حمیدرضا ترقی، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خراسان رضوی، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص مهمترین مزیتهای نظام مبتنی بر ولایت فقیه نسبت به سایر نظامات سیاسی اظهار کرد: ملت ایران که در قیام 15 خرداد سال 1342 به همت حضرت امام خمینی(ره) قیام و از ایشان حمایت کرد، میدانستند که امام به دنبال استقرار نظامی است که آن نظام مبتنی بر اسلام و دین جامع الشرایط است، لذا بر این اساس امام از سال 1342 شاکله این نظام را تبیین کردند و در سال 1357 این شاکله سیاسی را به رأی مردم گذاشتند و با 98.2 درصد، انقلاب اسلامی ایران را تشکیل دادند.
ترقی تصریح کرد: در نظام مبتنی بر ولایت فقیه به زندگی دنیوی و اخروی انسانها توجه ویژهای میشود که باعث آبادی دنیا و آخرت است، بنابراین مزیتهای حکومت مبتنی بر ولایت فقیه نسبت به سایر نظامهای موجود در دنیا، بسیار زیاد است که به بیان نمونههایی از آنها میپردازیم.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خراسان رضوی بیان کرد: اولین مزیت نظام ولایی این است که از دیدگاه شیعه نظام ولایی مردمیترین نظام محسوب میشود، زیرا جایگاه مردم در این نظام بیشترین و تأثیرگذارترین نقش در انتخاب مدیریت اجرایی و ولی جامعه است، همچنین نقش مردم در اعمال حق حاکمیت از طریق نمایندگانی که برای قانونگذاری انتخاب کرده و شوراهایی که خود مردم در انتخابات انتخاب میکنند، نقشی پررنگ محسوب میشود.
وی تصریح کرد: دومین مزیت نظام ولایی امر ضد استبدادی بودن حکومت است، یعنی اجازه هیچگونه استبداد رأی و حکومت فردی در جامعه و حکومت صادر نمیشود، لذا باید توجه داشت که این امر در تمامی قوای سهگانه و حتی رهبری مشاهده میشود، زیرا ولایت فقیه، حکومت فقیه نیست و حکومت فقه محسوب میشود، یعنی این امر ولایت خداوند است که در فقه تبلور پیدا کرده و موجود شده است، سومین مورد عادل بودن رهبری جامعه است که در هیچ حکومت و نظامی جز نظام ولایی در جهان وجود ندارد و تمامی حاکمان اصلی کشورهایی که نظام سیاسی ولایی ندارند، بر اساس عدل عمل نمیکنند و عادل نیستند، همچنین در حکومت ولایی، اگر رهبر و حاکم جامعه عادل نباشد حکومت از او سلب میشود و این امر فقط در حکومت ولایی وجود دارد.
ترقی بیان کرد: یکی دیگر از مزیتهای نظام ولایی، برابری تمامی مردم در مقابل قانون است، زیرا با توجه به این امر همه مردم جامعه در مقابل قانون یکسان هستند و هیچ برتری در میان اقشار مختلف جامعه در برابر قوانین جامعه اسلامی وجود ندارد، همچنین تفاوت قانونی در برابر اشخاص حقیقی در نظام ولایی وجود ندارد، اما این امر در بقیه نظامهای سیاسی امری مهم و حیاتی محسوب میشود و اقشار مختلف جامعه قوانین مختلفی دارند.
وی گفت: همچنین نقطه مورد عطف دیگر در نظام ولایی این است که قانونهای جامعه منطبق بر خالق هستی و فطرت انسانها وضع شده است، اما در کشورهای دیگر قوانین هیچ نسبتی با فطرت انسانها نداشته و به نظر خالق هستی توجه خاصی نمیشود، اما کشورهایی که نظام منطبق بر ولایت و اسلام در آنها وجود دارد، طی شناخت کامل و جامعی که از فطرت انسانها در این نظام موجود است، قوانین وضع شده با فطرت آنها کاملاً منطبق است.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خراسان رضوی افزود: یکی از قوانینی که در کشورهای غربی وضع شده، قانون همجنسگرایی است که خلاف فطرت انسانها وضع شده است و موجب به وجود آمدن عوارض متعددی برای انسانها میشود، این امر باعث پدید آمدن تعارض در فطرت انسانها و نابودی کرامات انسانی و قوانین اجتماعی میشود که نوعاً به مقاومت در برابر قانون و فطرت تبدیل شده و معضلاتی را برای آن کشور پدید میآورد، البته باید توجه داشت که این قوانین هویت اصلی انسانها را تحت تأثیر منفی خود قرار میدهد و امر زوجیت را کمرنگ میسازد.
وی اظهار کرد: در نظام ولایی تمامی تحرکات قانونی، اجرایی و سیاستهایی که در عرصههای مختلف اعمال میشود منطبق بر ایدوئولوژی و عقیده مردم است که مزیت مهمی در بین نظامهای دیگر محسوب میشود. همکاری، همراهی و همسازی قوانین کشور با مبانی اعتقادی آحاد جامعه موجب همراهی اعتقادی آحاد جامعه با ولایت میشود و این امر در حالی است که در برخی از کشورها به دلیل اهداف سیاستهایی که در عرصههای مختلف دولتها اعمال میکنند باعث شده است که نسبتی با اعتقادات مردم نداشته باشد، لذا آنها ناچار هستند که دین خود را از سیاست خود جدا کنند و برای این دو امر تفکیکسازی انجام دهند.
ترقی در پایان گفت: همچنین توجه به اقشار ضعیف جامعه، محرومان و نیازمندان ویژگی دیگری از مزیتهای حکومت ولایی است که در معدود نظامهایی مشاهده میشود و تحقق عدالت اقتصادی مناسبی صورت نمیگیرد.
انتهای پیام