لزوم بازتاب زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان الهی در ایران
کد خبر: 4198095
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
نمایندگان ادیان توحیدی بیان کردند:

لزوم بازتاب زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان الهی در ایران

نمایندگان ادیان توحیدی در دومین جلسه از سلسله پیش نشست‌‌های همایش «بازاندیشی راهکارهای استیفای حقوق ملت ایران در عرصه بین‌الملل» بر لزوم فعالیت رسانه‌ای بین‌المللی و بازتاب دقیق و بیشتر زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در ایران برای همه مردم دنیا تاکید کردند.

به گزارش ایکنا، دومین جلسه از سلسله پیش نشست‌‌های «بازاندیشی راهکارهای استیفای حقوق ملت ایران در عرصه بین‌الملل» با حضور نمایندگان ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی به همت دفتر امور بین‌الملل دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی برگزار شد.

سامان نیازی؛ قائم مقام و مشاور امور بین‌الملل دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، در ابتدای این نشست ضمن تاکید بر عدم تبعیض میان پیروان ادیان الهی اظهار کرد: استفاده از لفظ اقلیت برای ادیان توحیدی یک اشتباه است که سهوا تکرار می‌شود. ما ایرانی مسیحی، ایرانی زرتشتی و ایرانی کلیمی داریم و نقش‌آفرینی همه ملت ایران در حکمرانی مانیفست دولت سیزدهم است.

نیازی با تشریح روند پیش‌ نشست‌های همایش بازاندیشی راهکارهای استیفای حقوق ملت ایران در عرصه بین‌الملل گفت: در نشست اول وکلای فعال در عرصه بین‌الملل و اساتید حقوق بین‌الملل حضور داشته و دیدگاه‌های خود را بیان کردند. نشست دوم به پیروان ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی اختصاص دارد و دو نشست دیگر با حضور سازمان‌های مردم نهاد حقوق بشری و مقام‌های سابق و فعلی دولتی که مسئولان و متولیان در خط مقدم بودند برگزار خواهد شد و نتایج هر چهار نشست در قالب گزارشی تقدیم رئیس‌جمهور خواهد شد.

 

 آرش آبایی؛ عضو انجمن کلیمیان تهران در ابتدای نشست، از انتشار یک مجله توسط این انجمن خبر داد و گفت: هدف مجله این است که همگان مطلع شوند در جامعه کلیمیان ایران چه می‌گذرد و با همین هدف یک پایگاه خبری نیز برای انتشار خبرهای کلیمیان دایر کرده‌ایم.

 

لزوم بازتاب زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان الهی در ایران
آبایی اظهار کرد: درباره کلیمیان دو نکته قابل توجه است یکی مسئله صهیونیسم است که متاسفانه در برخی موارد خلط مبحث می‌شود در حالی که امام خمینی(ره) همواره تاکید داشتند که بحث کلیمیان از صهیونیسم جداست.

عضو انجمن کلیمیان تهران با اشاره به اینکه خلط صهیونیسم با یهودیت در خارج از کشور به شکل یهودستیزی نشان داده می‌شود و دیدگاه نظام جمهوری اسلامی این نبوده و نیست، گفت: موضع نظام رعایت حقوق شهروندی است.

وی مهمترین مسئله را انعکاس واقعیت درون جامعه ایران برای جهانیان به شکل صحیح برای رفع بدبینی‌ها دانست و افزود: زندگی مسالمت آمیز کلیمیان و دیگر ادیان در کنار یکدیگر در ایران به خوبی انعکاس پیدا نکرده است.

آرتوییت زهرابیان؛ عضو شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال کشور در ادامه این نشست گفت: اقلیت‌های ارمنی ایرانی وقایع بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند اما مهم این است که اکنون در کنار یکدیگر هستیم.

زهرابیان با اشاره به اینکه در بحث رسانه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، اظهار کرد: رسانه از حالت ابزار به سلاح تغییر شکل داده و این از مهمترین دلایل تضعیف رسانه است.

عضو شورای خلیفه گری ارامنه تهران افزود: کارنامه ما در حوزه رسانه درخشان نیست چرا که خبرها وضعیت را به شکلی اشتباه ترسیم و کارهای نکرده و کوچک را برجسته می‌کردند.

 

لزوم بازتاب زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان الهی در ایران
وی با اشاره به جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: باید بتوانیم در مسیر درست قدم برداریم و برای جهانیان روشنگری کنیم.

زهرابیان با اشاره به اینکه بحث مشاغل حساس در مجلس به تصویب رسید و به موجب آن پیروان ادیان الهی ممنوعیتی برای کسب مدیریت‌های ارشد ندارند، گفت: این مهم تاکنون اطلاع‌رسانی نشده است.

عضو شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران در ادامه با اشاره به اینکه باید بتوانیم در حوزه مسائل خاص از کارشناسان همان حوزه استفاده کنیم، تاکید کرد: کشوری مانند فرانسه فیلترینگ دارد اما به دلیل آنکه مدیریت می‌کند و روایت درستی از آن منتشر می‌شود هیچ کس در دنیا به آن توجه نمی‌کند اما در ایران این موضوع موجب حساسیت‌های جهانی شده است.


کشیش آربی نرسسیان؛ از دیگر شرکت کنندگان در این نشست گفت: در کشورهای منطقه شناخت کافی نسبت به ایران نیست. معلمان مدارس کشورهای مختلف اطلاعاتی درباره ایران ندارند که به دانش‌آموزان ارائه کنند و اطلاعات اشتباه منتقل می‌کنند و این کودکان مسئولان آینده می‌شوند که اشتباه تصمیم می‌گیرند.

نرسسیان افزود: توصیه ما این است که رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف نشست‌هایی برای معلمان و مسئولان فرهنگی کشورها برپا کنند و اطلاعات کامل و دقیقی نسبت به ایران در اختیار آنها بگذارند.


کشیش هرایر خسرویان؛ از خلیفه‌گری ارامنه تهران در ادامه این نشست در سخنانی گفت: اکثر گردشگرانی که به ایران می‌آیند از اینکه ارامنه مدارس و کلیساهایی در شهر دارند، بسیار تعجب می‌کنند و این نشان می‌دهد که در بخش خارجی رسانه‌های ایران ضعیف عمل کرده‌اند.

پدرام سروش‌پور؛ موبد زرتشتیان هم که در این نشست حضور پیدا کرده بود، اظهار کرد: بزرگترین تحول تاریخی برخورد تمدن ایران و یونان بوده است یعنی دو تمدنی که تاریخ را ساخته‌اند اما ما از ظرفیت‌های خودمان به خوبی استفاده نمی‌کنیم و در نتیجه دیگران از آنها علیه ما استفاده می‌کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های تاریخی خود استفاده کنیم، گفت: این مباحث می‌تواند باعث همبستگی ما شود.

او با اشاره به اینکه وطن همه ما از جمله زرتشتیان، ایران است، گفت: ایرانیان در گذشته از واژه هما‌زوری به جای همبستگی استفاده می‌کردند و این یعنی باید فکر و اندیشه‌مان را یکی کنیم تا قدرت بیشتری داشته باشیم.

 

 آنی میرزاخانیان؛ عضو شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال در ادامه این نشست گفت: اولین کارکرد رسانه نظارت بر محیط و دومین آن ایجاد همبستگی اجتماعی است که ما در این دو موضوع در برخی موارد کم کاری داشته‌ایم.

 

لزوم بازتاب زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان الهی در ایران
وی افزود: در حوزه همبستگی اجتماعی باید کاری کنیم که باعث ایجاد حس تعلق به وطن و آرامش خاطر و ایمنی شود.

امیرفراز نعیموت؛ وکیل کلیمی در سخنانی در این نشست اظهار کرد: امروز رسانه ابزار نیست و یک سلاح است اما ما در جنگ روایت‌ها، در برابر دشمن ضعف جدی داریم.

وی با بیان اینکه اولین راهکار برای دفاع از حقوق ملت ایران ارتقای وجوه بین‌المللی ملت ایران است، گفت: باید نقاط قوت و قدرت را به خوبی نشان دهیم و با افکار مختلف رواداری بیشتری داشته باشیم تا با ایجاد احساس تعلق بیشتر، از خروج نخبگان جلوگیری کنیم.  

 

سوفیا جاقاربتیان؛ رئیس هیئت مدیره موسسه آرارات در ادامه این نشست با بیان اینکه بازیگران جهانی تمایلی به مقبولیت ایران ندارند، گفت: برای مقبولیت ایران باید از داخل شروع کنیم و ایرانیان خارج از کشور به خصوص اقلیت‌های مذهبی می‌توانند  بر وجهه ایران تاثیرگذار باشند. 

لزوم بازتاب زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان الهی در ایران

خاخام آرش تهرانی؛ نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: ایرانیان اهل جنگ و برخورد نیستند و با هم دوست هستند لذا همه ادیان و مذاهب در ایران کاملا مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کرده و می‌کنند.


زوریک قاراپتیان؛ مدیر شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال در سخنانی گفت: لازمه استیفای حقوق مردم ایران تبیین آن در عرصه داخلی و خارجی است. ایران در عرصه هنر و ورزش اسطوره‌های زیادی دارد که می‌تواند در عرصه جهانی از آن استفاده کند.

قاراپتیان اظهار کرد: اگر بپرسیم قوی‌ترین ارتش دنیا کدام است همه می‌گویند آمریکا در حالی که توان نظامی ایران بسیار بالاست اما کمتر کسی از آن حرف می‌زند.

 

 کشیش آروین شامیریان از دیگر مهمانان این نشست گفت: بهترین خبرنگاران ما جوانان هستند لذا بهتر است برای اطلاع رسانی به دنیا از آنها بهره بگیریم و این کار ما را زودتر و بهتر به هدف می رساند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت رسانه افزود: می توانیم با همکاری یکدیگر ایران واقعی را بهتر به جهانیان بشناسانیم.

 

انتهای پیام
captcha