می‌آییم تا آیه وحدت بخوانیم
کد خبر: 4199045
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
نمایندگان کشورمان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران

می‌آییم تا آیه وحدت بخوانیم

ما حافظان و قاریان قرآن، با سر دادن آیه وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا...، در روز ۲۲ بهمن‌، به میان مردم می‌آییم تا قدردان نعمت انس با قرآن باشیم، نعمتی که آن را از خون شهیدان انقلاب اسلامی داریم.

خدماتی که وظیفه پاسداری از انقلاب را سنگین‌تر می‌کندشاید برخی از افراد در روزهای نزدیک به تجمع‌‌ها به بهانه مناسبت‌های ملی یا انتخابات و ... به دنبال پاسخی برای این پرسش باشند، که چرا باید در این تجمع‌ها و مراسم حضور یابند؟ پرسشی که اگرچه رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سال‌های اخیر  سعی در بدون پاسخ ماندن آن دارند؛ اما بدون شک به تعداد افرادی که به دریافت پاسخ آن می‌اندیشند، پاسخی برای ارائه وجود دارد. 

جامعه قرآنی نیز در کنار دیگر اقشار تلاش داشته‌اند، تا با تکریم مناسبت‌هایی همچون دهه فجر انقلاب اسلامی از طریق حضور باشکوه در راهپیمایی 22 بهمن، حرکت هر ساله کاروان قرآنی انقلاب و اجرای محافل باشکوه، لبیکی به ندای ولی امر مسلمین جهان و تجدید بیعتی با آرمان‌های امام خمینی(ره) داشته و آیه وحدت را بخوانند؛ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً ...  

در آستانه روز 22 بهمن و نیز نزدیک شدن به زمان برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران(26 بهمن تا 2 اسفند 1402، تهران) با چهار نفر از پنج نماینده کشورمان در این دوره، گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم تا ضمن آشنایی با این نخبگان قرآنی، از علاقه این عزیزان به وطنشان، ایران قوی و سرافراز، بیشتر بدانیم.

جشن ملی در 22 بهمن

رؤیا فضائلی، حافظ کل قرآن کریم، متولد اواخر دهه 70 و ساکن شهر مشهد است. او هم‌اینک به شغل معلمی مشغول است و تا چند روز دیگر در یکی از معتبرترین رویدادهای قرآنی دنیای اسلام به رقابت با نمایندگانی از کشورهای مختلف می‌پردازد تا توانمندی قرآنی بانوان ایرانی را به‌رخ فعالان این عرصه در دنیا بکشاند.

نماینده کشورمان در رشته حفظ کل بانوان چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد اهمیت حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفت: این روز جشن ملی ایران و جشن پیروزی یک ملت بر حاکمیت طاغوت است. مردم در این تجمع بر حفظ آرمان‌های انقلاب 57 تأکید دارند. جامعه قرآنی نیز به واسطه اینکه جمهوری اسلامی توانست فعالیت‌های قرآنی را در کشور ارتقا داده و تعداد جلسات قرآن را بیش از پیش افزایش دهد و بر کیفیت و کمیت آن بیفزاید، در کنار سایر مردم حضور فعالی در این راهپیمایی خواهند داشت. شور نوجوانان و تمایلی که از سنین پایین برای حفظ قرآن دارند، همه از برکات انقلاب اسلامی است.

این حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: پیشرفت قرآنی بانوان، یکی دیگر از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران است. از سال 57 به بعد کمیت بانوان فعال قرآنی به عنوان یک نماد از بها دادن به بانوان در ایران محسوب می‌شود. این موضوع وظیفه ما را در پاسداری از این انقلاب سنگین‌تر می‌کند. حتی با وجود مشکلات اقتصادی، مردم بر سر این آرمان‌ها خواهند ماند و سعی در همراهی تا رسیدن به ایران قوی دارند. حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند، همانطور که مردم در قبال حکومت وظایفی دارند، حکومت هم باید وظایف خود را انجام دهد. یکی از وظایف حکومت این است تا پشتیبان مردم باشد و وضعیت رفاهی آن‌ها را بهبود بخشد. 

وی درباره حضور خود در این مراسم، افزود: از زمانی که معلم شده‌ام، سعی کرده‌ام مسیر راهپیمایی را همراه با دانش‌آموزانم که از نوجوانان دهه هشتادی و نودی هستند، باشم.

اهمیت و ضرورت حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن

امیدرضا رحیمی، از قاریان و حافظان روشندل کشورمان است که مجموعه‌ای از رتبه‌های برتر در مسابقات ملی و بین‌المللی را دارد. او در مجموع حدود ۸۰ رتبه در رشته‌های حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن، اذان و قرائت کسب کرده است. از جمله این رتبه‌ها می‌توان به رتبه اول رشته حفظ ۲۰ جزء در مسابقات قرآن دانش‌آموزی در سال‌های ۹۴-۹۵، رتبه سوم رشته اذان در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه، رتبه سوم رشته اذان در مسابقات دانش‌آموزی و دو رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان اشاره کرد.

رحیمی متولد سال 1377 و ساکن شهر رشت است و در رشته ادبیات فارسی در دانشگاه گیلان تحصیلات خود را به پایان رسانده است.

رحیمی حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن را نشان‌دهنده اتحاد برای پاسداشت ارزش‌های انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند: این انقلاب ارزش‌هایی دارد که مردم همچنان به دنبال تحقق هر چه بیشتر آن ارزش‌ها هستند و این انقلاب هنوز تمام نشده است. ارزش امری است که هرچقدر به سمت آن میل داشته باشیم، بیشتر می‌توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم. 

رحیمی با تأکید بر اینکه اصل اساسی ارزش‌های انقلاب اسلامی پس از ظهور حضرت حجت‌ابن الحسن(عج) محقق می‌شود، افزود: همه ارزش‌های انقلاب اسلامی متأثر از قرآن و اهل بیت(ع) است. از آنجا که انقلاب اسلامی زمینه‌ساز ظهور حضرت ولیعصر(عج) خواهد بود، لذا حمایت از این انقلاب می‌تواند هم باعث اتحاد بیشتر مردم و هم نشان‌دهنده این اتحاد به دشمنان ما باشد. وقتی دشمنان اتحاد مردم را ببینند از اینکه بخواهند به این انقلاب آسیبی برسانند، مأیوس خواهند شد.

نماینده کشورمان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به خدمات انقلاب اسلامی در حوزه قرآن اشاره و تصریح کرد: قبل از انقلاب، تعداد حفاظ و قراء و همچنین تعداد فعالان حوزه قرآن بسیار محدود بود، اما به یمن پیروزی انقلاب اسلامی و قرآنی بودن این انقلاب، شاهد افزایش چشمگیر این فعالیت‌ها بوده‌ایم که به برکت این موضوع لازم است در مناسبت‌های انقلابی حضور پررنگی داشته باشیم. 

وی حضور پرشور قرآنی‌ها در راهپیمایی بیست و دوم بهمن‌ماه را نشان‌دهنده شکر نعمت قرآنی‌ها دانست و اظهار کرد:‌ حضور هرچه باشکوه‌تر قرآنی‌ها در این مراسم می‌تواند ارزش‌هایی که در انقلاب اسلامی بر اساس قرآن و اهل بیت(ع) شکل گرفته‌ است، به سوی تعالی بیشتر حرکت دهد. چون وقتی مردم، جامعه قرآنی را در راهپیمایی بیست و دوم بهمن ببینند، قطعاً و یقیناً ارتباطاتی با هم برقرار خواهند کرد و همین امر می‌تواند زمینه ترویج قرآن بین مردم که شاید ارتباط کمتری با قرآن دارند، فراهم کند.

رحیمی در مورد حضور خود در این مراسم طی سال‌های گذشته اظهار کرد: در راهپیمایی میدان شهدای ذهاب رشت شرکت می‌کنم. به یاد دارم در یکی از سال‌ها همراه با پدرم در حالی که زمستان بسیار سردی بود و باران شدیدی در حال بارش بود، فرد شعاردهنده این شعار را بلند فریاد می‌زد «در سرما و در گرما؛ مرگ بر آمریکا» در آن مراسم پرچم بزرگی را در مسیر راهپیمایی بالای سر راهپیمایان باز کردند و افتخار داشتم تا قسمتی از این پرچم در دستان من و پدرم باشد. خاطرات زیادی هم از ایام کودکی و حضور در این راهپیمایی همراه با پدر و مادرم دارم. 

نماینده کشورمان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به موضوع حملات رژیم صهیونیستی به غزه و نیز انتخابات اسفندماه سال جاری اشاره و اظهار کرد: این راهپیمایی در واقع، لازمه آزادسازی یکی از ارزش‌های انقلاب یعنی قدس شریف است. امسال با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم غزه و فلسطین حضور هرچه باشکوه‌تر مردم می‌تواند قوت قلبی برای مجاهدین اسلام در نوار غزه باشد. از طرف دیگر این راهپیمایی قبل از انتخابات یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود و حضور باشکوه مردم در این راهپیمایی می‌تواند مقدمه‌ای برای نشان دادن مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس باشد.

چرایی یوم‌الله بودن 22 بهمن

عادله شیخی، قاری قرآن و ساکن استان مرکزی است. او با 29 سال سن موفق شده در رقابت‌های قرآنی متعددی صاحب‌ رتبه شود. کسب رتبه اول مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در رشته قرائت تحقیق، رتبه نخست جشنواره ملی قرآن دانشجویان، رتبه اول مسابقات قرآن دانش‌آموزان کشور، رتبه اول مسابقات قرآن شکوفه‌ها و .. از جمله افتخارات این قاری در مسابقات قرآن است. او همچنین موفق به اخذ مدرک درجه سه قرائت و نیز اخذ مدرک داوری درجه سه در رشته صوت شده است و تا چند روز آینده به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در رشته قرائت ترتیل حضور خواهد یافت. 

عادله شیخی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه 22 بهمن‌ماه جز ایام‌الله است،‌ گفت: در آیه پنجم سوره مبارکه ابراهیم(ع) به این موضوع اشاره شده است، «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» خداوند در این آیه مردم را به روزهایی که مخصوص خداوند است، یادآوری می‌کند.

شیخی با طرح این سؤال که چگونه می‌توان 22 بهمن‌ را به روز خدا بودن ربط دهیم، گفت: در تفسیر این آیه آمده است، روزهای خاص روزهای شکست استکبار در برابر مسلمانان است و لذا دهه فجر را ایامی می‌دانیم که مردم مبارز، مؤمن، مقید و آزادی‌خواه ایران در برابر رژیم مستبد طاغوت پس از سال‌ها مقاومت به پیروزی رسیده‌اند. کسانی که به دنبال آزادی، سعادت، اجرای احکام الهی، سنت پیامبر و برپایی حکومت اسلامی بودند، به تمام این خواسته‌ها در این ایام رسیدند.

نماینده کشورمان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به آیه 46 سوره مبارکه سبأ «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى و فرادا» اشاره کرد و گفت: مردم به صورت تک تک و گروهی به پا خواستند. مردم آن روزها تحت امر این امام بزرگ بودند و توانستند به این پیروزی عظیم برسند.

وی به وضعیت این روزهای مردم مظلوم غزه اشاره و اظهار کرد: مردم غزه با الگوگیری از انقلابی که در ایران داشته‌ایم، در برابر ظلم و رژیم‌های مستبد، همچنان استوار ایستاده‌اند. ما از طریق حضور در مراسم یوم‌الله 22 بهمن از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. خداوند در آیه 139 سوره مبارکه آل عمران می‌فرمایند: «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» کسانی که مومن باشند، برتر هستند و هیچ غمی را در وجود خود راه ندهند و بدانند پایان این ظلم‌ها و کودک‌کشی‌‌ها و پایان این سیاهی به لطف خداوند حتماً روشن است.

این بانوی قاری قرآن اظهار کرد: باید در این روز در راهپیمایی 22 بهمن با عزم راسخ‌تری شرکت کنیم تا حمایت خود از حکومت اسلامی و رهبری انقلاب اسلامی را اعلام کنیم. با توجه به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند اسرائیل 25 سال آینده خود را نخواهد دید، باید این حمایت را انجام دهیم و در راهپیمایی شرکت کنیم.

شیخی در مورد وظیفه جامعه قرآنی در زمینه بزرگداشت 22 بهمن بیان کرد: جامعه قرآنی چون از قرآن حرف می‌زند، باید از این موضوع که صرفاً ظاهر قرآن را پیاده کند و تلاوتی داشته باشد، عبور کند، این موضوع اگرچه لازم است، اما کافی نیست، باید درصدد اجرا و عمل به آیات قرآن باشیم. با توجه به آیاتی که در این گفت‌وگو مورد اشاره قرار دادم، باید الگویی برای بقیه مردم باشیم و از آن‌ها دعوت کنیم. در آیه 59 سوره مبارکه نسا آمده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» بر اساس این آیه باید به دستور ولی امر و دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور در راهپیمایی 22 بهمن، جامه عمل بپوشانیم.  

نماینده کشورمان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به وظایفی که مسئولان و مدیران کشور در قبال مردم دارند نیز اشاره و اظهار کرد: هرچقدر انسان مسئولیت بیشتری پیدا می‌کند، وظیفه او سنگین‌تر می‌شود و به همان میزان هم اشتباهات کوچک، نمود بیشتری پیدا می‌کند. مردم ایران واقعاً مردمی خونگرم و عاشق وطنِ خود هستند و همیشه در چنین صحنه‌هایی حضور پررنگ دارند، لذا این انتظار هم هست که با توجه به این حجم از حمایت‌ مردم از نظام، مسئولان کشور همت مضاعفی داشته باشند.  

وی بیان کرد: درخواستم از همه مردم این است که در این روز بزرگ به خیابان بیایند و ما را هم از دعای خودشان برای موفقیت در مسابقات بین‌المللی قرآن بی‌نصیب نگذارند.

محمدپورسینا با 26 سال سن نماینده کشورمان در رشته قرائت ترتیل چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است. از جمله مهم‌ترین رتبه‌هایی که این مرتل و قاری قرآن کسب کرده است، می‌توان به رتبه اول مسابقات قرآن دانشجویان در رشته‌های ترتیل و اذان اشاره کرد. رتبه اول و سوم مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر رتبه‌های این قاری و مرتل است.  

محمد پورسینا، نماینده کشورمان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته قرائت ترتیل در مورد ضرورت حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفت: یکی از ضرورت‌های حضور در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه تأیید حرکتی که 45 سال قبل امام خمینی(ره) آغاز کردند، است. با این حضور نشان خواهیم داد که پیرو راه ایشان هستیم و همچنان به این نظام و مملکت پایبند خواهیم بود. 

وی در پاسخ به این سؤال که چه انگیزه‌هایی می‌تواند مردم را به میدان بیاورد، افزود: یکی از دلایل حضور مردم به این خاطر است تا مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی و کشورهایی که نظر به خاک و مملکت ما دارند، باشد. باید به آن‌ها نشان دهیم که فارغ از هرگونه تفرقه‌افکنی دشمن، پشت هم هستیم و اعتنایی به حرف‌های آن‌ها نداریم. 

پورسینا تصریح کرد: هر کسی به نوبه خود و از حیث جایگاه اجتماعی خود می‌تواند کسانی را که با آن‌ها در ارتباط است یا در مجالسی که رفت و آمد دارد، توجیه کند تا در این مراسم حضور یابند. در وهله اول باید آن‌ها را نسبت به اصل انقلاب و اهداف آن تبیین کرد.

نماینده کشورمان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در مورد حضور خود در مراسم 22 بهمن‌ در سال‌های گذشته اظهار کرد: تا جایی که یاد دارم از بچگی تاکنون هر سال به همراه خانواده در مراسم بیست و دوم بهمن حضور داشته‌ام. راهپیمایی در این روز برای من و امثال من به یک نوستالژی تبدیل شده است که از کودکی تصاویر مربوط به حضور باشکوه مردم، شعار دادن و حتی بادکنک‌هایی که در میدان نقش جهان اصفهان به هوا می‌رفت، در ذهن داریم. شاید بخشی از حضور ما کودکان در این مراسم به خاطر ذوق دیدن همین بادکنک‌ها بود. 

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر در برهه سختی از تاریخ هستیم، گفت: به قول شاعر که گفته است «غرقِ دردیم، اما قامتمان خم نشده»؛ امیدوارم این انقلاب به دست صاحب اصلی خود که حضرت حجت ابن الحسن(عج) است، برسد. امیدوارم خداوند کسانی که متأسفانه خیانتی به بیت‌المال می‌کنند، هدایت کند و اگر هم قابل هدایت نیستند، آنان را ریشه‌کن کند تا انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه به آن منزلگاه خود برسد.

به هنگام تهیه این گزارش با هادی اسفیدانی، قاری قرآن کریم، نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات موفق به گفت‌وگو نشدیم.

یادآور می‌شود، مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ کل قرآن در بخش آقایان و رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل در بخش بانوان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha