قاری الجزایری: تدبر در قرآن زیربنای ساخت تمدن نوین اسلامی است
کد خبر: 4200281
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

قاری الجزایری: تدبر در قرآن زیربنای ساخت تمدن نوین اسلامی است

شرکت‌کننده الجزایری در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: قرآن محور وحدت امت اسلامی بوده و تدبر در معانی کتاب خدا، زیربنای ساخت تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش ایکنا چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از ساعت ۱۵ جمعه ۲۶ بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد و تا فردا دوم اسفندماه که زمان برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد است، ادامه خواهد داشت.

این مسابقات در بخش برادران (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل از ۲۷ بهمن تا اول اسفندماه جاری، بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار شده و پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب می‌رسند.

در حاشیه این مسابقات «عبدالله مزوزی» قاری الجزایری در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در رشته ترتیل در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شرکت کردم. وی در پاسخ به سؤالی درباره شرکت در دیگر مسابقات بین‌المللی و رتبه‌هایی که کسب کرده است گفت: این نخستین دوره حضور من در مسابقات بین‌المللی قرآن است اما در الجزایر در مسابقات داخلی زیادی شرکت کردم و به رتبه‌های برتر در برخی از مسابقات حفظ کامل قرآن و تفسیر دست یافتم و از طرف وزارت امور دینی و اوقاف الجزایر به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اعزام شدم. 

قرآن‌آموزی به شیوه سنتی در الجزایر

وی ادامه داد: حافظ کل قرآن هستم. ما در الجزایر از دوران کودکی برای فراگیری قرآن کریم به مکتب‌ها و یا مساجد می‌رویم. به لطف خدا از کودکی شروع به حفظ کردم و توانستم در سن 14 سالگی کل قرآن را حفظ کنم و سپس به احکام و فراگیری قرائات عشر پرداختم. ما قرآن را در کنار دروس مدرسه فرامی‌گیریم. 

نماینده کشور الجزایر در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران ادامه داد: در الجزایر مکتب‌هایی داریم که دولتی هستند و تابع مقررات دولتی‌اند و داوطلبانه در این مکتب‌ها به عنوان معلم در زمینه حفظ قرآن و احکام تجوید تدریس می‌کنم؛ معلم ورزش هستم و به این کار مشغولم.

وی درباره وضعیت تدریس قرآن در دانشگاه‌های الجزایر گفت: در الجزایر دانشکده‌های علوم اسلامی داریم که در آن رشته‌های تخصصی کتاب و سنت، قرائات و تعلیم قرآن کریم داریم و شرط حضور در این رشته‌ها این است که داوطلبان باید حافظ قرآن باشند. 

مزوزی درباره مقایسه مسابقات قرآن کریم الجزایر با کیفیت مسابقات قرآن ایران گفت: این اولین بار است که در این مسابقات حضور دارم و می‌توانم بگویم جمهوری اسلامی گام‌های بسیار بزرگی برداشته است. ایران برنامه‌ریزی بسیار خوبی داشته به محض اینکه مراحل مقدماتی را گذراندیم شاهد این بودیم که همه چیز به حد غیر  قابل تصوری به خوبی برنامه‌ریزی شده است؛ تا این لحظه همه چیز به خوبی پیش رفته است. سطح قرائت‌ها و داوطلبان جمهوری اسلامی هم بسیار عالی بوده است.

قدردانی از شعار مسابقات 

این حافظ قرآن الجزایری درباره شعار مسابقات یعنی «یک کتاب واحد، یک امت؛ کتاب مقاومت» با توجه به تحولات منطقه مخصوصاً جنگ غزه گفت: از برگزارکنندگان این مسابقات به خاطر این شعار پرمعنا بسیار سپاسگزارم. زیرا کلام الله، همه امت اسلامی را گرد هم می‌آورد و ما کلام او را که فرمود: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا (و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد)» می‌خوانیم. قرآن و دین اسلام مسلمانان را از تفرقه نهی کرده است و شاهدیم که از ده‌ها کشور در مسابقات بین‌المللی ایران حضور دارند و  در اینجا امت اسلامی بر سر سفره قرآن با هم دیدار می‌کنند.

وی درباره الهام گرفتن مسلمانان از قرآن برای بنای تمدن نوین اسلامی گفت: خداوند می‌فرماید «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ([اين] كتابى مبارك است كه آن را به سوى تو نازل كرده‏‌ايم تا در [باره] آيات آن بينديشند و خردمندان پند گيرند». تدبر  در قرآن و معانی آن و عمل به تعالیم و اوامر و نواهی آن باعث اتحاد امت اسلامی بر محور سیره نبوی می‌شود که این امر لازمه ساخت تمدن نوین بر اساس آموزه‌های دینی و قرآنی است.

مسابقات قرآن، عامل تحکیم وحدت امت

وی درباره نقش این مسابقات در ایجاد وحدت بین امت اسلامی گفت: نقش و تأثیر این مسابقات بر روی جوانان ایران مشاهده می‌شود و شاهد هستیم که کودکان و نوجوانان به چه زیبایی و با صوت خوش قرآن را می‌خوانند. آنها از کودکی با کلام الله مانوس هستند و این چیزی است که در آینده آنها و تقویت روابط بین کشورهای اسلامی و ساخت جامعه‌ای بهتر تأثیر خود را نشان خواهد داد.  

مزوزی درباره فعالیت‌های قرآنی در الجزایر گفت: روایت غالب در کشورهای مغرب عربی شامل تونس، لیبی، مراکش، الجزایر و موریتانی از زمان اجداد ما روایت ورش از نافع از ازرق بوده است و ما همچنان از همان روایت تبعیت می‌کنیم. اما اخیراً تغییراتی در روایت غالب در کشور ما رخ داده است. مثلاً در نمازهای تراویح روایت ورش از نافع از طریق اصفهانی خوانده می‌شود که برای مردم ساده‌تر باشد و شنیدن و  تدبر در آیات راحت‌تر باشد. 

ارادت قلبی به منشاوی

وی درباره قاری محبوب خود گفت: قاریان مصری همه بزرگ و خوب هستند و من از همه آنها چیزهای زیادی آموختم اما ارادت قلبی به استاد منشاوی دارم که به قاری باکی(گریان) و خاشع معروف است. وقتی به صدای او یا استاد الحصری و عبدالباسط گوش می‌دهید گویی قرآن همین حالا و همین لحظه نازل شده است.

عبدالله مزوزی در پایان گفت: از حضور در ایران برای اولین بار بسیار خوشحالم و امیدوارم دوباره بتوانم به این کشور بیایم. همچنین از برگزارکنندگان این مسابقات ارزشمند بسیار سپاسگزارم و امیدوارم قرآن چراغ راه همه ما باشد. برای مردم غزه نیز عزت و پیروزی آرزو دارم و امیدوارم رنج آن‌ها به‌زودی پایان یابد. 

مخاطبان ایکنا تا پایان این رقابت‌ها می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران این رویداد را پیگیر باشند.

انتهای پیام
captcha