مرکز رسمی مطالعات جنبش‌های دینی تأسیس شود
کد خبر: 4197307
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
هادی وکیلی:

مرکز رسمی مطالعات جنبش‌های دینی تأسیس شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تأکید کرد: باید مرکزی رسمی برای مطالعات جنبش‌های دینی و حتی ادیان رسمی در کشور داشته باشیم. اگر هم وجود دارد چون آنقدر حرفه‌ای عمل نمی‌کنند که محل رجوع و استناد باشد، لذا باید تقویت شود.

ارسال/ مرکز رسمی مطالعات جنبش‌های دینی تاسیس شودبه گزارش ایکنا، هادی وکیلی؛ دبیر علمی دومین همایش ملی «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبت‌سنجی» 12 بهمن ماه در مراسم اختتامیه این همایش با بیان اینکه در بیش از دو دهه‌ای که جنبش‌های معنوی نوظهور، مسئله برای نهادهای امنیتی و پژوهشگران شده است، مطالعات معنوی رشد قابل توجهی را طی کرده است، گفت: در ابتدا القابی شبیه عرفان‌های کاذب و دروغین برای این جریانات به کار می‌رفت ولی امروز از عناوینی علمی‌تر و واقع‌نماتر استفاده می‌شود.

وی افزود: بنده نمی‌گویم که این‌ها منحرف و دروغین نیستند و حتی اینکه برخی می‌گویند شبه جنبش هستند هم درست نیست زیرا واقعا جنبش و منحرف هستند ولی مواجهه درست با این جریانات مستلزم شناخت علمی و برخورد علمی است.

وکیلی با بیان اینکه برخی پژوهش‌ها راضی‌کننده نیست زیرا عمدتا کتابخانه‌ای بوده است، اظهار کرد: البته رویکرد به مطالعات میدانی در طول برپایی دو مرحله همایش، بیشتر شده است.

دبیر همایش معنویت‌های نوظهور تصریح کرد: ما باید مرکزی رسمی برای مطالعات جنبش‌های دینی و حتی ادیان رسمی در کشور داشته باشیم و یا اگر هست آنقدر حرفه‌ای عمل نمی‌کنند که محل رجوع و استناد باشند لذا باید تقویت شوند.

وی افزود: عمده تحقیقات و پژوهش‌ها را از سوی افراد دغدغه‌مند در این عرصه شاهدیم که بیشتر ژورنالیستی است و برای فضای منبر و سخنرانی و ... خوب است ولی مسئله کماکان حل نشده وجود دارد؛ البته در فرایند این دو همایش این روند کمرنگ شده است و شاهد استناد دقیق‌تر و مقالات علمی‌تر هستیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مطالعات ادیان و جنبش‌های نوظهور از دشوارترین مطالعات است، گفت: زیرا از علوم مختلف تغذیه می‌شوند و فرد باید با علوم مختلف آشنا باشد لذا این اتفاق به تدریج تا همایش دوم رو به رشد بوده است.

وکیلی افزود: برخی مواقع شبیه‌سازی‌های واژگانی و مفهومی در مواجهه با این معنویات صورت گرفته است مثلا ما نمی‌دانیم که آیا می‌توان به جای دعا از واژه انرژی استفاده کنیم یا خیر؛ لذا شباهت‌یابی در این عرصه خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه گستره پژوهش‌ها در همایش دوم قابل توجه بوده است، ادامه داد: زیرا هم به فرقه‌های شرقی و غربی وهم داخلی توجه داشته است. همایشی در اواخر بهمن ماه در فرانسه برگزار می‌شود که دنبال ارائه این بحث است که آیا جنبش‌های نوظهور کارکرد مثبتی هم داشته‌اند؟ چون بیان می‌شود که این جنبش‌ها باعث رشد و توسعه روستاها شده‌اند؛ کارکرد دیگر این گروه‌ها تحقق یکسری پژوهش‌های زنده و فعال کردن محققان و اندیشمندان وآگاهی‌بخشی عمومی است به گونه‌ای که بنده در یک همایش با حضور هزار نفر در شیراز به این بحث پرداختم.

وکیلی با بیان اینکه باید آثار اصلی و دست اول غربی به فارسی ترجمه شود، گفت: برخی می‌گویند ترجمه اکل میته است ولی بنده این را قبول ندارم، ما با ده‌ها هزار معنویت نوظهور مواجهیم لذا باید آن را بشناسیم؛ مسئله دیگر تربیت پژوهشگران خاص برای هر ژانری مانند بودیسم، عقلانیت و معنویت و فلان حلقه و ... است.

وکیلی تاکید کرد: باید مطالعات معنوی از طریق ایجاد رشته و تربیت پژوهشگر در حوزه و دانشگاه ارتقاء یابد وگرنه زبان ما در مواجهه با آن‌ها الکن خواهد بود.

ارسال 110 مقاله

هچنین احمد شاکرنژاد؛ دبیر اجرایی همایش و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سخنانی با بیان اینکه 110 مقاله برای همایش دوم ارسال شد، گفت: از این تعداد 32 مقاله پذیرفته شد و 11 مقاله هم به صورت سفارشی داشتیم همچنین 6 پیش نشست، 6 کرسی، 2 هم‌اندیشی و 7 کمیسیون برای این همایش تشکیل شد.

وی افزود: همه مقالات در این کمیسیون‌ها با حضور 4 داور ارزیابی شده است و البته این ارزیابی علاوه بر دو بار ارزیابی مقالات قبل از برپایی این کمیسیون‌هاست.

وی تصریح کرد: همایش در دو ماه برگزار شد تا سرعت باعث ذبح کیفیت نشود لذا مقالات با آرامش در پنل‌ها ارائه و نقدها هم عرضه شد؛ مجموعه مقالات از کیفیت قابل قبول برخوردار است و 3 جلد خروجی از مقالات هم داریم که با 2 جلد مجموعه مقالات همایش قبلی مجموعا به 5 جلد می‌رسد.

انتهای پیام
captcha