والدین با فرزندان رفتار کریمانه داشته باشند
کد خبر: 4200296
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
حجت‌الاسلام تراشیون:

والدین با فرزندان رفتار کریمانه داشته باشند

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: فرزندان باید مورد تکریم و احترام قرار گرفته، حس کنند که در این گنبد گردون خلیفه الهی و در میان مخلوقات عالم به بالاترین مقامات آراسته هستند؛ مطمئناً کسی که احساس تکریم کند، هیچ‌گاه به دنبال شهوات، بدی‌ها و آلوده‌سازی نفس حرکت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا تراشیون، كارشناس مباحث تربیتی در حوزه كودک و نوجوان در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 27 بهمن‌ماه برگزار شد، تربیت و پرورش نسل مهدوی را از مهم‌ترین وظایف جامعه عصر انتظار دانست و بیان کرد: عصر حضور صاحب‌الزمان(عج) عصری است که در آن انسان‌ها به رشد و تکامل ویژه‌ای دست‌ یافته، به خدا نزدیک‌تر و بنده‌تر هستند؛ از این‌رو تربیت فرزندانی برای نقش‌آفرینی در دوران حضور امام از مقدمات زمینه‌سازی ظهور بقیة‌الله الاعظم(عج) است.

فرزندان امانت الهی برای تربیت نسل مؤمن هستند

وی با تأکید بر اینکه محیط خانه باید سربازخانه امام‌ زمان(عج) و محفل پرورش نسل یاری‌رسانان عصر غیبت و حضور امام‌ زمان(عج) باشد، ادامه داد: فرزندان، نونهالان، کودکان و نوجوانان امانتی الهی برای تربیت نسل مؤمن هستند؛ لذا محیط خانه باید محفل تربیت انسان‌های تراز مهدوی برای نقش‌آفرینی در عصر رشد و تکامل باشد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه کسانی به حضرت نزدیک‌ترند که بنده‌تر باشند، یادآور شد: هدف اصلی خلقت چیزی جز بندگی ذات اقدس الهی نیست؛ لذا باید هر اندازه که می‌توانیم فرزندان را بنده خالص خدا تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه پدر و مادر‌های موفق راه نفوذ شیطان را در محیط خانه و بستر‌های تربیتی محدود می‌کنند، اظهار کرد: ابزار‌های امروزی غالباً زمینه تبعیت از شیطان را فراهم می‌کنند؛ رسانه‌ها از جمله ابزار‌هایی هستند که می‌تواند نسل‌ها را به سمت‌وسوی شیطان‌پسندی سوق دهد.

تراشیون با اشاره به اینکه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر از حقوق دوطرفه آحاد جامعه است، تصریح کرد: سکوت در مقابل گران‌فروشی، بی‌حیایی و بدحجابی از تحمیلات اقناعی رسانه است، طرف مقابل هم در امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر ذی‌حق بوده و انسان نسبت به او تکلیف دارد.

وی بیان کرد: امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نه‌ تنها از وظایف آمر و ناهی بلکه از حقوق قاصر و مقصر است؛ چه‌بسا ممکن است قاصر و مقصر در روز قیامت جلوی انسان را بگیرد که چرا حق امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر را در قبال من به جا نیاوردی؟، شاید من گوش می‌کردم و از کار ناپسند دست برمی‌داشتم و گرفتار عقوبت الهی نمی‌شدم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تربیت را از حقوق فرزندان بر گردن پدر و مادر دانست و اظهار کرد: اگر این حق را در محیط خانه تسری ندهیم و زمینه‌های آن را فراهم نکنیم، همین فرزند بر سر پل‌صراط مدعی حق خود خواهد شد و والدینش باید در درگاه عدل الهی پاسخگو باشند.

تراشیون تربیت را فرایندی مستمر توصیف کرد و افزود: تذکر و نصیحت دائم، امر و نهی مستمر و توبیخ، تهدید، سرزنش و تنبیه متناوب نه‌ تنها ابزار تربیت نیست؛ بلکه کودکان را به سمت بی‌تربیت شدن سوق می‌دهد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه تربیت روشن‌کردن و به حرکت واداشتن است، یادآور شد: فرزندان باید مورد تکریم و احترام قرار گرفته، حس کنند که در این گنبد گردون خلیفه الهی و در میان مخلوقات عالم به بالاترین مقامات آراسته هستند؛ مطمئناً کسی که احساس تکریم کند، هیچ‌گاه به دنبال شهوات، بدی‌ها و آلوده‌سازی نفس حرکت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه اشباع فرزندان از لحاظ عاطفی مهم‌ترین مؤلفه مؤثر بر حفظ فرزندان برای استقامت در مسیر تربیت است، اضافه کرد: فرزندان باید حس کنند که در محیط عاطفی رشد می‌کنند، محبت پدر و مادر نسبت به یکدیگر از برجسته‌ترین الزامات تقویت حس محبت در فرزند است، چراکه تحقیر پدر و مادر تحقیر و بی‌احترامی به فرزندان است.

خطرات قرار دادن بی‌محابای گوشی همراه برای فرزندان

تراشیون حضور فرزندان در محیط‌های خوب، پاک و معنوی را از پیش‌نیاز‌های تجلی تربیت مهدوی و از اصول مهم تربیت فرزندان دانست و اظهار کرد: ابزار‌های به‌روز از جمله گوشی همراه، دامنه آلوده‌سازی محیط‌های زیستی را گسترده کرده است. این حق انسان است که در محیط اجتماعی که زندگی می‌کند، آسیب نبیند؛ لذا وقتی خانمی بی‌حجاب و بدپوشش در خیابان و اماکن عمومی حضور می‌باید، آلودگی محیطی و بصری ایجاد می‌کند.

وی توجه به باور‌های اعتقادی را بسیار مهم و زائل‌سازی مولفه‌های تربیتی را از پرآسیب‌ترین حقوق تربیتی دانست و گفت: متأسفانه با در دسترس قراردادن بی‌محابای گوشی همراه، فرزندان به‌ویژه نوجوانان را در معرض تفکرات انسان‌های کج‌فهم و شبهات قرار می‌دهیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه سالم‌سازی محیط تربیتی در تجلی فرهنگ دینی بسیار مؤثر است، بیان کرد: سرایت آلودگی به تمام محیط‌های زیستی از راهبرد‌های مهم شیطان‌صفتان است؛ تربیت و پرورش نسل مهدوی در گرو تطهیر محیط‌های زیستی است.

وی ضمن انتقاد از بی‌بندوباری‌های فضای مجازی، ادامه داد: حاکمیت باید حساسیت خود را نسبت به فضای مجازی و سلامت اجتماعی بالا ببرد، مردم ایران همواره حضوری پرشور در شکل‌گیری همیاری‌های اجتماعی دارند؛ لذا دولتمردان باید از ظرفیت‌های مردمی برای حل بحران‌های اجتماعی استفاده کنند.

تراشیون با تأکید بر اینکه در عرصه تربیت، قدرت دوست بسیار قوی‌تر از وراثت است و دوست خوب از مهم‌ترین ارکان رشد تربیتی فرزندان دانست و یادآور شد: پیش از اینکه افکار پلید و آشفته فرزندان را احاطه کنند، باید ذهن فرزندان را از مطالب خوب، روایات و سیره اهل‌ بیت(ع) پر کنیم.

انتهای پیام
captcha