حضور بنیاد تعاون زندانیان خراسان شمالی در بخش نمایشگاهی مسابقات قرآن
کد خبر: 4186226
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

حضور بنیاد تعاون زندانیان خراسان شمالی در بخش نمایشگاهی مسابقات قرآن

بنیاد تعاون زندانیان خراسان شمالی با برپایی غرفه‌ای در بخش نمایشگاهی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن که به عرضه محصولات و صنایع دستی زندانیان اختصاص دارد، در تلاش است تا با عواید حاصل از فروش، زمینه آزادی شماری از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم آورد.

حضور بنیاد تعاون زندانیان خراسان شمالی در بخش نمایشگاهی مسابقات قرآنبه گزارش ایکنا، نمایشگاه محصولات فرهنگی و قرآنی یکی از بخش‌های جنبی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است که در مجتمع فرهنگی و اقامتی داریوش شهر بجنورد برپاست.

این نمایشگاه شامل غرفه‌های گوناگونی است که از آن جمله می‌توان به غرفه مهد قرآنی کودکان، کانون خادمیاران رضوی استان خراسان شمالی، آستان قدس رضوی و همچنین غرفه خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) اشاره کرد.

اما در بخش میانی سالنی که این نمایشگاه در آن برپاست، غرفه‌ای به بنیاد تعاون زندانیان خراسان شمالی اختصاص پیدا کرده است؛ بنیادی که رسالت آن بحث اشتغال زندانیان دربندی است که در ندامتگاه‌های سه شهر بجنورد، اسفراین و شیروان، دوران حبس و محکومیت خود را سپری می‌کنند.

غرفه بنیاد تعاون زندانیان خراسان شمالی به عرضه محصولاتی حاصل دسترنج زندانیان اختصاص پیدا کرده است، محصولاتی که اغلب آنها صنایع دستی اعم از کیف، ساک دستی، زیورآلات، تسبیح و... است و زندانیان آنها را بدون استفاده از کوچکترین ماشین‌آلات، چرخ خیاطی صنعتی و نظایر آن در اوقاتی که در زندان به سر می‌برند، تولید کرده‌اند.

سیدمحمدحسن سیدجمالی؛ مسئول اجرایی غرفه بنیاد تعاون زندانیان خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایکنا گفت: وظیفه این بنیاد شناسایی زندانیانی است که نسبت به انجام این امور یعنی کارهای هنری و صنایع دستی علاقه‌مند هستند. پس از شناسایی آنها در پروسه مهارت‌آموزی به منظور تولید چنین اقلامی قرار می‌گیرند و پس از کسب مهارت با استفاده از مواد اولیه‌ای که عموماً پارچه چرمی است، اوقاتی از دوران محکومیت خود را به تولید و عرضه این محصولات اختصاص می‌دهند که تا به اینجا، نزدیک به 30 درصد از جمعیت زندانیان را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه چنین اقدامی از سوی بنیاد تعاون زندانیان از دو سال پیش آغاز شده است، ادامه داد: زندانیانی که به این امور اشتغال دارند، داخل بندهای زندان هستند و ارتباطی با بیرون از زندان ندارند و اغلب محکومان جرایم غیرعمد و یا آنهایی هستند که به طور مثال به جهت ضمانت مالی و چک‌های برگشتی و یا پرداخت مهریه و دیه در زندان به سر می‌برند و لذا عواید این کار و درآمد حاصل از فروش این محصولات به این منظور که آنها بتوانند نسبت به پرداخت دیون خود اقدام کنند، صرف می‌شود.

مسئول اجرایی غرفه بنیاد تعاون زندانیان خراسان شمالی تصریح کرد: مواد اولیه، فراهم آوردن شرایط مناسب کارگاهی و سفارش تولید محصول را بنیاد تعاون به عهده گرفته است و عمده تولیدات این عزیزان بر اساس سفارش‌هایی که به ثبت رسیده است به انجام می‌رسد و باقی محصولات هم در عرضه بازاری و یا مشابه همین غرفه که در مسابقات سراسری قرآن کریم دایر شده است، در معرض فروش قرار می‌گیرد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا در جریان مسابقات سراسری قرآن کریم اقدام به برپایی چنین غرفه‌ای کرده‌اید، گفت: قرآن سرمنشأ آزادی و رهایی انسان‌هاست و هر زندانی و دربندی توقع دارد که روزگاری زمینه برای آزادی او فراهم آید. با ایجاد چنین فضایی در نمایشگاه مسابقات سراسری قرآن تلاش کردیم تا از محل فروش محصولات عرضه شده، زمینه را برای آزادی تعدادی از آنها فراهم آوریم.

انتهای پیام
captcha