چند از کارشناسان قرآنی بر نیازسنجی عام مردم و توجه به خواسته و مطالبات آنها تأکید کردند؛ ضرورتی که پرداختن صحیح به آن، تبدیل ادبیات قرآنی به زبان مورد فهم مردم را طلب می‌کند.

تبدیل ادبیات قرآنی به لسان قوم به منظور اهمیت مشارکت انتخاباتیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «سهم جامعه قرآنی در مشارکت پُرشور انتخابات» به همت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن ایکنا، بعدازظهر روز گذشته دوشنبه 30 بهمن‌ماه برگزار شد.

این نشست با حضور حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین سیدمصطفی حسینی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شبیر فیروزیان؛ سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا کوششی؛ مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت «ندای ملکوت»، محمدحسین محمدزاده؛ مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن آمره؛ دبیر قرارگاه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم، زهرا بادی؛ مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی اسوه تهران، سیدمحمود چاووشی؛ مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن، محمد انجم‌شعاع؛ مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور، سروش ابوالفتحی؛ مدیر مؤسسه «مشکات»، ولی یاراحمدی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای و جعفری از فعالان و پیشکسوتان قرآنی در سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد.

همچنین حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی؛ مدیر مؤسسه کریمه آل رسول(س) از قم، حجت‌الاسلام حمیدرضا قربانیان؛ مدیر دارالقرآن اهل بیت(ع) از خمینی‌شهر و علی سرابی؛ دبیر انجمن خادمان قرآن نیز به شکل مجازی به آن متصل بودند.

در ابتدای این نشست جلیل بیت‌مشعل، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا به ایراد سخن پرداخت و گفت: ایکنا یکی از پیش‌قراولان امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای عموم جامعه در زمینه انتخابات است و از دو ماه گذشته با ایجاد پرونده خبری ویژه انتخابات با عنوان «مشارکت حداکثری؛ ایران قوی» به تولید محتوا، انجام مصاحبه با چهره‌های مطرح سیاسی، فعالان قرآنی و سایر کارشناسان پرداخته و هم‌‌اکنون بیش از 406 مطلب در این پرونده در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. 

مدیرعامل ایکنا در ادامه به فعالیت 30 شعبه استانی این خبرگزاری نیز اشاره کرد و گفت: با هدف ضرورت حضور و مشارکت حداکثری مردم، اخبار، تحولات و تحرکات انتخاباتی را به شکلی پویا و پیگیر در سراسر کشور رصد و پوشش می‌دهیم.

شبیر فیروزیان؛ سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سخنرانان این نشست بود که با تشکر از شورای توسعه فرهنگ قرآنی و خبرگزاری بین‌المللی قرآن برای فراهم آوردن شرایط برگزاری این نشست گفت: معاونت قرآن و عترت ارشاد طی ماه‌های گذشته در حال تدارک برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن است و با توجه به فرصت یک ماهه که تا آغاز این نمایشگاه باقی مانده است، طبیعتاً حجم کارها بسیار متراکم و جلسات متعددی در حال برگزاری است. با توجه به انتقالی که انجام شد و سرپرستی این معاونت به بنده واگذار شد لذا تمام تلاش ما معطوف به این نکته است که آسیب و لطمه‌ای به برگزاری هرچه باشکوه این رویداد قرآنی وارد نشود.

لزوم تبدیل ادبیات قرآنی به ادبیات کاربردی آحاد جامعه

وی ادامه داد: با این حال و در خصوص موضوعی که این نشست به آن اختصاص پیدا کرده است باید بگویم که برای ارتباط با مردم در هر مسئله‌ای از جمله انتخابات نیاز داریم به لسان قوم حرف بزنیم؛ تحقق این امر نیز مستلزم آن است که مخاطب‌شناسی داشته باشیم. بهره‌گیری از ادبیات خاص ممکن است اهداف و مقاصد ما را در مورد جامعه قرآنی محقق کند اما در مورد به کار بردن این ادبیات در مورد عموم مردم ممکن است نتیجه‌ای حاصل نشود؛ صرف‌نظر از اینکه عموم مردم نیز با وجود آنکه جز خواص قرآنی نیستند اما به واسطه علاقه‌مندی و ارتباط مؤثر با قرآن از این جامعه مجزا نبوده و ممکن است در مقاطعی به کار بردن این ادبیات، برای آنها نیز مصداق داشته باشد.

فیروزیان تصریح کرد: بیان این نکته نباید ما را از این مسئله غافل کند که اتفاقاً یکی از ایرادات ما این است که در بسیاری از مواقع که قادر هستیم آیات قرآن را برای مردم در مسائل حکومتی و سیاسی تبیین کنیم اما قرائت و خوانشی کاملاً شخصی و فردی از آنها داریم و فکر نمی‌کنیم که مثلاً می‌توان زمانی که «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ...» خوانده می‌شود، از آن برداشت و تحلیل سیاسی هم داشت و اینگونه نیست که این آیه فقط برای رزق و روزی مصداق داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود چون فقط 10 روز دیگر تا انتخابات باقی مانده باشد، لذا صحبت کردن در مورد این مسائل تا حدودی دیر شده است، اظهار کرد: البته به زعم من هنوز هم دیر نیست و در معاونت قرآن با وجود بسیار درگیر برگزاری نمایشگاه قرآن هستیم، اما سعی می‌کنیم تا زمان شروع انتخابات، کار ضرب‌الاجل مطلوبی را تعریف کنیم.

اگر طالب امنیت هستیم باید استقامت کنیم

فیروزیان افزود: به نظر می‌رسد که برای امر انتخابات، باید این مهم را با نیازهای مردم گره بزنیم و آن را لازم و ملزوم تحقق مطالبات مردم معرفی کنیم؛ این کار را امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه انجام داده است آنجا که می‌فرماید اگر طالب امنیت هستید باید استقامت کنید و یا در خطبه 27 نقل به این مضمون دارند و می‌فرمایند «ملتی که جهاد را ترک کند، بر او لباس ذلت پوشانده خواهد شد»؛ اگر شرکت در انتخابات را به مثابه یک جهاد در نظر بگیریم، برطبق فرمایش حضرت امیر(ع) ملتی که در آن شرکت نکند دچار ذلت خواهد شد و بلایایی بر او نازل شده و حق از آنها ستانده می‌شود؛ لذا با استناد به این امر که خود از مصادیق ادبیات قرآنی و دینی است، می‌توان مردم را برای شرکت در این جهاد ترغیب و تشویق کرد.

سرپرست معاونت قرآن و عترت ارشاد در ادامه تأکید کرد: خداوند در آیه‌ای از سوره مبارکه «انفال» می‌فرماید: «وَٱتَّقُواْ فِتۡنَةٗ لَّا تُصِيبَنَّ ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنكُمۡ خَآصَّةٗۖ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ»؛ این از جمله دیگر ادبیات قرآنی است که اگر خواسته باشیم آن را به امر انتخابات تعمیم دهیم، یک هشدار را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه اگر هر فرد از جامعه ما در این انتخابات شرکت نکند اینگونه نیست که دود آن به چشم فرد خاصی برود و تنها او متضرر شود بلکه گریبان همه مردم جامعه را می‌گیرد.

هر برگه رأی یک سلاح است

فیروزیان افزود: باید به این نکته توجه کرد که امروز هر برگه رأی یک سلاح است که دشمن از ما می‌خواهد که آن را بر روی زمین بگذاریم تا بر ما هجوم آورد؛ همچنان که قرآن نیز خود به این امر اشاره دارد و یا بر طبق یکی از آیات سوره مبارکه «احزاب» که می‌فرماید: «وَإِذْ قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا...» به دنبال این است که ما در خانه بمانیم و ما را از مشارکت در این امر خطیر که به سرنوشت ما گره خورده است مأیوس کند. «فَارْجِعُوا» به این تعبیر که فایده‌ای ندارد، پس به خانه‌های خود برگردید، استراتژی جریان نفاق است که این روزها شاهد هستیم بسیار بر روی آن، مانور تبلیغاتی رخ می‌دهد.

وی نیازسنجی مردمی را یک اصل در ترغیب و تشویق مردم در امر مشارکت انتخابات دانست و گفت: قرآن در این زمینه‌ها نکات بسیاری دارد؛ لذا باید یک گروه اندیشه‌ورز ایجاد شود که محتوایی براین اساس تولید و آن را با ادبیات دینی و قرآن در پاسخ به پرسش‌های مردم به آنها ارائه کند.

جامعه قرآنی نیاز به یک گروه اندیشه‌ورز دارد

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با تأکید بر داشتن تقوای فردی و جمعی در کاهش و از بین رفتن خطر دشمن و هویدا شدن راه خروج از بن‌بست‌های پیش آمده گفت: خداوند در سوره مبارکه «آل عمران» می‌فرماید: «... وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا...» به این معنا که اگر صبر پیشه کنید هیچ آسیبی از ناحیه دشمن به شما نخواهد رسید و مکر آنها خنثی خواهد شد. پس مشاهده می‌کنید که ادبیات دینی و قرآنی غنی از معانی و تعابیری است که برای هر یک از بزنگاه‌ها و چالش‌ها و موقعیت‌های حساسی که ممکن است بر سر راه هر یک از ما قرار گیرد، پاسخی روشن دارد؛ در نتیجه باز هم تأکید می‌کنم نه برای این انتخابات بلکه برای تمامی عرصه‌های حساس سیاسی، اجتماعی و... جامعه قرآنی باید یک گروه اندیشه‌ورز داشته باشد که با استخراج این مفاهیم و تبدیل آنها به زبان روز و قابل فهم مردم جامعه زمینه را برای تنویر افکار عمومی فراهم آورد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمدرضا کوششی؛ مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت «ندای ملکوت» از جمله دیگر سخنرانان این نشست بود که ابتدا با تشکر و قدردانی از ابتکار شورای توسعه فرهنگ قرآنی در برگزاری این نشست، گفت: متأسفانه در شرایط کنونی از جمله حرف‌هایی که اتفاقاً از ناحیه نیروهای خودی و متدینین می‌شنویم این است که ما رأی نمی‌دهیم تا مسئولان تنبیه شوند؛ عموماً هم ناراحتی و نارضایتی ها بر سر مسائل معیشتی و اقتصادی است.

مردم نسبت به جامعه قرآنی وثوق کامل دارند

وی ادامه داد: در مواجهه با این اتفاق همانطور که به درستی اشاره شد باید به دنبال بیان نوعی از ادبیات که به لسان قوم نزدیک باشد رفت که اتفاقاً در راستای آن می‌توان در فرصت باقیمانده از ظرفیت‌های خوبی که جامعه قرآنی در اختیار دارد که اگر نگوییم بی‌بدیل اما کم‌بدیل است، نهایت استفاده را ببریم، چراکه معمولاً مردم هم نسبت به این جریانات وثوق کامل دارند.

کوششی تصریح کرد: در همین تهران با توجه به برگزاری محافل و جلسات متعدد قرآنی اعم از جلسات خانگی قرآن که اغلب بانوان مشغول به آن هستند و یا خانه‌های قرآنی و مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با ظرفیت چشمگیری روبرو هستیم که تعداد آنها بیش بر دو هزار عدد است و ظرفیت بزرگ مردمی هستند که باید از آنها به خوبی استفاده کنیم.

تدارک برای برگزاری یک همایش قرآنی ویژه انتخابات

وی با اشاره به اینکه طی این مدت مجموعه‌ای از گروه‌ها از طریق فضای مجازی برای برخی از شهرستان‌ها و مناطق حاشیه‌ای تهران در قالب محتواهای تبلیغی، به اطلاع‌رسانی در مورد انتخابات پرداختند، تصریح کرد: هر چند این اقدامات مؤثر بوده است اما کافی نیست و پیشنهاد دارم که اگر دوستان کارشناس و اساتید صلاح بدانند در راستای  پاسخ به دغدغه‌های مقام معظم رهبری پیرامون بحث مشارکت حداکثری، با برگزاری یک همایش بزرگ قرآنی، بستری فراهم شود تا پیش از برگزاری انتخابات معیارهای مورد نظر معظم‌له برای عموم مردم تبیین شود؛ به طور قطع ظرفیت و توان آن موجود است و فرصت مناسب هم برای این همایش مهیاست تا در قالب یک اجتماع حداقل چهار هزار نفری با حضور اهالی و جامعه قرآنی، بایدها و نبایدهای انتخابات مطرح شود که اگر بر این امر اتفاق نظر وجود دارد، قطعاً در سایه همدلی و مشارکت میان مؤسسات و تشکل‌های قرآنی تهران شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

مدیرعامل مؤسسه «ندای ملکوت» در پایان گفت: قطعاً در این همایش موضوعاتی که مطرح خواهد شد فارغ از دسته‌بندی و جناح‌بندی و بدون در نظر گرفتن مطامع و منافع قشر و تشکلی خاص سیاسی و فقط به امر مشارکت در انتخابات و چرایی آن خواهیم پرداخت تا زمینه برای ترغیب مردم به حضور در این میدان خطیر فراهم آید.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین هادی قبادی؛ فعال قرآنی در بخش دیگری از این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: قصد آن دارم تا کمی انتقادی صحبت کنم و بحث را تا اندازه زیادی فراتر از این موضوع ببرم که اکنون برای مشارکت حداکثری در انتخابات هم از سوی جامعه قرآنی و هم از سوی مردم چه باید کرد.

حساسیت برای برهه‌های خطیر انقلاب محدود به انتخابات نشود

وی ادامه داد: اینکه به فاصله 10 روز مانده به انتخابات احساس تکلیف می‌کنیم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری که شرکت در انتخابات را یک تکلیف شرعی دانستند، ما نیز نسبت به آن احساس تکلیف داریم، امری مطلوب و قابل ستایش است اما نکته اینجاست که چنین حساسیتی نباید محدود به این ایام و مشخصاً این انتخابات شود بلکه مطالبه جامعه قرآنی باید از مجموعه حکمرانی کشور بیش از اینها باشد.

قبادی تصریح کرد: با مروری که بر حداقل سه دهه اخیر و به ویژه مطالباتی که رهبر معظم انقلاب از مجموعه دولت‌ها؛ تفاوت نمی‌کند از چه جناح و گروهی باشند به انجام می‌رسد، به روشنی می‌توان دریافت که اغلب این منویات و مطالبات محقق نشده است؛ از بحث مبارزه با فقر و تبعیض اجتماعی گرفته تا فساد سیستماتیکی که در ادارات وجود دارد و بعضاً در برخی متأسفانه بیداد می‌کند تا جایی که با کمال تأسف هیچ تلاشی برای رفع و ریشه‌کنی آن نیز به عمل نیامده است.

مرجعی محکم برای حل مشکلات نظام حکمرانی

این فعال قرآنی تصریح کرد: در چنین شرایطی باید حق را به آن عده از متدینین و انقلابی‌ها داد که با وجود ایجاد چنین فضای هیجانی همچنان به نتیجه برای حضور پای صندوق‌های رأی نرسیده باشند و این امر به واقع قابل تأمل است؛ همین چند هفته پیش در جریان یکی از جلسات قرآنی با حضور اساتیدی همچون آقایان سلیمی و ابوالقاسمی، صحبت بر سر این موضوع بود که ما باید در کنار کارهای نظری که در جلسات و محافل قرآنی در مورد کلام خدا به انجام می‌رسانیم، پیرامون این مسئله که چگونه می‌توان به وسیله قرآن به دنبال حل مشکلات در نظام حکمرانی نیز رفت بود تا شاهد چنین ولنگاری و افسارگسیختگی مثلاً در امر اقتصادی، معیشت، گرانی و تورم مردم نبود.

قبادی در ادامه گفت: به همین دلیل تقاضای من از شما عزیزان این است که در قالب طرحی جامع این مسائل که همانگونه که عرض شد مطالبات سه دهه اخیر رهبری است جمع‌آوری شود و در ایامی همچون نمایشگاه قرآن آن‌ها را در اختیار دولت قرار دهیم تا به دنبال برقراری مکانیسمی برای آنها باشند.

این پیشکسوت قرآنی تأکید کرد: شاهد هستید که مقام معظم رهبری هر سال را با یک شعار نامگذاری می‌کنند اما تحقق این شعارها که در اصل مطالبات ایشان است جامه عمل نمی‌پوشد و در حد برگزاری چندین سمینار و تهیه مقدار قالب توجهی بنر و پلاکارد نصب شده در معابر و خیابان‌ها باقی می‌ماند لذا این جلسه و جلساتی مشابه این جلسه را باید سرمنشأ قرار دهیم تا مطالبات ایشان احصا شده و مثلاً بعد از ماه مبارک رمضان در قالب برگزاری جلسات مباحثه به بررسی آنها بپردازیم که خوشبختانه شخصی همچون آقای ابوالقاسمی هم کانال‌های ارتباطی خوبی در میان فعالان قرآنی دارند که هم این مطالبات و هم نتایج این جلسات مشورتی را می‌توان در این کانال‌های ارتباطی به اشتراک گذاشت.

وی در پایان گفت: منتخبی از آنچه جامعه قرآنی تجمیع کرده و به دنبال راهکار برای آنها بوده است را نیز می‌توان در قالب جلساتی با رئیس جمهور مطرح کرد؛ همچنانکه ایشان جلسات ماهانه با اهالی کسب و کار، فرهنگی، اجتماعی و... دارند، ما نیز به عنوان جامعه قرآنی می‌توانیم هر از چند گاهی با ایشان جلسه داشته باشیم و آنچه را که جمع‌آوری شده است و در اصل مطالبات و دغدغه‌های رهبری است مطرح کنیم. به هر حال این انتخابات آخرین انتخابات نیست و می‌توان در مورد سایر عرصه‌های خطیر انقلابی نیز با این اقدام، تأثیر بسزایی داشت.

حمایت از کاندیدهای قرآنی تاکنون بی‌معنا بوده است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمدجواد درچه‌ای؛ قاری بین‌المللی قرآن به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: بحث مهمی که می‌توان مطرح شود، حمایت از کاندیدهای قرآنی است که بعضاً مشاهده می‌شود از جامعه قرآنی، تعدادی از آنها با احساس وظیفه به عنوان کاندیدهای ادوار مختلف مجلس معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: با وجود این در طول این سال‌ها و طی ادوار گذشته جامعه قرآنی هیچ تشکلی را در حمایت از آنها و جمع‌آوری فهرستی از افراد شایسته که به عنوان نماینده جامعه قرآنی به مجلس راه پیدا کنند نداشته است جز اینکه فردی با توجه به شهرتی که داشته به شکلی مستقل کاندید شده و توانسته به عنوان نماینده وارد مجلس شود.

این فعال قرآنی تصریح کرد: معمولاً شانس فردی که مستقل کاندید شده و در داخل هیچ فهرستی راه پیدا نکرده برای راهیابی به مجلس بسیار ضعیف است و سؤال اینجاست که چرا وقتی مثلاً جامعه مهندسین، جامعه کارگری و بسیاری از اصناف لیست مشخصی از افراد مورد وقوف خود را برای کاندیداتوری مجلس معرفی می‌کنند، جامعه قرآنی از این امر غافل است؟

قهر و آشتی مردم با صندوق رأی

موسوی‌درچه‌ای افزود: مسئله دیگر در مورد پاسخ به شبهات مردمی است؛ این قهر و آشتی مردم با صندوق رأی ماحصل یکی، دو روز و یکی، دو هفته نیست و این سیر چندین و چند ساله دارد و قطعاً در این روزهای باقیمانده به انتخابات نمی‌توانیم راهکاری عملی و مؤثر برای بالا بردن چشمگیر مشارکت مردم در انتخابات ایجاد کنیم و فقط می‌توان به دنبال مسائلی زودبازده و درمان سطحی این وضعیت بود.

وی تأکید کرد: برای درمان ریشه‌ای مسئله و پاسخ به شبهات مردم همانطور که اشاره شد مردم اقبال و وثوق بیشتری نسبت به جامعه قرآنی دارند و لذت باید در یک وقت موسع به دنبال اغنای افکار عمومی مردم با ادله و ادبیات دینی و قرآنی بود. به طور مثال سیدمحمدحسین راجی؛ مؤلف کتاب «صعود چهل‌ساله» به تازگی جزوه‌ای در پاسخ به شبهات مردم در مورد انتخابات تدوین کرده است که به نظرم به اشتراک گذاشتن آن در فضای مجازی بسیار مثمرثمر خواهد بود.

این قاری قرآن در پایان گفت: دلیل این امر هم این است که تدوین این جزوه با در نظر گرفتن خاستگاه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی افراد و اینکه آنها را در ردیف مخاطبان عام و یا خاص قرار می‌دهد، پاسخ به پرسش‌های آنها داده است که به نظر من انجام چنین رویدادهایی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

جامعه قرآنی را می‌خواهیم ترغیب کنیم یا مردم

این گزارش حاکی است، زهرا بادی، مدیر مؤسسه فرهنگی و قرآنی اسوه تهران نیز در این نشست با طرح این پرسش که دلیل برگزاری این نشست چیست؛ آیا هدف این است که جامعه قرآنی خود را برای شرکت در انتخابات تقویت کند و یا به فکر تقویت و ترغیب مردم برای مشارکت نیز باشد، گفت: اگر بخواهیم مردم را برای حضور پای صندوق‌های رأی تشویق کنیم باید به خواسته و نگاه آنها توجه داشته باشیم. برای مثال مردم منطقه، محله و کوی و برزنی که هر یک از ما در آنها زندگی می کنیم نگاهی متفاوت از ما و ذائقه ما دارند و مطالبات آنها با آنچه به دنبال آن هستیم متفاوت است.

وی ادامه داد: جامعه قرآنی با توجه به افق دیدی که داریم از بسیاری برنامه‌های ارزشی که ماهیت دینی دارند استقبال می‌کنیم و اساساً خودمان را بانی برگزاری چنین رویدادهایی می‌دانیم اما آیا می‌توان همه مردم را بر این اساس پای صندوق‌های رأی کشاند و آنها را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرد؟ دوران کرونا هر چند که برای کشور و مردم یک تهدید بود اما برخی تحرکات این تهدید را تبدیل به فرصت کرد که به عنوان نمونه در شرایطی که مجالس عزای امام حسین(ع) تعطیل شده بود شاهد بودیم که یکی از مادحین با در دست داشتن یک چهارپایه و سر زدن به محلات مختلف تهران که اتفاقاً خیلی هم معروف شد، اقدام به اقامه عزای حسینی در کوی و برزن کرد.

مدیر مؤسسه «اسوه تهران» در ادامه گفت: برگزاری متعدد پویش‌ها مطلوب است اما مواجهه حضوری با مردم، رخ در رخ صحبت کردن با آنها در اعتمادزایی آنها نقش تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کند؛ من از پیشنهاد آقای کوششی در خصوص برگزاری همایش قرآنی بسیار حمایت می‌کنم اما اعتقاد دارم اگر در همین فرصت اندک هم مقدمات برای برگزاری چنین اجتماعی فراهم نشد، حداقل هر کدام به شکل انفرادی می‌توانیم در محلات خودمان با استفاده از برنامه‌ریزی جذاب و برگزاری برنامه‌های چشم‌نواز به تبلیغ انتخابات دست بزنیم.

بهترین فرصت برای ترغیب میدانی مردم 

بادی تأکید کرد: به نظرم بهترین فرصت برای تحقق چنین امری، جشن میلاد حضرت صاحب‌الزمان(عج) است؛ در منطقه 11 تهران و مشخصاً میدان منیریه تجربه موفقی در این زمینه داشتیم و با همکاری شهرداری منطقه 11 همزمان با جشن عید غدیرخم مجموعه برنامه‌های جشنی را به مدت سه روز دایر کردیم که با استقبال پُرشور مردم مواجه شد. امری بی‌سابقه که همه به آن اذعان کردند و ما خوراک فرهنگی و علمی و... که در آن جشن به مردم عرضه کردیم را با جان و دل پذیرفتند. از این ظرفیت می‌توان در ایام اعیاد شعبانیه نهایت بهره‌مندی را در راستای تبلیغ انتخابات به انجام رساند و وارد فاز عملیاتی شد.

وی در پایان گفت: مؤسسه اسوه تهران از همان روزهای ابتدایی بهمن‌ماه فعالیت‌های تولید محتوایی خود را در قالب کلیپ، متن، پادکست و توزیع بروشور هم به مناسبت 22 بهمن و هم مشارکت در انتخابات آغاز کرده است و در فضای مجازی و از طریق اطلاع رسانی، دورخیز خوبی در زمینه مشارکت مردم و جامعه قرآنی در انتخابات را به انجام رسانده که همچنان هم ادامه دارد.

ادامه دارد...

امیرسجاد دبیریان 

انتهای پیام
captcha