حوزه و دانشگاه جایگاه مهمی در ایجاد تمدن اسلامی دارند
کد خبر: 4188929
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی:

حوزه و دانشگاه جایگاه مهمی در ایجاد تمدن اسلامی دارند

حجت‌الاسلام علی‌جان دلدار با بیان اینکه حوزه و دانشگاه جایگاه مهمی در ایجاد تمدن اسلامی دارند، گفت: حوزوی‌ها با حضور در کرسی تدریس دانشگاه و نهاد نمایندگی ولی فقیه و همین‌طور حضور به‌عنوان مبلغ، کارشناس مذهبی و امام جماعت در دانشگاه، ارتباط تنگاتنگ و قلبی با دانشگاهیان برقرار می‌کنند.

حجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با با بیان اینکه یکی از پایه‌های تمدن اسلامی علم است و دینی که نگاه آن به علم و واقعیت بوده، باید حوزه‌ علمیه و دانشگاهی قوی داشته باشد که حقیقت دین را برای مردم معرفی و خواسته‌ دین را اجرا کند، گفت: در حوزه از زبان قر‌آن و حدیث می‌گوییم که خداوند چه گفت؟ نظر خدا درباره مسائل مختلف چیست؟ و دانشگاه تبیین می‌کند که خداوند چه کرد.

وی با بیان اینکه جایگاه حوزه و دانشگاه تحکیم پایه‌های دین است مخصوصاً حوزه که وظیفه‌اش علاوه بر تبیین مبانی نظری اسلام ترویج اخلاق، معنویت و عدالت است، افزود: حوزه و دانشگاه جایگاه مهمی در ایجاد تمدن اسلامی دارند؛ حوزوی‌ها با حضور در کرسی تدریس دانشگاه و نهاد نمایندگی ولی فقیه و همین‌طور حضور به‌عنوان مبلغ، کارشناس مذهبی و امام جماعت در دانشگاه، ارتباط تنگاتنگ و قلبی با دانشگاهیان برقرار می‌کنند.

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه با وجود اینکه در وضعیت خوبی است، اما مطلوب نیست و باید در چند عرصه با جدیت بیشتری تلاش کنیم، اظهار کرد: نوع نگاه و تفکر باید متناسب با زمان و شرایط واقعی باشد، لذا باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب، زمینه بهره‌برداری بیشتری از هر دو قشر فراهم شود.

دلدار گفت: زمینه حضور اساتید حوزه در دانشگاه فراهم‌تر است تا زمینه حضور اساتید دانشگاه در حوزه و هر دو گروه باید جدیت و تلاش بیشتری جهت همفکری و همکاری انجام دهند و از نظر مبنایی مانعی برای همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی تصریح‌ کرد: حوزه به حرکت انسان‌ها جهت و دانشگاه به حرکت جامعه سرعت می‌دهد و طبعاً همه تلاش‌ دشمن این است که بین نهاد دین و علم جدایی بیندازد، اگر حوزه وظیفه‌اش را درست انجام ندهد و بی‌توجهی شود در مسیر و مقصدی که جامعه باید به سمت آن حرکت کند انحراف به‌وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه اگر دین و علم کنار هم قرار گیرند آسایش و آرامش هر دو فراهم می‌شود، اظهار کرد: باید تلاش بیشتری در خودشناسی این دو مرکز مهم و سرنوشت‌ساز انجام دهیم و تلاش کنیم دانشجویان بیشتر از برنامه‌های حوزه باخبر شوند، لذا زمانی که ارتباط بیشتر شود همدلی و همراهی نیز بیشتر خواهد شد و بهتر می‌توان به مردم خدمت کرد. 

دلدار با بیان اینکه لازم است ذهنیت‌هایی که دو مرکز نسبت به هم دارند واقع‌بینانه‌تر باشد و با برگزاری جلسات رسمی و غیررسمی بیشتر باهم انس بگیرند، گفت: دانشگاه‌ها زمانی اسلامی می‌شود که اساتید، اسلامی تدریس کنند، لذا باید نگاه‌ها اسلامی شود و تلاش بر این باشد که دانشجویان خود را به مبدأ  این اسرار و علوم در عرصه‌های مختلف توجه دهیم و خداوند را در کلاس درس به دانشجویان نشان دهیم.

انتهای پیام
captcha