مباحث وحدت حوزه و دانشگاه نباید به جلسات تشریفاتی و همایش‌ها ختم شود
کد خبر: 4188669
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰

مباحث وحدت حوزه و دانشگاه نباید به جلسات تشریفاتی و همایش‌ها ختم شود

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:مباحث وحدت حوزه و دانشگاه نباید به جلسات تشریفاتی و همایش‌ها ختم شود.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی حجت‌الاسلام صفدر الهی‌راد، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی حجت‌الاسلام صفدر الهی‌راد، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امروز دوشنبه ۲۷ آذر در مراسم گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه بیرجند از علم و دین به عنوان ۲ انقلاب فرهنگی یاد کرد و گفت: دانشمندان، اساتید دانشگاه و افرادی که در حوزه علم تلاش می‌کنند نیاز به یکسری مقولاتی به نام دین از جمله مبانی، تفکر و اندیشه‌های دینی دارند که در دانشگاه‌ها از آن استفاده کنند از طرفی مزیت‌ها و فرصت‌هایی در دانشگاه‌ها وجود دارد که حوزویان می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی بیان کرد: آنچه بسیار مهم است اینکه مباحث وحدت حوزه و دانشگاه نباید به جلسات تشریفاتی و همایش‌ها ختم شود لذا جا دارد توسط نهادهای رهبری در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نشست‌های تخصصی جدی برگزار شود تا این دو بخش از ظرفیت یکدیگر بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام الهی‌راد با بیان اینکه تخصص‌گرایی، طبقه‌بندی علوم و دانشجو برای رسیدن به اهدافی که برای دانشجو ترسیم شده مزیتی است که در دانشگاه وجود دارد حوزه علمیه می‌تواند از این قالب برای سیر اندیشه‌ای خود استفاده کند، افزود: بدین معنا که ناظر به نیازهای جامعه علم‌ها و دانش‌ها طبقه‌بندی شود و طلبه‌ها به صورت تخصصی تربیت شوند تا بتوانند اندیشه‌های ناب اسلامی را متناسب با نیاز جامعه منتشر کنند.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه برخی از روش‌های دانشگاهی را بکار گرفته‌ایم، اظهار کرد: این در حالیست که احساس می‌کنیم در این سال‌ها کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی که جزو توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری بوده محقق نشده است.

وی افزود: فرمایش رهبری که جزو لوازم و اقتضائات قطعی وحدت حوزه و دانشگاه است مغفول و مظلوم واقع شده است.

حجت‌الاسلام الهی‌راد بیان کرد: وقتی فضای آزاد فراهم نشود تا اساتید حوزه و دانشگاه یا هر کدام بطور جداگانه با یکدیگر مباحث اندیشه‌ای را در محافل خیلی تخصصی و در یک فضای کاملا عالمانه داشته باشند، احساس می‌کنیم یکسری برخوردهای ناخواسته در میان این دو مجموعه مهم در کشور اتفاق می‌افتد.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: همایش‌های وحدت حوزه و دانشگاه‌ها همه سال برگزار می‌شود اما حتی ۱۰ درصد در بحث هم‌اندیشی‌های مشترک پیشرفت نداشته‌ایم که البته در خراسان جنوبی اعلام شد چنین بحث‌هایی انجام و پیشنهاد تشکیل دبیرخانه مذکور ارائه شده است.

حسین فرزانه‌پور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند گفت: به طور اساسی مساله وحدت یکی از اهداف، آرمان‌ها و استراتژی‌های بلند و مهم در فرهنگ و معارف اسلامی است به همین دلیل قرآن‌کریم مومنان را به اتحاد و همبستگی فرا می‌خواند.

 وی با بیان اینکه رمز پیروزی و حاکمیت حق در گرو اتحاد و وحدت است، افزود: یکی از محورهای اساسی در اندیشه و خط و مشی امام (ره) تاکید بر وحدت و اتحاد بین قشرهای مختلف جامعه به ویژه حوزه و دانشگاه بوده است و اگر جوهر اصلی انقلاب اسلامی ایران را برخاسته از ۲ جنبه اسلامی و مردمی تلقی کنیم باز می‌توان گفت در سایه اتحاد و وحدت کلمه همه گروه‌ها به ویژه دو قشر حوزوی و دانشگاهی این هدف و جوهره قابلیت تحقق دارد.

فرزانه‌پور اظهار کرد: بر همین اساس امروزه بحث پیوند و اتحاد میان حوزه و دانشگاه از مشکل شعاری و آرمان‌خواهی فاصله گرفته و مباحث گوناگون و چالش‌های فکری بسیاری در این زمینه بوجود آمده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه سه گروه از صاحبنظران در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه به بحث و چالش پرداخته‌اند، تصریح کرد: گروه اول معتقدند این وحدت هم اکنون شکل گرفته و روند رو به رشدی طی می‌کند اما سرعت آن رو به کندی است، گروه دوم به اصل وحدت می‌اندیشند اما در چگونگی تحقق آن ملاحظه می‌کنند و گروه سوم نیز معتقدند وحدت حوزه و دانشگاه همانند ۲ خط موازی هستند که هیچگاه به همدیگر نمی‌رسند و آنچه مطرح می‌شود بحثی آرمان‌گرایانه است که محقق نخواهد شد.

وی اظهارکرد: بسیاری از اندیشمندان اسلامی معتقدند که یکی از مشکلات جامعه شکاف میان دو نهاد حوزه و دانشگاه است و اگر علم و ایمان در هم ادغام شوند در اصل وحدت تحقق پیدا کرده و بسیاری از مشکلات امروز جامعه خواهد شد زیرا علم بدون دین و معرفت ناقص و دین بدون علم نیز محل پیشرفت ندارد.

فرزانه‌پور یادآورشد: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از پیچیده‌ترین مباحث در این حوزه بوده که نیازمند مطالعه و بررسی است تا مبانی و اصول وحدت، روش‌ها و نتایج آثار آن به روشنی تبیین و با شناخت آفت‌ها و آسیب‌ها زمینه و بسترهای لازم برای عینیت بخشیدن به این هدف متعالی فراهم شود.

انتهای پیام
captcha