فعالان قرآنی باید خودسازی را سرلوحه‌ زندگی قرار دهند
کد خبر: 4194522
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
عباس سلیمی مطرح کرد

فعالان قرآنی باید خودسازی را سرلوحه‌ زندگی قرار دهند

پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اهميت خودسازی در فعالان قرآنی اظهار كرد: اعضای جامعه قرآنی پيش از اينكه بخواهند در جامعه تأثيرگذار باشند بايد در ارتباط با خودشان و دارا بودن تربيت و فرهنگ قرآنی و برخورداری از زندگی و تهذيب قرآنی در درون خود كار كنند.

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآن کریمبه گزارش ایکنا از لرستان، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآن کریم شامگاه چهارشنبه، ۲۷ دی‌ماه در نشست صمیمی با اهالی قرآن و مسجد استان لرستان که در سالن اجتماعات اداره‌کل تبلیغات اسلامی لرستان برگزار شد‌، در رابطه با رسالت معلمان، مربیان و اساتید قرآن کریم، گفت: وظیفه معلمان قرآن علاوه بر آموزش و یاد دادن قرآن به کودکان، نوجوانان و جوانان این است که در رابطه با امنیت ملی، وحدت ملی، اقتدار ملی، دفاع از ارزش‌های انقلاب، دشمن‌شناسی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز به مخاطبان خود آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

وی با تأکید بر اینکه صداقت، عدالت، امانت‌داری، دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی و بصیرت‌بخشی باید در رأس کارهای معلمان و فعالان قرآنی باشد، افزود: قرآن نباید منحصر و محدود به ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان باشد بلکه باید قرآن همواره در اولویت باشد.

این پیشکسوت قرآن کریم با تأکید بر اینکه فعالان و نخبگان قرآن باید تعامل با قرآن داشته باشند، ادامه داد: یک معلم، استاد، قاری و حافظ قرآن کریم بایدها و نبایدهایی را باید مدنظر قرار دهند که مهمترین آنها این است که عامل به قرآن باشند.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن و تلاش برای دورکردن نسل نوجوان و جوان جامعه از قرآن کریم، خواستار حمایت خیران از فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه جلسات قرآن شد و اضافه کرد: آنچه می‌تواند فرزندان ما را در برابر هجمه‌های دشمن مصون سازد قرار دادن آنها در مسیر قرآن است.

سلیمی در ادامه به ذکر احادیث و روایاتی در رابطه با اهمیت تلاوت قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: حامل قرآنی باید قرآنی بیندیشد، قرآنی سخن بگوید و قرآنی عمل کند این در حالی است که نبی مکرم اسلام(ص) در رابطه با امتیاز قاریان فرموده است: مرگ آنها مانند مرگ پیامبران، برانگیخته شدن آنها مانند پیامبران است، آنها از پل صراط به همراه انبیای الهی عبور می‌کنند و پاداشی که خدا به پیامبران می‌دهد به قرآنیانی که عامل به قرآن باشند اعطا می‌کند.

این مدرس قرآن کریم با بیان اینکه در رابطه با جایگاه و منزلت معلمان قرآن گفتنی‌ها را خداوند متعال و رسول گرامی اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع) و بزرگان فرموده‌اند، افزود: اولین معلم قرآن خود خداوند متعال است که فرمود: «الرَّحْمَنُ؛ عَلَّمَ الْقُرْآنَ» و حرکت همه معلمان قرآن از حضرت پیامبر ختمی مرتبت(ص) تا شما عزیزان بزرگوار در ادامه این حرکت خدایی است.

قاری بین‌المللی کشور با اشاره به اهميت خودسازی در فعالان عرصه قرآنی كشور، اظهار كرد: اعضای جامعه قرآنی پيش از اينكه بخواهند در جامعه تأثيرگذار باشند بايد در ارتباط با خودشان و دارا بودن تربيت و فرهنگ قرآنی و برخورداری از زندگی و با تهذيب قرآنی در درون خود كار كنند.

سلیمی به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) خطاب به امام علی(ع) با این مضمون که یا علی، قرآن را بیاموز و به مردم هم یاد بده زیرا خداوند در ازای هر حرفی که به مردم آموزش می‌دهی 10 پاداش در نظر می‌گیرد و فرشتگان بر گرد مزار تو طواف می‌کنند همان‌گونه که مردم بر گرد خانه کعبه طواف می‌کنند، به جایگاه والای قاریان و حافظان اشاره کرد و افزود: امام علی(ع) فرموده است: قاریان قرآن چند دسته هستند؛ گروهی قرآن را برای خدا می‌خوانند، گروهی برای به رخ کشیدن دیگران قرآن می‌خوانند، گروهی برای تجارت و کسب مال قرآن می‌خوانند.

سلیمی با اشاره به اینکه از دیدگاه نبی مکرم اسلام(ص) کسی که هنگام تلاوت قرآن ترس از خدا در چهره‌اش نمایان است از همه زیباتر تلاوت می‌کند، گفت: امید است آیین‌نامه‌های مربوط به مسابقات قرآن براساس دیدگاه پیامبر اکرم(ص) تنظیم شود.

وی با اشاره به اینکه از منظر نبی مکرم اسلام(ص) حاملان قرآن بلندمرتبه‌ترین بندگان نزد خدا بعد از انبیا و اولیای الهی هستند، افزود: قرائت، حفظ، تدبر، ترویج و کتابت قرآن اگر برای غیر خدا باشد ارزشی نخواهد داشت لذا ضرورت دارد فعالان و نخبگان قرآنی همواره مراقب باشند تلاوت و فعالیت قرآنی آنها فقط برای خدا باشد تا بتواند تأثیر خود بر مخاطبان را داشته باشند.

این پیشکسوت قرآن کریم در پایان با اشاره به وجود نخبگان و اساتید قرآنی ممتاز در لرستان، گفت: یک آفت که در بحث قرائت قرآن وجود دارد محدود شدن قاریان در تعدادی از نغمات خاص تقلیدی است.

انتهای پیام
captcha