افتتاح مسجد «بارباروس خیرالدین پاشا» در استانبول + فیلم
کد خبر: 4140508
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

افتتاح مسجد «بارباروس خیرالدین پاشا» در استانبول + فیلم

مسجد «بارباروس خیرالدین پاشا» در استانبول پس از سه سال ساخت و ساز، روز گذشته، 22 اردیبهشت با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه افتتاح شد.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، مسجد بارباروس پاشا، که نام خود را از یکی از فرماندهان نیروی دریایی عثمانی گرفته است، واقع در مرکز تجاری لونت استانبول، روز گذشته (جمعه 22 اردیبهشت) پس از سه سال ساخت، با حضور اردوغان درهای خود را به روی نمازگزاران باز کرد.
معماری این مسجد از مسجد سلیمانیه که از مهمترین نمونه‌های معماری کلاسیک عثمانی توسط معمار چیره‌دست، معمار سنان به شمار می‌رود الهام گرفته شده است. بنای این مسجد در 3 ژوئن 2020 طی مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان آغاز شد.

 اردوغان پس از اقامه نماز جمعه در مراسم افتتاحیه این مسجد گفت: سربازان بارباروس خیرالدین پاشا «لوند» (چریک‌های نیروی دریایی عثمانی) نامیده می‌شدند. به همین دلیل این منطقه لونت نامیده می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی از ما پرسیدند، ما نظر دادیم که نام  بارباروس خیرالدین برای این مسجد مناسب است. اردوغان با بیان اینکه ساخت این مسجد در مدت کوتاهی به پایان رسید، افزود: برای این پروژه 750 میلیون لیره (38.2 میلیون دلار) اختصاص یافته است.

این مسجد با مساحت 7000 متر مربع در زمینی به مساحت 18500 متر مربع ساخته شده است. این مسجد بزرگترین مسجد در منطقه بین بویوکدره سارییر و مسجد تاریخی یلدیز که در زمان سلطان ابوالحمید دوم ساخته شده به شمار می‌رود.

مسجد بارباروس شامل مجموعه‌ای از امکانات رفاهی مانند پارکینگ، کافه کتاب، مهدکودک، سالن هنرهای تجسمی دیجیتال و سالن‌های چند منظوره است. این مسجد با ترکیب عناصر معماری کلاسیک عثمانی با تکنیک‌های مدرن و فناوری نانو، دارای گنبدی باشکوه است که از ورقه‌های مسی ساخته شده و با رنگ‌های طلایی و نقره‌ای تزیین شده است که یادآور گنبد اصلی مسجد چاملیج، بزرگترین مسجد ترکیه است.

این مسجد با قطر گنبد اصلی 24 متر و ارتفاع 44 متر، توسط چهار مناره احاطه شده که دو مناره به طول 79 متر و دو مناره دیگر به طول 92 متر ساخته شده است.

در نمای داخلی آن آثار فرهات کورلو، خوشنویس ترک که آیاتی از سوره ابراهیم(ع) را خوشنویسی کرده و درباره اهمیت آب و دریا است. به همین ترتیب با اشاره به دریا، آثار مینیاتوری و تذهیب‌هایی که شامل رنگ‌های آبی است توسط مصطفی چلبی کار شده است.

فرش‌های آبی با مضمون دریا که بیشتر در غرب استان مانیسا بافته شده‌اند، در مسجد گذاشته شده‌اند. ساخت قسمت‌های داخلی شامل محراب به ارتفاع 13.5 متر و منبر نیز به پایان رسیده است. به همین ترتیب، نصب درهای داخل مسجد و درب اصلی بزرگ با استفاده از تکنیک‌های منبت‌کاری سلجوقی با عرض 5.9 متر و ارتفاع 13 متر تکمیل شده است.

ارگین کولونک، رئیس انجمن آموزش، فرهنگ و واحدهای خدماتی این مسجد با بیان اینکه مسجد بارباروس برای عبادت آماده و فرش شده است، گفت که آنها تلاش کرده‌اند تزئینات  مسجد را طوری انجام دهند که نمایانگر حرفه بارباروس خیرالدین و دریا و جزئیات مربوط به آن باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که کاشی‌های ویژه‌ای که منحصراً برای مسجد بارباروس با استفاده از نقش‌ها و نقوش بسیار مدرن اما کلاسیک تهیه شده در زمینی به مساحت 600 متر مربع بر اساس نقاشی‌های مهمت گورسوی که جایزه گنجینه انسانی زنده را در سال 2020 از یونسکو دریافت کرده کار شده است.

کولونک با تأکید بر پایبندی به میراث معماری سنان، تأکید کرد که این مسجد نمونه‌ای از آثار کلاسیک است که به جذب گردشگری خارجی کمک می‌کند.

افتتاح مسجد بارباروس خیرالدین پاشا در استانبول +فیلم

افتتاح مسجد بارباروس خیرالدین پاشا در استانبول +فیلم

افتتاح مسجد بارباروس خیرالدین پاشا در استانبول +فیلم

افتتاح مسجد بارباروس خیرالدین پاشا در استانبول +فیلم

افتتاح مسجد بارباروس خیرالدین پاشا در استانبول +فیلم

افتتاح مسجد بارباروس خیرالدین پاشا در استانبول +فیلم

انتهای پیام
captcha