حوزه علمیه و دبیرستان خیرساز امام حسن مجتبی(ع) در تویسرکان افتتاح شد
کد خبر: 4188924
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷

حوزه علمیه و دبیرستان خیرساز امام حسن مجتبی(ع) در تویسرکان افتتاح شد

ساختمان جدید حوزه علمیه برادران و دبیرستان پسرانه خیرساز امام حسن مجتبی(ع) در تویسرکان با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی موحدی امام جمعه سابق تویسرکانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی موحدی، بانی و متولی احداث حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) در مراسم افتتاح حوزه علمیه برادران و دبیرستان پسرانه خیرساز امام حسن مجتبی(ع) تویسرکان و بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه که عصر روز گذشته، 28 آذرماه با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌‎الله مفتح اظهار کرد: فیض یاران امام(ه) این بود که هم آیت‌الله باشند و هم شهید، از این‌رو شخصیت‌های با عظمتی را به‌عنوان الگو داریم.

وی افزود: رسالت حوزه علمیه تربیت شخصیت‌هایی همچون امام خمینی(ره)، شهید مفتح، شهید بهشتی، شیخ مفید، شیخ صدوق و... است. شهید مفتح نماد وحدت و همدلی بین مدرسه، دانشگاه و حوزه است، این بنا تبلوری از وحدت است. همچنین طراحی، نظارت و اجرای بنا که ۶۰۰ میلیون تومان هزینه داشت با کمک و همکاری مهندسانی که فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند بدون پرداخت هزینه انجام شد و این نمادی از وحدت حوزه و دانشگاه است.

موحدی با بیان اینکه این ساختمان در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع که ۱۰ هزار متر آن توسط ورثه مرحوم نصرت‌الله لقمانی اهدا شد، پنج هزار متر وقفی و پنج هزار متر از مسکن و شهرسازی خریداری شده بنا شده است، گفت: ۳۰ میلیارد تومان هزینه این پروژه است که همه توسط خیرین پرداخت شده است و نهادها و اشخاص زیادی در این امر خیر شرکت کردند و همه ادارات هم همکاری خوبی با این مجموعه داشتند.

امام جمعه سابق تویسرکان با بیان اینکه ساختمان در دو بخش حوزه علمیه برادران و دبیرستان پسرانه تأسیس شده است، اظهار کرد: بخشی از ساختمان هم به‌صورت تجاری تأسیس شده که درآمد حاصل از آن برای هزینه‌های حوزه اختصاص یافته و مکان شغلی برای تعدادی از جوانان ایجاد شده است.

موحدی گفت: امسال ۴۰ طلبه در حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) که در پنج طبقه به مساحت شش هزار مترمربع احداث شده و ظرفیت ۲۰۰ طلبه را دارد، در حال تحصیل هستند و ۸۰ دانش‌آموز نیز در مقطع متوسطه در دبیرستان امام حسن مجتبی(ع) در سه طبقه و هر طبقه به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع ساخته شده است، در حال تحصیل هستند که در صورت اتمام پروژه ظرفیت مدرسه تا ۱۵۰۰ دانش‌آموز است.

وی با بیان اینکه مدرسه علم و دانشی که شهید مفتح بنا گذاشت ما ادامه می‌دهیم، اظهار کرد: از بهترین معلمان بازنشسته و روحانیان که توان و همت زیادی دارند دعوت شده تا به‌صورت فی سبیل‌الله بدون دریافت حقوق از ایمان و اعتقادشان برای دانش‌آموزان تدریس کنند و شهریه‌ای که از دانش‌آموزان دریافت شود برای خودشان هزینه شود.

موحدی در پایان گفت: سعی کردیم بهترین‌ها معلمان این حوزه باشند تا بهترین معلمان را تربیت کنند و تلاش می‌کنیم اعتقاد دانش‌آموزان قوی شود تا در هر رشته شغلی در جامعه موفق شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمين حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه همدان نیز در این مراسم به خبرنگار ایکنا گفت: قبل از انقلاب ارتباط میان حوزه و دانشگاه به دلیل بعضی از بداخلاقی‌های سیاسی و فرهنگی که اتفاق می‌افتاد فاصله‌هایی بین حوزه و دانشگاه به وجود آمد، برخی از شخصیت‌های حوزوی ما بودند که با حضور خود در دانشگاه تلاش کردند به انسجام لازم دست پیدا کنند؛ یکی از این شخصیت‌ها آیت‌الله شهید مفتح بود.

وی افزود: شهید مفتح شخصیتی بود که هم محیط دانشگاه و هم دانشجو را به خوبی می‌شناخت، هم اقتضائات روزگار را به درستی تشخیص می‌داد، سواد حوزوی و علمی لازم متناسب با روزگار که بتواند محیط دانشگاه را پیش ببرد را داشت؛ از این رو انتخاب امام(ره) روز وحدت حوزه و دانشگاه بعد از شهادت شهید مفتح انتخاب هوشمندانه‌ای بود.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه شهید مفتح هم تحصیل کرده دانشگاه و هم تحصیل کرده حوزه بود، گفت: این رو هم مشکلات حوزه را می‌شناخت و هم خلاءهای دانشگاه را می‌دانست امیدواریم برکاتی که وجود این شهید بزرگوار داشت همیشه ساری و جاری باشد و امروز دانشگاهیان و حوزویان ما بدانند که اینها دو بال برای ایجاد یک تمدن اسلامی هستند و اگر خلائی ایجاد شود و فاصله‌ای بین آنها بیافتد طبیعتا آن تمدن اسلامی و پیشرفتی که مبتنی بر آموزه‌های دینی باید شکل بگیرد آسیب می‌بیند.

وی در خصوص حوزه علمیه تازه تأسیس امام حسن مجتبی(ع) تویسرکان، گفت: این حوزه توسط نیروهای مردمی و خیرین ساخته شده و جای تشکر دارد از مردم تویسرکان که انصافا خوش درخشیدند و در این موقعیت و فضای اقتصادی ورود کردند. همچنین خیرین، امام جمعه سابق تویسرکان و دیگر مسئولین همکاری کردند، تلاش فراوانی صورت گرفته و در حال حاضر حوزه علمیه تویسرکان یکی از حوزه های نمونه استان است.

انتهای پیام
captcha