آنچه از فضیلت توکل باید بدانیم
کد خبر: 4193755
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

آنچه از فضیلت توکل باید بدانیم

مسئول موقوفات حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: توکل به‌عنوان یک فضیلت مهم اخلاقی یاد شده است که بدون این فضیلت مهم نمی‌توان به مقام قرب الهی رسید.

حجت الاسلام مهدی شبان، مسئول موقوفات حوزه علمیه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام مهدی شبان، مسئول موقوفات حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در بسیاری از آیات قرآن و روایات اسلامی از توکل به‌عنوان یک فضیلت مهم اخلاقی یاد شده که بدون این فضیلت مهم نمی‌توان به مقام قرب الهی رسید، گفت: متأسفانه واژه توکل مثل بسیاری از واژه‌های دیگر اسلامی، دستخوش تحریف و دستاویز برخی از افراد قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی افراد کاری بدون تحقیق، مطالعه و آن اصولی که باید رعایت شود، انجام داده و اسم سستی و سهل‌انگاری خود را توکل بر خدا می‌نامند، افزود: حال آنکه مفهوم توکل، ترک استفاده از اسباب و عوامل مادی نیست و در روایات و سیره معصومین این معنا رد شده است. 

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه در داستان هجرت پیامبر(ص)، روح توکل ایشان مانع از غفلت نسبت به اسباب ظاهری و تدبیر جهت خروج از مدینه نشد، گفت: برای فهم صحیح توکل به روایات مراجعه کنیم و منظور از توکل سپردن كارها به خدا، و اعتماد بر لطف اوست.

وی اظهار کرد: مرحوم محدث قمى در سفينة‌البحار، ماده توكل، نقل مى‌كند: پيامبر اكرم(ص) از جبرئيل سؤال فرمودند: توكل بر خدا يعنى چه و چگونه است؟ جبرئيل عرض کرد: توكل يعنى يقين داشتن به اينكه مخلوق نه قدرت زيان رساندن و نه قدرت سود دارد نه چيزى می‌دهد و نه از چيزى جلوگيرى می‌كند و به‌طور كلى از مخلوق مأيوس شده و هيچ اميدى به آن‌ها نداشته باشى و هنگامى كه انسان چنين حالتى پيدا كرد تمام كارهايش براى خدا خواهد بود و هيچ عملى را براى غير او نمی‌كند و به غير او اميدوار نمی‌شود و از غير او نمی‌ترسد و چشم طمع از غير او ندارد و اين توكل است.

حجت‌الاسلام شبان گفت: توكل از ماده وكالت به معنى انتخاب وكيل کردن و اعتماد بر ديگرى است؛ بديهى است هر قدر وكيل توانايى بيشتر و آگاهى فزون‌تر داشته باشد شخص موكل احساس آرامش بيشترى مى‌كند و از آنجا كه علم خدا بى‌پايان و توانايی‌اش نامحدود است هنگامى كه انسان توكل بر خدا مى‌كند آرامش فوق‌العاده احساس مى‌كند و در برابر مشكلات و حوادث مقاوم مى‌شود و از دشمنان نيرومند و خطرناک نمى‌هراسد. لذا، در سختی‌ها خود را در بن‌بست نمى‌بيند و پيوسته راه خود را به سوى هدف ادامه مى‌دهد.

وی تصریح کرد: انسانى كه بر خدا توكل دارد هرگز احساس حقارت و ضعف نمى‌كند بلكه به اتكاى لطف خدا، علم و قدرت بى‌پايان او خود را پيروز و فاتح مى‌بيند و حتى شكست‌هاى مقطعى او را مأيوس نمى‌کند و لذا توکل میوه درخت توحید افعالی است.

حجت‌الاسلام شبان با اشاره به اینکه راه کسب توکل که فضیلت اخلاقی و توجه به توحید افعالی است و اعتقاد به اینکه همه چیز در عالم مستند به خداست، اظهار کرد: سرچشمه هستی و مسبب‌الاسباب و تأثیر هر عاملی به فرمان خداست، لذا مطالعه پیامدها و آثار مثبت توکل و بررسی حالات انسان‌های متوکل و تاریخ زندگی آنان، روح توکل را، در انسان قوی‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha