شعبان ماه خیر و رحمت الهی است
کد خبر: 4199346
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
حجت‌الاسلام فرحزاد:

شعبان ماه خیر و رحمت الهی است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه صدقه و استغفار در ماه شعبان از افضل اعمال است و عذاب و غضب الهی را خاموش می‌کند، گفت: به این ماه، شعبان می‌گویند، چراکه شعبه‌های خیر، برکت و رحمت الهی در این ماه سرازیر می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 22 بهمن‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ذکر صلوات را دعای مستجاب و دروازه ورود به اجابت دیگر دعا‌ها دانست و اظهار کرد: خداوند متعال وقتی دعای صلوات را اجابت می‌کند، دعا‌های همراه با آن را نیز اجابت می‌کند؛ بنابراین ذکر صلوات رمز اجابت دعاست.

وی ماه شعبان را ماه رحمت و رضوان الهی توصیف کرد و ادامه داد: به این ماه، شعبان می‌گویند، چراکه شعبه‌های خیر، برکت و رحمت الهی در این ماه سرازیر می‌شوند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: استغفار و زدودن سیاهی کدورت و کینه از زنگار دل، از مهم‌ترین اعمال ماه‌های رجب، شعبان و رمضان است؛ در این ایام باید به حق‌الله و حق‌الناس توجه روزافزونی داشته باشیم و در مسیر حلالیت‌طلبی، عذرخواهی و استغفار حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه هر کسی از دنیا می‌رود یا در باغی از باغ‌های بهشت و یا در گودالی از آتش جهنم قرار می‌گیرد، یادآور شد: انسان در این دنیا یا مسیر درک بهشت یا مسیر حرکت به سمت جهنم را در پیش می‌گیرد؛ اگر در ماه رجب و شعبان پاک نشویم، آن‌گونه که باید نخواهیم توانست از ظرفیت‌های ماه میهمانی الهی رمضان بهره‌مند شویم.

فرحزاد با تأکید بر اینکه اگر کسی ذره‌ای تکبر و غرور در دلش وجود داشته باشد، محال است وارد بهشت شود و باید بداند که جهنم جایگاه متکبران عالم است، تصریح کرد: باید منیت را در وجود خود از بین ببریم و ذوب در عبودیت الهی شویم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اهمیت حرکت در مسیر نهادینه‌سازی اخلاق نبوی گفت: رسول‌الله(ص) سر سوزنی منیت، خودمحوری و خودخواهی و غرور و تکبر نداشتند؛ متأسفانه برخی از ما با اینکه خود را محب اهل بیت(ع) می‌دانیم، گاهی اوقات رفتارمان ۱۸۰ درجه با سیره ائمه اطهار(ع) متفاوت است.

وی در ادامه به فراز‌هایی از سبک زندگی نبوی و سیره ایشان در مواجهه با بزنگاه‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: کسی که در ماه شعبان با رحمة للعالمین ارتباط برقرار کرده و خود را آراسته به صفات نبوی کند، قطعا رحمت‌ ماه شعبان را درک خواهد کرد؛ یک روز روزه در ماه شعبان بهشت را بر انسان واجب می‌کند.

فرحزاد به فراز «إلهی، لا حَولَ لی و لا قُوَّةَ إلاّ بِقُدرَتِکَ، و لا نَجاةَ لی مِن مَکارِهِ الدّنیا إلاّ بِعِصمَتِکَ، فأسألُکَ بِبَلاغَةِ حِکمَتِکَ و نَفاذِ مَشیئَتِکَ أن لا تَجعَلَنی لِغَیرِ جودِکَ مُتَعَرِّضا··· وَ کُن لی ··· مِنَ البَلایا واقِیا، و عَنِ المَعاصی عاصِما» از مناجات امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: ایمان به خدا و نهادینه شدن عشق و محبت به ذات اقدس الهی انسان را از حرکت به سمت گناه باز می‌دارد.

وی با تأکید بر اینکه صدقه و استغفار در ماه شعبان از افضل اعمال است و عذاب و غضب الهی را خاموش می‌کند، بیان کرد: آموزه‌های قرآنی بر این نکته تأکید دارند که همه انسان‌ها باید صدقه دهند و کسی که داراست و وسعت رزق دارد بیشتر و کسی که تهیدست و رزقش تنگ است، به هر اندازه که توان دارد ولو به اندازه نصف خرما، باید صدقه دهد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر از حضور غرورآفرین ملت ایران در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن یادآور شد: مردم ایران همواره با مال، جان و هستی خود در تمام صحنه‌های انقلاب حضوری شکوهمند را خلق کردند؛ باید قدردان مردم ایران باشیم، در سایه‌سار عنایات الهی و فداکاری و ایثار ملت غرورآفرین ایران، این انقلاب عظیم و امانت الهی را به دست امام زمان(عج) تحویل خواهیم داد و این انقلاب به ظهور و دولت سرتاسر نور بقیة‌الله الاعظم(عج) متصل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha