مسجد سقف شیشه‌ای با مناره‌ای محبوب پرندگان در ترکیه
کد خبر: 4194001
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

مسجد سقف شیشه‌ای با مناره‌ای محبوب پرندگان در ترکیه

مسجد آقجا قوجا در استان قوجاایلی، در شمال غربی ترکیه با طراحی مدرن خود به‌ویژه سقف شیشه‌ای و مناره‌ای با معماری ویژه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، مسجد آقجا قوجا در استان قوجاایلی، در شمال غربی ترکیه با طراحی مدرن خود به‌ویژه سقف شیشه‌ای و مناره‌ای با معماری ویژه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در مناره این مسجد حفره‌هایی تعبیه شده است که برای لانه‌سازی پرندگان مناسب است.

این مسجد که در شهر ساحلی «قره مرسل» در استان قوجاایلی قرار دارد، با طراحی خاص خود به یکی از برجسته‌ترین مساجد ترکیه تبدیل شده است.

دیوار مسجد در سمت قبله شامل بخش‌های شیشه‌ای بزرگ برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از نور روز است و چشم‌اندازی از کوه‌های سامانلی را نیز فراهم می‌کند.

ابراهیم تورکری، معمار و طراح این مسجد که دکتری خود را از دانشکده معماری دانشگاه فنی گبزه گرفته است، خاطرنشان کرد: او علاوه بر تعبیه گنبد شیشه‌ای، دیوار قبله را تا حد امکان با استفاده از شیشه طراحی کرده، تا این مسجد تا حد امکان از نور روز بهره‌مند و در نتیجه در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود.

تورکری در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی خاطرنشان کرد: طراحی این مناره به دلیل ساحلی بودن شهر شبیه فانوس دریایی است.

این معمار خاطرنشان کرد: مناره دارای سوراخ‌هایی برای لانه‌سازی پرندگان است و با این ایده طراحی شده است که ما در قبال دیگر موجوداتی که در طبیعت زندگی می‌کنند نیز مسئولیت داریم.

وی تصریح کرد: این مسجد با فضاهای باز خود گنجایش حدود دو هزار نمازگزار را دارد.

انتهای پیام
captcha