تجلیل از خدمات قرآنی «احمد حاجی‌شریف» و «زهرا صریحی‌نژاد»
کد خبر: 4187801
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
در مراسم اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) انجام شد

تجلیل از خدمات قرآنی «احمد حاجی‌شریف» و «زهرا صریحی‌نژاد»

در مراسم اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از دو نفر از پیشکسوتان قرآنی کشورمان به پاس سال‌ها خدمت در این عرصه تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در بخشی از مراسم اختتامیه هفدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که بعدازظهر امروز 24 آذرماه در سالن شیخ صدوق آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، از دو نفر از اساتید پیشکسوت قرآنی کشورمان تجلیل شد.

در این بخش از تلاش‌ها و خدمات احمد حاجی‌شریف و زهرا صریحی‌نژاد، دو پیشکسوت قرآنی کشورمان در عرصه فعالیت‌های قرآنی تجلیل شد.  

احمد حاجی شریف

احمد حاجی‌شریف در سال ۱۳۳۲ در شهر تهران دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشته ریاضی گذراند و همزمان در حوزه علمیه حضرت آیت‌الله مجتهدی به تحصیل و فراگیری زبان عربی پرداخت. او در ادامه تحصیلات خود را در رشته نقشه‌کشی و طراحی صنعتی ادامه داد و مدرک خود را از انستیتو تکنولوژی دریافت کرد.

در سال ۱۳۴۹ با همکاری چند نفر از جوانان محل اقدام به تأسیس هیئتی مذهبی کرد و در همین اثنا فعالیت قرآنی او شکل گرفت. از سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ علم قرائت را نزد مرحوم استاد محمدتقی مروت، اولین ایرانی رتبه‌دار مسابقات قرآن مالزی، آموخت. 

حاجی‌شریف در سال ۱۳۵۶ اولین تجربه داوری کشوری را به دست آورد. در همان سال‌ها بود که جزواتی در زمینه آموزش روخوانی و تجوید قرآن کریم تألیف کرد، جزواتی که مورد استفاده قرآن‌آموزان جلسات قرار گرفت.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی طی انتخاباتی که در سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شد، به عنوان یکی از اعضای شورای قرآن این سازمان انتخاب و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۳ نیز به عضویت شورای قرآن سازمان تبلیغات اسلامی در آمد.

در سال ۱۳۷۰ بنا به درخواست معاونت پژوهش، تحقیقات و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با همکاری استادان محمد خواجوی و محمدرضا صلح‌جو اقدام به تألیف شش جلد کتاب آموزش قرآن ویژه پایه‌های سوم ابتدایی تا سوم راهنمایی کرد. 

حاجی‌شریف از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ مسئولیت گروه قرآن دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی را برعهده داشت. همچنین به موازات این فعالیت‌ها در چندین سمت دیگر همچون عضویت در شورای قرآن، کمیته قرآن شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای قرآن دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شوراهای اولین و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، کمیته فنی دارالقرآن الکریم مرکز آموزش مدیریت دولتی و ... فعالیت کرده است. 

مهمترین فعالیت حاجی‌شریف که همگی به تلاش او در این زمینه و موفقیتش اذعان دارند، مسئولیت معاونت آموزش، پژوهش و نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی است.

زهرا صریحی نژاد

زهرا صریحی‌نژاد، حافظ کل قرآن و از داوران ملی و بین‌المللی کشورمان در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی است. 

صریحی‌نژاد، حفظ کل قرآن کریم را از سال 1374 و از طریق کلاس‌های مؤسسه مهد قرآن آغاز کرده و پس از سه سال و نیم، حافظ کل شده است. او از معدود بانوانی است که موفق به اخذ اجازه‌نامه قرائت به روایت حفص از عاصم از شیخ محمد فهمی عصفور شده است. 

این حافظ کل قرآن کریم از سال 1378 تا کنون به تدریس حفظ قرآن کریم در بسیاری از سازمان‌ها و نهادها از جمله حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطیایی و ... پرداخته و حاصل آن تربیت بیش از 50 حافظ کل قرآن و صدها حافظ در اجزای مختلف بوده است. از جمله این شاگردان باید فاطمه شیرازی(فرزند زهرا صریحی‌نژاد) اشاره کرد که خود از چهره‌های شناخته شده در زمینه حفظ قرآن کریم در کشور است.

صریحی‌نژاد تا کنون در مسابقات متعددی نیز حضور یافته است که از جمله آنها باید به دریافت رتبه برتر مسابقات سراسری قرآن کریم در سال 1381 و رتبه برتر مسابقات قرآن کریم حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در سال 1383 اشاره کرد. 

این بانوی فعال قرآنی دارنده مدرک درجه یک داوری در بخش صحت حفظ مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است و یکی از آخرین رویدادهایی که در آن به داوری پرداخته سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی بوده است. 

او تا کنون به کشورهای مختلفی برای اجرای برنامه‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اعزام شده است که اعزام به کشورهای ترکیه، سوریه و عراق از جمله این موارد است. همچنین در کمیته دعوت و تکریم مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران عضویت دارد. 

انتهای پیام
captcha