شهید مفتح به مسائل و مشکلات کشور نگاه علمی داشت
کد خبر: 4188926
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
معاون وزیر آموزش و پرورش:

شهید مفتح به مسائل و مشکلات کشور نگاه علمی داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی با بیان اینکه شهید مفتح به دنبال این بود که جامعه را در جهت آگاهی رشد دهد، گفت: نگاه شهید مفتح، نگاه علمی به مسائل و مشکلات و پیدا کردن راه‌حل مناسب برای آنها بود، بنابراین نگاه علمی بر پایه تحقیق را نباید از دست داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی، معاون وزیر آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی، معاون وزیر آموزش و پرورش، 28 آذرماه در مراسم افتتاح ساختمان حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) شهرستان تویسرکان که با همایش وحدت حوزه و دانشگاه در این مرکز همراه بود، اظهار کرد: شهید مفتح قبل از اینکه نماد وحدت حوزه و دانشگاه باشد، نماد وحدت دین و دین‌داری و تربیت است. سابقه فعالیت، تلاش‌های فکری و فرهنگی این عالم شهید از آموزش و پرورش آغاز شد، اما تلاش‌های وی آنقدر جدی و پراثر بود که منجر به اخراج شهید مفتح از آموزش و پرورش شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دبیرستان دین و دانش توسط شهید آیت‌الله مفتح به همراه شهید بهشتی در قم گفت: شهید مفتح پس از اخراج از آموزش و پرورش همان فعالیت و تلاش خود را در دانشگاه آغاز کرد، از این جهت می‌توان سالگرد شهادت ایشان را نه فقط روز وحدت حوزه و دانشگاه، بلکه روز وحدت حوزه و آموزش و پرورش و یکپارچگی حوزه‌های علمیه، دینداری و تربیت نام گذاشت.

لطیفی در بیان چند ویژگی شهید مفتح اظهار کرد: حضرت امام(ره) به این مسئله اعتقاد داشتند که اگر همه چیز بر علیه اسلام است باید قیام کرد و خداوند مسیرش را فراهم می‌کند؛ شهید مفتح و یاران امام به این اصل معتقد بودند، یکی از ویژگی‌های شهید مفتح حساسیت نسبت به مسائل سیاسی و تربیتی جامعه بود، شهید مفتح و شهید بهشتی نسبت به مدرسه و مسئله تربیت حساس بودند که تأسیس مدرسه توسط چند روحانی با آن شرایط سخت رژیم پهلوی نشانه این ویژگی است.

وی اظهار کرد: بی‌تفاوتی نسبت به مسائل اجتماعی یکی از دردهای جامعه ماست، همه مسئولان باید دردمند باشند و حساسیت نسبت به مسائل سیاسی و تربیتی پیرامون داشته باشند، این حساسیت را باید در قالب یک تشکل و اقدام گروهی به آن پاسخ داد که این دومین ویژگی شهید مفتح بود. رسیدگی به مسائل به‌صورت گروهی و مشارکت دادن دیگران همان نگاه تشکیلاتی و کار گروهی و جمعی بود که یاران امام(ره) در شکل‌گیری آن مصمم بود، به‌طور مثال بسیاری از مشکلات در آموزش و پرورش هست که ایجاد تشکل‌های فرهنگیان بسیار می‌تواند در رفع آن کمک کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نگاه دیگر شهید مفتح نگاه علمی به مسائل و مشکلات و پیدا کردن راه‌حل مناسب برای آنها بود، بنابراین نگاه علمی بر پایه تحقیق را نباید از دست داد شهید مفتح در فضای حوزوی و دانشگاهی اهل فضل و علم بود و به دنبال این بود جامعه را در جهت آگاهی رشد دهد.

وی با تأکید بر اینکه اساس و پایه نهضت امام خمینی(ره) بر بیدار کردن ملت بود و اگر امروز شاهد این هستیم که نگاه انقلاب اسلامی و افق حضرت امام(ره) در حال جاری شدن در میان ملت‌های مسلمان و جهان اسلام است از این جهت است که اساس آن آگاهی و بیداری است نه سرنیزه و پول، چه بسا هستند در منطقه کشورهایی که چند برابر ایران پول دارند، اما پیشرفتی نمی‌کنند اساس پیشرفت آگاهی، بیداری و کار علمی است.

لطیفی با بیان اینکه ویژگی دیگر شهید مفتح اصلاح‌گری و کنشگری در قامت یک مصلح اجتماعی بود، گفت: یکی از ویژگی‌های پیامبران الهی و وارثان آنها دردمندی است؛ خستگی‌ناپذیری در اصلاح مسائل اجتماعی ویژگی شهید مفتح و شاگردان حضرت امام(ره) بود. شهید مفتح تمام سختی‌ها را در همه دوران قبل و حین و بعد تبعید و ابتدای انقلاب داشت؛ وقتی فکر می‌کنیم این همان سختی پیامبران است که در راه هدایت مردم کشیدند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: آینده‌سازان کشور ما دانش‌آموزانی هستند که در مدارس زیر دست ما هستند و ادامه و امتداد انقلاب به دست همین نسل است؛ باید تمام تلاش خود را داشته باشیم تا شرایطی را فراهم کنیم تا رشد متعادل و تعالی‌جویانه‌ای برای این نسل جدید انجام شود که این امر باقیات و صالحات ماست. امام(ره) جهانی بر ما گشود تا بتوانیم خدمتی در این راه داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم به بهترین نحو خدمت کنیم و خداوند توفیق دهد که یاری‌دهنده دین باشیم.

انتهای پیام
captcha