فعالیت‌های ایکنا برای انتقال پیام قرآن به بشر امیدبخش است
کد خبر: 4186963
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
آیت‌الله حسینی بوشهری:

فعالیت‌های ایکنا برای انتقال پیام قرآن به بشر امیدبخش است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار مدیرعامل ایکنا گفت: فعالیت رسانه‌ای خبرگزاری ایکنا زیر چتر قرآن کریم برای جامعه انسانی برکت‌آفرین و امیدبخش است. همچنین این رسانه باید حوزه فعالیت خود را توسعه دهد و در این توسعه به رساندن پیام قرآن به مخاطب بیندیشد.

فعالیت‌های ایکنا برای انتقال پیام قرآن به بشر امیدبخش استبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا(وابسته به جهاددانشگاهی)، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) و گرامیداشت یاد شهدای مظلوم غزه اظهار کرد: این روز‌ها شاهد حوادث تلخ و ناگوار غزه هستیم، اتفاقاتی که دل هر انسان آزاده‌ای را در دنیا به درد می‌آورد. درباره بازتاب این جنایات باید گفت «ایکنا» سهم فراوانی در انعکاس رویداد‌های غزه و مظلومیت کودکان، زنان و شرایط دشوار این جنگ داشته است.

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به نقش بسزایی که ایکنا در اطلاع‌رسانی پیرامون «طوفان الاقصی» داشت، گفت: امیدوارم با خبررسانی و اطلاع‌رسانی‌های خبرگزاری قرآن در ایران و جهان، فریاد بلند مظلومیت مردم فلسطین و پرچمی که به افتخار آزادگی برافراشته شده است، به گوش جهان برسد. همانطور که در دو ماه گذشته شاهد بودیم در قلب کشور‌های مستکبر هم راهپیمایی‌هایی در دفاع از مظلومان غزه انجام می‌شود که اگر نگوییم از نظر کمیت، بیشتر از راهپیمایی‌های کشور‌های اسلامی است بی تردید، کمتر از آن‌ها نیست و این خود نشان‌دهنده آثار خون مظلوم و شهید و بیداری وجدان‌های خفته است و اگر بگوییم «طوفان الاقصی» دستاوردی جز آگاهی‌بخشی و بیداری وجدان‌های خفته و بلکه مرده را نداشته، همین بیداری برای فلسطینیان کافی است. امروز پیروان همه ادیان، مذاهب و مکاتب فریاد مظلومیت فلسطین را بیش از همیشه و با شفافیت می‌شنوند. باید از سهم بسزایی که ایکنا برای اطلاع‌رسانی و تولید محتوای در این زمینه داشته است به سهم خود تشکر کنم. 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به گزارش مدیرعامل ایکنا تصریح کرد: گزارشی که ارائه شد؛ جامع، کامل، خوب و امیدبخش بود. هرگاه انسان زیر چتر قرآن قرار می‌گیرد، عنایات خدای متعال، عنایات قرآن، این کتاب وحی الهی به کار انسان برکت می‌دهد. اینکه ایکنا به ۲۲ زبان چه به‌صورت ترجمه از زبان فارسی به آن زبان‌های مقصد و چه مطالب تولیدی به آن زبان‌ها خبر تولید می‌کند، کار کم و ساده‌ای نیست، این اتفاق امروز یک حرکت بزرگ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی حول محور قرآن و مرتبط با قرآن است که شاهد آن هستیم. ایکنا به عنوان یک خبرگزاری که صرفاً یک حادثه‌ای را بازگو کند یا احیاناً یک تحلیل بنویسد و به آثار آن نیندیشد، نیست، ایکنا سعی می‌کند آنچه بازتاب می‌دهد، آن بازتابی باشد که در حقیقت الگو و عطر دلنشین قرآن در آن خبر جاری باشد؛ لذا کاری که انجام می‌دهید؛ کار ارزشمندی است و باید سعی کنید برای توسعه فعالیت‌های این خبرگزاری کوشش کنید و در این مسیر به رشد و ارتقای اخلاق قرآنی مخاطب نیز بیندیشید. 

فعالیت‌های ایکنا برای انتقال پیام قرآن به بشر امیدبخش است

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: حضور نمایندگی‌های خبری و رابطان خبری در کشور‌های مختلف کار بزرگی است و باید درصدد توسعه و ارتقای آن باشید و مناطقی را که نرفته‌اید و احساس نیاز نکرده‌اید به منظور پوشش اخبار، آنجا را هم تحت پوشش قرار دهید. این نکته برای من خیلی حائز اهمیت بود؛ اینکه خبرگزاری ایکنا با این رسالت قرآنی در جهان تک است، به نظر بنده مسئله بسیار مهمی است و، چون نام قرآن را دارد، لذا عملاً موفقیت شما هم در گرو قرآن و کار برای قرآن است. 

مفسر تفسیر حکمت افزود: شما توجه دارید که در طول این مدت دشمنان قرآن چه هتاکی‌هایی نسبت به قرآن و عترت، چه اهانت‌هایی به نبی مکرم اسلام(ص) کردند، در این مقطع باید ایکنا خدمت رسانه‌ای خود را با تمام وجود به صحنه بروز بگذارد و چهره کریه دشمنان اسلام را به جهان نشان دهد. 

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: افکار دنیا، امروز براساس خبر و گزارش‌های خبری شکل می‌گیرد؛ یعنی اگر احیاناً ما دیر بجنبیم و یا اطلاع‌رسانی ما کم و محدود باشد، این برنامه‌های تبلیغاتی دشمنان که شما ملاحظه می‌کنید در قضایای غزه، یک عده‌ای از این خبرگزاری‌ها با تمام وجود تلاششان این بود که چهره رژیم صهیونیستی را مظلوم جلوه بدهند، به‌خصوص با آن خبری که روز‌های اول روی خبرگزاری‌ها رفت و بعد دروغی بودن آن برای همه روشن و آشکار شد، یعنی جای شهید و جلاد را عوض کرده بودند، شما اگر بتوانید با همه ظرفیت به میدان بیایید، یعنی در حقیقت لبنان حرف شما را بزند، یمن حرف شما را بیان کند، جبهه مقاومت حرف شما را بزند و آن‌ها احساس دلگرمی کنند که یک مجموعه‌ای رسانه‌ای و متعهد در جهان اسلام وجود دارد که اخبار آن‌ها را پوشش می‌دهد و قوت قلبی برای آنان هستند و در میدان تنها نیستند، یکی از بزرگترین آثار معنوی و فرهنگی کار رسانه را به برکت قرآن برجای گذاشته‌اید. 

وی ادامه داد: همین زیبایی نام «قرآن» جاذبه‌دار است و طبیعتاً با این گستره‌ای که شما در اختیار دارید، حتماً خبر‌هایی که برای همگان مفید خواهد بود، منعکس خواهید کرد. 

فعالیت‌های ایکنا برای انتقال پیام قرآن به بشر امیدبخش است

 رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به مدیرعامل ایکنا تصریح کرد: من به نوبه خود، برای شما و مجموعه رسانه ایکنا آرزوی توفیق دارم و امیدوار هستم که در این مسئولیت به‌گونه‌ای بدرخشید که شاهد متفاوت شدن فضای اخبار و اطلاع‌رسانی آن رسانه قرآنی و کم‌نظیر باشیم. البته این مهم با ارج گذاشتن نسبت به خدمات عزیزانی که قبل از شما این مسئولیت را داشتند، محقق می‌شود. قدرت ابتکار، خلاقیت، نوآوری و اندیشه نو و.. در تولید محتوای قرآنی یک مسئله جدید است، در این مسیر از افراد مختلف کمک و مشورت بگیرید با حوزه علمیه و ارکان داخلی و بین‌المللی آن ارتباط خود را وسیع‌تر کنید، چون کار‌های قرآنی خوبی در قم انجام می‌شود، وجود مجلات و رشته‌های قرآنی تخصصی و متنوع می‌طلبد نگاه ویژه‌ای به قم و مراکز علمی و دانشی آن و بازتاب‌دهنده مباحث آن‌ها در بخشی از کار خبری خود باشید و این مهم می‌تواند محتوایی فاخر را از شبکه اطلاع‌رسانی ایکنا به جامعه بشری ارائه کند. 

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به اینکه امروز خبرگزاری‌ها تنها راوی حوادث و وقایع نیستند، افزود: باید پیام و محتوای نشئت گرفته از سرچشمه زلال قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) که غبارآلودگی در آن نیست، را منتقل کنید. 

استاد سطوح عالی حوزه همچنین خواستار توجه ویژه به دستاورد‌های علمی و دانشی حوزه‌های علمیه، به‌ویژه در امر قرآن و مفاهیم قرآنی شد و گفت: امروز در حوزه و بسیاری از مراکز حوزوی مجموعه رشته‌های تخصصی قرآن و فعالیت‌های مرتبط با قرآن در حال انجام است و شما می‌توانید با معاونت پژوهش، آموزش، تبلیغ و تهذیب حوزه مرتبط شوید در بّعد بین‌المللی جامعةالمصطفی را مورد توجه قرار دهید تا بتوانیم علاوه بر اطلاع‌رسانی سازنده ازخدمات و مجاهدت‌های حوزه‌های علمیه برای تجمیع این محتوای فاخر جهت دسترسی یکپارچه وعرضه شایسته به مخاطب در خبرگزاری بهره‌مند شویم. 

بنابراین گزارش، در ابتدای این دیدار، جلیل بیت‌مشعل، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، در بیان و معرفی فعالیت‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: ایکنا از مراکز وابسته به جهاددانشگاهی، نخستین و بزرگ‌ترین خبرگزاری تخصصی قرآن کریم در جهان اسلام است که هم اکنون با ۲۲ زبان زنده دنیا در حوزه تخصصی قرآن و معارف اهل بیت (ع) در خدمت نظام و همچنین امت اسلامی است. 

فعالیت‌های ایکنا برای انتقال پیام قرآن به بشر امیدبخش است

وی افزود: با توجه به فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه دین و معارف اسلامی در کشور، ایکنا می‌کوشد تا تولید محتوای خود را حول محور قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم السلام به جامعه مخاطبان ایرانی و جهانی عرضه کند و در عین حال دچار موازی‌کاری حرفه‌ای با دیگر رسانه‌های همکار نشود. 

بیت‌مشعل ادامه داد: در حال حاضر این خبرگزاری با بهره‌مندی از نیرو‌های انقلابی متعهد و متخصص در ۳۰ استان ایران شعبه فعال است و در این مجال تلاش می‌کند رویداد‌های قرآنی، دینی و اخلاقی به ویژه فعالیت‌های علمی حوزه‌های علمیه و فعالیت‌های علمای برجسته تمام کشور را به طور گسترده اطلاع‌رسانی کند. 

مدیرعامل ایکنا بیان کرد: با توجه به رسالت قرآنی و بین‌المللی ایکنا در راستای انتقال پیام قرآن و اهل قرآن به جهان، در حال حاضر به صورت فیزیکی در ۳۷ نقطه جهان دارای نماینده خبری و در سایر نقاط جهان به واسطه رابطان خبری در کشور مقصد، حضور فعال داریم. 

وی افزود: در حال حاضر دو کار به صورت ویژه در خبرگزاری انجام می‌شود، یکی پوشش و انتشار اخبار قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی و دیگری جریان‌سازی موضوعات مورد توجه نظام که در قالب پرونده‌های تخصصی به آن پرداخته می‌شود. به طور مثال طی ۲۴ ساعت بعد از عملیات «طوفان الاقصی» پرونده ویژه این رویداد در صفحه اصلی ایکنا با همین عنوان راه‌اندازی شد و تا امروز بالغ بر ۱۳۰۰ خبر، گزارش، مصاحبه، تحلیل، یادداشت و... در این صفحه بارگذاری شده است. همچنین برای تولید ادبیات غنی و جریان‌سازی بیشتر در این خصوص، نسبت به برگزاری چندین وبینار و گفت‌وگوی اختصاصی با علمای بلاد اسلامی اقداماتی انجام داده‌ایم. 

مدیرعامل ایکنا در ادامه تأکید کرد: خبرگزاری قرآن آمادگی دارد با توجه به جایگاه ارزشمند و مردمی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بخش ویژه‌ای را به این مجموعه فرهیخته اختصاص دهد و در این زمینه ضمن پوشش رویداد‌های این جامعه نسبت به تولید محتوای رسانه‌ای هدفمند برای جامعه دینی اقدام کند.

گزارش از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha