اجرای 272 طرح کاربردی علوم انسانی
کد خبر: 4188883
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
حجت‌الاسلام مهدی ابوطالبی بیان کرد:

اجرای 272 طرح کاربردی علوم انسانی

معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: هم اکنون 272 طرح کاربردی داریم که 151 طرح خاتمه یافته است و مابقی هم در حال اجرا است.

مهدی ابوطالبیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی؛ معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، 28 آذرماه در نشست خبری هفته پژوهش، گفت: تمرکز اصلی بخش پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) با توجه به هدف مهم اسلامی‌سازی علوم انسانی همین موضوع بوده است و در برنامه‌های 5 ساله پژوهشی هم این هدف دنبال می‌شود. 

وی ادامه داد: پاسخ به نیازهای نظام و جامعه و اجرای طرح‌های کاربردی همچنین تدوین متون درسی در حوزه علوم انسانی اسلامی از دیگر کارهای صورت گرفته و در حال انجام است.

ابوطالبی با بیان اینکه سندی در دوره حیات آیت‌الله مصباح درباره علوم انسانی اسلامی نوشته و وظایف معاونت‌ها تشریح شد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در دو سال اخیر بر آن تاکید شد محوریت سند و گفت‌وگوی علمی بین اعضای هیئت‌های علمی(که 140 نفر هستند) بوده است همچنین یکی از کارهای انجام شده دعوت از صاحبنظران بیرون از فضای مؤسسه است. 

ابوطالبی بیان کرد: فلسفه مضاف هر رشته مانند فلسفه اقتصاد، روان‌شناسی، اخلاق و حقوق و ... با رویکرد اسلامی هم از جمله دیگر کارهایی است که در حال انجام است. مراد از فلسفه اقتصاد هم یعنی اینکه مشخص کنیم مسائل و هدف و ارتباط آن با سایر علوم چیست؟

معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی با بیان اینکه کار تدوین فلسفه‌های مضاف تا یکسال آینده تمام خواهد شد و براین اساس ما همه حرف‌های مبنایی و اصولی خود را در این بحث خواهیم زد، گفت: این مسئله اولویت اول پژوهشی مؤسسه است همچنین تمرکز دیگر ما بر تحقیقات کاربردی و تقویت مبانی عقلی و نقلی است لذا یک دوره فلسفه اسلامی و مبانی اصولی از نگاه قرآن جزء ضروریات درسی برای طلاب است.

وی افزود: عمدتا این پژوهش‌ها بنیادی و کاربردی است یعنی تلاش بر این است که بیشتر به جای مبانی به مسائل پرداخته شود. در دو سال گذشته چند کارگروه متناسب با نیاز روز ایجاد شده‌اند از جمله کارگروه جمعیت و عفاف و حجاب که برگزاری کارگاه‌های عفاف و حجاب از جمله دستاوردهای آن بوده است.

اجرای 272 طرح کاربردی در حوزه علوم انسانی

ابوطالبی اظهار کرد: هم اکنون 272 طرح کاربردی داریم که 151 طرح خاتمه یافته است و مابقی هم در حال اجرا است به همین دلیل در هفته پژوهش، هر گروه جلسات مستقلی برای ارائه راهکار کاربردی‌شدن تشکیل دادند و گزارش فعالیت‌های کاربردی هم ارائه شد. مثلا در گروه روان‌شناسی، بسته‌های آموزشی مهارتی کاربردی با نگاه اسلامی همراه با تست روان‌شناسی با نگاه اسلامی تولید شد. کارگروه مدیریت اسلامی هم با این نگاه ایجاد شد و شاخصه‌های مدیریت اسلامی تبیین شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه نشر در یکسال اخیر 102 کتاب چاپ اول منتشر شده است؛ همچنین 65 نشست علمی، 66 کرسی ترویجی و 14 همایش برپا شده است که همایش علوم انسانی اسلامی از منظر آیت‌الله مصباح یکی از آنها بوده است.

ابوطالبی ادامه داد: هفت همایش هم در مشارکت با مراکز دیگر برگزار شده است همچنین 12 نشریه علمی پژوهشی، شش نشریه ترویجی و یک نشریه علمی تخصصی به انگلیسی انتشار یافته است. نشریات ترویجی و پژوهشی هم فقط مقالاتی را می‌پذیرند که رویکرد اسلامی داشته باشد ضمن اینکه تاکنون بیش از دوهزار مقاله علوم انسانی اسلامی در این نشریات منتشر شده است.

وی تاکید کرد: برای 5 سال آینده هم تدوین متون درسی، کاربردی‌تر کردن پژوهش‌ها، تمرکز بیشتر بر مطالعات میان‌رشته‌ای گروهی مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین یکی از اولویت‌های ابلاغی پژوهشی ما فعالیت پژوهشی در قالب ارتباط با مراکز دیگر است.

انتهای پیام
captcha