اوقاف در موضوع فرهنگ قرآن سیر رو به رشدی داشته است
کد خبر: 4186095
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
محمد حسین سعیدیان:

اوقاف در موضوع فرهنگ قرآن سیر رو به رشدی داشته است

ناظر ستاد عالی مسابقات چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: نظام حاکمیت به عنوان پیش‌قراول حرکت دینی و معرفتی جامعه موظف است بستر مناسبی در اهتمام به قرآن فراهم کند، متأسفانه در آموزش و پرورش و دانشگاه  و در ارکان فرهنگی کشور این اهتمام جامع، کمرنگ است اما یک سازمان(اوقاف) در بین تمام ارگان‌ها به موضوع فرهنگ ترویج و تبلیغ قرآن اهتمام دارد که از تطور خوب و سیر روبه رشد مناسبی برخوردار بوده است.

محمدحسین سعیدیانبه گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری چهل و ششمين دوره مسابقات سراسری قرآن كريم، محمد حسین سعیدیان، درباره چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بجنورد، بیان کرد: خدا در سوره یاسین آیه «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ ، لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا» ما را به نکته‌ای رهنمون می‌شود به این مضمون که قرآن ذکری است، حیات‌بخش برای هر کسی که در وجود او حیاتی الهی و انسانی باشد و موجب رشد او خواهد بود.

ناظر ستاد عالی مسابقات چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه خداوند در سوره فرقان آیه ۳۰  از قول پیامبر می‌فرماید:«وَقَالَ ٱلرَّسُولُ يَٰرَبِّ إِنَّ قَوۡمِي ٱتَّخَذُواْ هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ مَهجُورٗا»(پروردگارا، به تحقیق قومِ من، این قرآن را به صورت متروکه گذاشتند) در ادامه گفت: در واقع پیامبر روز قیامت از اینکه قرآن در نزد امت او، مهجور مانده و به فراموشی سپردند، شکایت می‌کند.

سعیدیان افزود: قرآن نخواندن و آموزش ندادن، در قرآن تدبر نکردن، عمل نکردن به دستورات قرآن، موجب مهجور ماندن قرآن می‌شود پس در هر بخشی کوتاهی کنیم مورد عقاب و شکایت پیامبر قرار می‌گیریم.

وی تصریح کرد: نزول قرآن برای این است که ما سه مرحله را طی کنیم اول؛ قرآن را خوب بیاموزیم و تلاوت كنيم، دوم؛ خوب بشنويم و سوم خوب بدانيم و از معارف قرآن و حكمت ناب الهی بهره‌مند شويم که این فلسفه رسالت پیامبر است و در این راستا وظیفه داریم خوب بخوانیم و خوب عمل کنیم تا رستگار شویم.

سعیدیان در ادامه گفت: نظام حاکمیت به عنوان پیشقراول حرکت دینی و معرفتی جامعه موظف است این بستر را برای آحاد مختلف مردم فراهم کند که متأسفانه در آموزش و پرورش و دانشگاه  و در ارکان فرهنگی کشور این اهتمام جامع، کمرنگ است اما یک سازمان در بین تمام ارگان‌ها به موضوع فرهنگ ترویج و تبلیغ قرآن اهتمام دارد که از تطور خوب و سیر روبه رشد مناسبی برخوردار بوده است.

وی گفت: باید بدانیم اوقاف از اوایل انقلاب با مدیریت‌های مختلف مسئولان و رهنمودها، ارشادات و تشویق‌های رهبر معظم انقلاب،  موجب پیشرفت و گسترش این فرهنگ شده است و در حال حاضر اکثر قاریان، حافظان و مبلغان که در نغمات دینی و آیینی فعالیتی دارند ، انگیزه آنها از این نوع نگاه معظم‌له و تلاش‌های اين سازمان رو به فزونی گذاشته است.

ناظر ستاد عالی مسابقات چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تأکید کرد: برگزاری مسابقه ملی و بین‌المللی قرآن کریم، موجب شده حضور جوانان و نوجوانان و افرادی که دل در گروی قرآن دارند با تشویق‌هایی که توسط این سازمان صورت می‌گیرد و با حمایت‌ها، تشویق‌ها و ارشادات مقام معظم رهبری که همواره خود معلم راستین اسلام و قرآن بوده است که برگرفته از توجهات حضرت ولي عصر ارواحنا فداه است، در حوزه قرائت، حفظ و مدیحه‌سرایی دینی و رشته‌های دیگر و سایر نغمات رونق بیشتر پیدا کند.

وی با بیان اینکه برگزیده مسابقات بین‌المللی در پنجمین دوره مسابقات در رشته قرائت بوده و از کودکی در مسابقات شرکت می‌کرده است، گفت: مسابقات رو به پیشرفت و هر سال نکات و مطالب برای جذب حداکثری نوجوانان و جوانان صورت می‌گیرد و خوشبختانه از سال گذشته اعطای جوایز تناسب‌سازی و موجب انگیزه بیشتر شده است.

سعیدیان اضافه کرد: مکانیزه شدن داوری از طریق نرم‌افزار اتفاق خوبی بود که موجب صرفه‌جویی در اوراق کاریرگ‌های در اختیار داوران شد و این اوراق حذف شد، داوری راحت‌تر، صرفه‌جویی در زمان و از بین رفتن خطای داوری در نمرات با نشان دادن اختلاف نمرات داوران در هر رشته برای بررسی توسط ناظر فنی مسابقه از دیگر مزیت‌های مکانیزه شدن است و این طرح در استان‌ها قابل اجرا است اما باید زیرساخت آن فراهم شود.

انتهای پیام
captcha