حفظ بیت‌المال را از امیرالمؤمنین(ع) بیاموزیم
کد خبر: 4195981
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
استاد حوزه علمیه قم:

حفظ بیت‌المال را از امیرالمؤمنین(ع) بیاموزیم

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه فراتر از حقوق شهروندی در حکومت امام علی(ع) وجود دارد، گفت: بسیاری از دشمنی‌ها با امیرالمؤمنین(ع) از زمانی آغاز شد که به کسی باج نداد و در زمینه مالی متعلق به مردم مراقبت کرد و این باید درسی برای همه مردم باشد تا در حفظ بیت‌المال با اسوه‌گیری از حضرت علی(ع) مراقبت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریم مومنی، کارشناس دینیحجت‌الاسلام کریم مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با بیان اینکه فراتر از حقوق شهروندی در حکومت امام علی(ع) وجود دارد، اظهار کرد: امامت به‌معنای ریاست عمومی بر دین و دنیای مردم است یعنی هر آنچه مصلحت آخرت و دنیای مردم باشد، در حکومت امیرالمؤمنین(ع) بوده است.

وی گفت: حضرت فاطمه(س) زمانیکه بسیاری از افراد امت با کودتای صدر اسلام، امیرالمؤمنین(ع) را از حاکمیت ظاهری جامعه برداشتند، گرچه حاکمیت الهی پابرجا بود، به مردم گفت به خدا قسم اگر امیرالمؤمنین(ع) را رها نمی‌کردید از زمین و آسمان برایتان نعمت می‌رسید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: حضرت زهرا(س) فرمود: «مثل امام مثل کعبه است و مردم باید دور کعبه را بگیرند، نه اینکه ایشان به دور کعبه بچرخد و چنانچه مردم نصرت کنند دنیا و آخرت آباد می‌شود.»

وی با بیان اینکه امامت به تعبیر امام رضا(ع) و حضرت زهرای مرضیه(س) زمام دین و صلاح دنیای مردم است و هر آنچه خیر و صلاح دنیاست به مردم می‌رسد، بیان کرد: پیامبر (ص) فرمودند:‌‌ «اگر نسبت به امام الهی کوتاهی نکنید تا روز قیامت مردم در نصرت خواهند بود اما اگر کوتاهی کنید خونریزی در میان امت تا قیامت ادامه می‌یابد.»

مؤمنی گفت: مهمترین مقوله در خصوص عدالت امیرالمؤمنین(ع) در زمینه بیت‌المال است؛ ایشان در حکومت عادلانه‌‌ای که برپا کردند، مراقب بودند تا ظلمی صورت نگیرد و بیت‌المال عادلانه تقسیم شود.

استاد حوزه علیمه اظهار کرد: بسیاری از دشمنی‌ها با امیرالمؤمنین(ع) از زمانی آغاز شد که به کسی باج نداد و در زمینه مالی که متعلق به مردم بود مراقبت کرد و این باید درسی برای همه مردم باشد تا در حفظ بیت‌المال با اسوه‌گیری از حضرت علی(ع) مراقبت کنند.

وی در خصوص نحوه مواجهه حضرت علی(ع) با مردم افزود: اوج عدالت یک نفر در انصافش با دشمن است اما متأسفانه افرادی که در دنیا از حقوق بشر می‌گویند، در جنگ‌ها هیچ انصاف و مدارایی ندارند. امیرالمؤمنین(ع) حتی با دشمنی که برای جنگ با ایشان آمده نیز مدارا می‌کرد و در جنگ به سپاهیانش گفت هرگز به کسی که فرار می‌کند حمله نکنید، هرگز کسی را نکشید یعنی آیین جوانمردی را با سپاهیانی که به جنگ با ایشان آمده بودند نیز اجرا کرد.

مؤمنی گفت: عدالت این است که انسان دلیر باشد اما جوانمردی فراتر از این‌هاست و چنانچه کمی از سیره امیرالمؤمنین(ع) میان مردم، جامعه و مسئولین اسوه قرار گیرد و در عالم مطرح شود، بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

استاد حوزه ابراز کرد: کسی که مسئولیت حاکمیت را برعهده می‌گیرد باید روحیه ایثار داشته باشد و دیگران را بر خود مقدم کند و نباید بهتر از مردم جامعه خود باشد بلکه باید پناهگاه مظلومان قرار گیرد و در سیره امیرالمؤمنین(ع) آمده است که مردم همگی از فقیر و غنی به یک سطح برسند.

وی با بیان اینکه در حاکمیت امیرالمؤمنین(ع) اکثریت افرادی که اطراف ایشان بودند، از فقیران هستند، افزود: زندگی عزت‌مندانه سیره حضرت علی(ع) بود، ایشان ثروتمند بودند اما ثروت را نگه نمی‌داشتند و به عمد زاهدانه زندگی می‌کردند. ارزش‌های انسانی در کنار مسائل مادی در حاکمیت امیرالمؤمنین(ع) خود را نشان می‌دهد یعنی کار بر روی اخلاق و اعتقادات مردم در گفتار ایشان کاملا مشخص است.

مؤمنی گفت: امیرالمؤمنین(ع) به لحاظ فرهنگی موازنه‌ای در دنیا و آخرت مردم ایجاد می‌کرد یعنی در عین حال که برای بالابردن وضع اقتصادی مردم تلاش داشت، همت افزون خود را بر معنویت و آخرت مردم قرار داد.جهاد و شجاعت امیرالمؤمنین(ع) دوست و دشمن را به عجب وا داشته بود زیرا ایشان مجاهدی است که خود در صف اول مبارزه و جهاد بود و هیچ‌گاه سست نمی‌شدند.

استاد حوزه اظهار کرد: عده‌ای همیشه می‌نشینند و مطالبه‌گر هستند در صورتی که هرگونه جهاد همگانی است، عده‌ای باید جهاد فکری، اعتقادی و فرهنگی، عده‌ای جهاد مالی، برخی جهاد با زبان و گفتار خود و عده‌ای با جان خود جهاد کنند، بنابراین هیچ انسانی از مطلق جهاد معذور نیست. کسی که ادعای پیروی از امیرالمؤمنین(ع) دارد باید اهل جهاد باشد و این شاخصه‌ای تأثیرگذار در جامعه است.

گفت‌وگو از الهام حلاجیان

انتهای پیام
captcha