سعادت و پیشرفت کشور در سایه وحدت حوزه و دانشگاه است
کد خبر: 4188966
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی:

سعادت و پیشرفت کشور در سایه وحدت حوزه و دانشگاه است

اسماعیل چمنی با بیان اینکه سعادت و پیشرفت کشور در سایه وحدت حوزه و دانشگاه است، گفت: هر جا وحدت و همکاری وجود داشته پیشرفت و رشد نیز وجود داشته است، در همین راستا باید به دنبال راهکاری برای افزایش کمی و کیفی همکاری‌های حوزه و دانشگاه باشیم.

جلسه وحدت حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا، به نقل از دانشگاه محقق اردبیلی، اسماعیل چمنی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، ۲۸ آذرماه، در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی حرکت پا به پای علم و دین؛ علم و دین هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نخواهند شد، چراکه تلفیق این دو مهم سعادت و پیشرفت را حاصل خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری حوزه و دانشگاه را به جهاد علمی توصیه کرده‌اند، افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب ۴۰ سال آینده را ترسیم کرده‌اند و تحقق آن را بر عهده حوزه و دانشگاه گذاشته‌اند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه تربیت جوانان ارزشی، انقلابی و جهادی به‌منظور سپردن آینده نظام به آن‌ها از وظایف اساسی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است، تصریح کرد: حوزه علمیه باید در جهاد تبیین از روش‌های نوین استفاده کند، دانشگاه نیز در تدوین متون دروس از حوزه بهره گیرد.

چمنی تأکید کرد: هر جا وحدت و همکاری وجود داشته پیشرفت و رشد نیز وجود داشته است، در همین راستا باید به دنبال راهکاری برای افزایش کمی و کیفی همکاری‌های حوزه و دانشگاه باشیم.

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باعث خواهد شد تا جهان‌بینی اسلامی در کشور پایه‌گذاری شود و این همان چیزی است که دشمن از آن ترس دارد، اظهار کرد: حوزه و دانشگاه با قرارگیری در کنار یکدیگر می‌توانند در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی یار و مددکار همدیگر باشند و باعث ایجاد خوش‌بینی در جامعه شوند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه حضور اساتید حوزه علوم انسانی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی دانشگاه در حوزه علمیه و حضور اساتید حوزه علمیه برای تدریس دروس عمومی در دانشگاه‌ها و دوره‌های معرفتی و فرهنگی می‌تواند در تقویت باور‌های دانشجویان و طلاب تأثیرگذار باشد، اضافه کرد: از برکات وحدت حوزه و دانشگاه می‌توان به تقویت جنبش نرم‌افزاری و تولید علم بومی، تحقق تمدن اسلامی و ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی ایرانی، دستیابی به علوم انسانی اسلامی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها، روزآمدسازی حوزه‌های علمی، وحدت نخبگان و جامعه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه همکاری و همدلی موجود میان دانشگاه‌های استان اردبیل و حوزه علمیه را باید قدر بدانیم و از این ارتباط و همدلی به نحو احسن استفاده کنیم، ادامه داد: دانشگاه محقق اردبیلی امروز به‌عنوان دانشگاه معین استان اردبیل با بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی و بیش از یک هزار و ۴۰۰ دانشجوی خارجی از کشور‌های مختلف منطقه در خدمت جامعه است.

چمنی با اشاره به موفقیت‌های اخیر دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی تصریح کرد: این دانشگاه در رتبه‌بندی شانگ‌های در سه حوزه مهندسی مواد، علوم و مهندسی انرژی و علوم کشاورزی جزو دانشگاه‌های برتر بوده است. همچنین در هفته پژوهش سال جاری یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به‌عنوان پژوهشگر برتر کشور انتخاب شده و دانشگاه ما به‌عنوان دانشگاه برگزیده کشور در حوزه بهره‌برداری از مأموریت‌های استانی انتخاب شده است.

وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان از حوزه علمیه دعوت شد تا دستاورد‌های پژوهشی خود را ارائه کند و از پژوهشگران برتر حوزه تجلیل به عمل آمد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی حضور پنج دانشمند یک درصد برتر و ۱۶ دانشمند دو درصد برتر در این دانشگاه را ارزشمند دانست و اظهار امیدواری کرد: همه تلاش جامعه دانشگاهی ما رشد و توسعه دانشگاه، استان و کشور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است تا بتوانیم وظیفه خود را در راستای تحقق گام دوم انقلاب و جهاد علمی مدنظر مقام معظم رهبری و انتظارات معظم له را در خصوص تبدیل کشور به قطب علمی و فتح قله‌های پیشرفت دنیا جامه عمل بپوشانیم.

حجت‌الاسلام عبدالله حسنی، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل با بیان اینکه اگر نخبگان علمی و فرهنگی جامعه در عرصه و خط مقدم نباشند دشمن ضربه خواهد زد، گفت: امروز اگر کشور توانمند و نیرومند است به‌خاطر سرمایه اجتماعی آن است.

وی با بیان اینکه موفقیت‌هایی که در عرصه‌های علمی و تولید به‌دست می‌آید به دست دانشمندان کشور است، افزود: امروز اگر پای کار نباشیم و جهاد نکنیم، دشمن آماده است تا ضربه خود را بزند.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل تمرکز دشمن بر روی خانواده را یادآور شد و تصریح کرد: اگر جامعه دانشگاهی و حوزوی بیدار نباشد، دشمن بیش از این نفوذ خواهد کرد.

وی قرار گرفتن ۹ نفر از اساتید و پژوهشگران استان در زمره دانشمندان یک درصد برتر جهان را مایه مباهات برای استان دانست و اظهار امیدواری کرد: باید تلاش کنیم و جامعه را برای تمدن‌سازی و ظهور امام زمان(عج) آماده کنیم.

انتهای پیام
captcha