زن کانون تحول اجتماعی در گفتمان اسلامی است
کد خبر: 4185091
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷

زن کانون تحول اجتماعی در گفتمان اسلامی است

رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های مساجد کشور گفت: ظرفیت بانوان در فرایند‌های اجتماعی سالیان سال مورد توجه و تمرکز مراکز پژوهشی و نهاد‌های امنیتی دشمنان قرار داشته است؛ چرا که در گفتمان اسلامی زن نقطه کلیدی و کانون تحول اجتماعی است.

محمدتقی محمدیان، رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های مساجد کشوربه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم، محمدتقی محمدیان، رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های مساجد کشور در اولین دوره آموزشی توانمندسازی مدیران کانون‌های تخصصی خواهران استان قم که روز گذشته 9 آذرماه، برگزار شد، با بیان این که در گفتمان فکری اسلام، زن جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: زن ایجاد کننده تکوین در مدرسه سیر تربیتی است؛ با نگاه متفاوت‌تر چه در منظومه روایات و کلام قرآن این جایگاه به صورت ویژه در مقابل الگوی غربی و شرقی تبیین شده است.

وی با بیان این که نوع نگاه تمدن غربی تلاش می‌کند تا زن را در حد شی واره معرفی و مسئولیت زن را خارج از رسالت خلقتش دنبال کند، تصریح کرد: نگاه قرآن نسبت به وجود زن کاملا مشخص است و فهوای آیات الهی مملو از تعبیرات ارزشمندی نسبت به جایگاه خاص و ویژه و نقش مادرانه بانوان است.

رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های مساجد کشور با اشاره به نگاه والای پیامبر اعظم(ص) نسبت به زن، بیان کرد: وقتی راجع به زن تراز اسلامی صحبت می‌شود، نوع نگاه رسول الله(ص) نسبت به این عنصر پایه آفرینش کاملا متفاوت بوده، زن را شاهکار خدا و بنده خاص ذات اقدس الهی در مقام عبودیت معرفی می‌کنند؛ این منظومه نگاه والا نسبت به عنصر مهم پایه خلقت دربردارنده ریشه‌های عمیق معرفتی و دینی است.

وی توجه به ریشه‌های معرفتی و دینی را از ضرورت‌های پرداختن به بحث بانوان دانست و ابراز کرد: باید به ویژگی‌های ممتاز و ساختار وجودی بانوان و وجه تمایز زنان با مردان توجه داشته باشیم.

رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های مساجد کشور هوش عاطفی، هوش زبانی و هوش دینی و معرفتی زنان را مورد توجه قرار داد و گفت: نظام شریعت در بحث از سن تکلیف این عنصر خلقت، تصریح می‌کند که زن زودتر از بدیل خود مخاطب ذات اقدس الهی قرار گرفته، بنده خدا می‌شود. این مهم نشان دهنده گستره هوش عاطفی و معنوی بانوان است.

فروپاشی عاطفی در درون نظام خانواده و کمبود عاطفه دختران این سرزمین

محمدیان به نقش‌ها و ریشه‌های انسان‌شناختی زن از جمله نقش مادری، فرزندی، خواهری و همسری بانوان اشاره کرد و ادامه داد: این نقش‌ها نشان‌دهنده نقش اتصالات ریشه‌ای بانوان در مستحکم‌سازی بنای خانه و خانواده و سیر نقش آفرینی‌های اجتماعی بانوان است؛ این که امام خمینی(ره) می‌فرماید: «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود» این نشان‌دهنده سکوی پرتاب و نقش اوج گیری زن است و بانوان عصاره همه زمینه سازی‌ها برای به معراج رفتن انسان هستند.

وی با بیان این که در رویداد‌های تکاملی اجتماع، بانوان منشا اثر‌های بسیار بزرگی بودند و در عرصه‌های مختلف علمی و دفاع مقدس  نقش آفرینی نمودند، یادآور شد: علی رغم همه ناملایمات و کش و قوس‌های خاص و ویژه دنیایی، بانوان مهمترین پایه ایجاد آرامش روانی در خانه، خانواده و اجتماع هستند.

رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: علی رغم تمام نقد‌هایی که نسبت به ناملایمات در اجتماع وارد است، برآیند نگاه جامعه ایرانی نسبت به زن، نگاه مقدس و متعالی است؛ حتی در میان انسان‌های فاسد نیز زن از جایگاه قدسی مادرانه برخوردار است.

محمدیان با اشاره به اقتضائات دوره معاصر و میدان داری جبهه باطل برای وارد کردن زنان و بانوان به میدان تقابل با نظام اسلامی، افزود: ظرفیت بانوان در فرایند‌های اجتماعی سالیان سال مورد توجه و تمرکز مراکز پژوهشی و نهاد‌های امنیتی دشمنان قرار داشته است؛ چرا که در گفتمان اسلامی زن نقطه کلیدی و کانون تحول اجتماعی است.

وی در ادامه ضمن اشاره به فتنه‌های اخیر شکل گرفته در کشور و هدف گذاری زن در این میان، تصریح کرد: کمبود عاطفه یکی از آسیب‌های جدی در میان جوانان و نوجوانان به ویژه دختران سرزمینمان است؛ به جرات می‌توان گفت، متاسفانه در درون نظام خانواده با وضعیت نابهنجار فروپاشی عاطفی مواجه هستیم.

کارشناس حوزه خانواده با بیان این که نظام آموزشی و فرهنگی کشور ناظر به فعالیت‌های حکمرانانه در بازتولید مفهوم عاطفه در میان دانش آموزان با ضعف‌های جدی روبروست، تصریح کرد: متاسفانه بخشی از مدیران مدارس و دبیرستان‌ها و معلمان ما مبتنی بر منطق‌های غیر دینی با آسیب‌های فرهنگ دینی مواجهه می‌کنند.

نظام مناسبات درون خانواده مبتنی بر فرهنگ دینی باشد

وی خلاء اعتقادی را از دیگر آسیب‌های حوزه زن و خانواده دانست و با بیان این که نظام تعلیم و تربیت ما برای تربیت نسل دیندار برنامه و اراده جدی ندارد، یادآور شد: آنچه از کتاب‌های دینی نظام آموزشی ما بیرون می‌آید، صرفا در راستای توجه به مظاهر زندگی دینی است و هیچ عقبه مستحکمی برای گفتمان سازی فرهنگ دینی وجود ندارد تا در حوزه رفتار و کنش‌ها خود را نشان دهند.

محمدیان با بیان این که تربیت‌های گلخانه‌ای زندگی‌های دوگانه‌ای را برای نسل جوان و نوجوان امروزی ایجاد نموده است، ابراز کرد: راجع به اهمیت کار در حوزه بانوان باید به ریشه‌های معرفتی، دینی و انسان شناختی و تاریخی توجه داشته، با ترفند‌های ویژه شیطان و جبهه شیطان که اراده کرده در حوزه زن و خانواده حرف خود را به کرسی بنشاند، آشنا شویم.

وی با تأکید بر این که در این جنگ همه جانبه و ناظر به ابعاد شناختی، سبک زندگی و نظام مناسبات درون خانواده ما باید مبتنی بر فرهنگ دینی ارائه شود، تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی ناظر به منظومه فکر دینی نظامات مختلفی از جمله نظام خانواده را ترسیم نموده و لایه‌های مختلف تربیتی را هدف گذاری نموده است.

سخنران این نشست فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را حرکتی رو به جلو ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: جایگاه زن در منظومه فکر دینی، جایگاه بسیار رفیعی است و مبتنی بر ریشه‌ای تاریخی و انسان شناختی و ناظر به ویژگی‌ها و دایره تاثیرگذاری زن باز تعریف می‌شود.

وی بر اهمیت بازشناسی ترفند‌های امروزین دشمن تصریح نمود و با بیان این که باید نگاه متفاوتی ناظر به ترفند‌های مختلف دشمن در حوزه خانواده داشته باشیم، تصریح کرد: دشمن خوب می‌داند کجا را بزند، برای بهبود این نگاه باید مبتنی بر گفتمان اسلام و انقلاب الگوی تعالی و سرآمدی را ناظر به اقتضائات بانوانی طراحی نماییم.

محمدیان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که مسجد مهمترین مأمن ایمن برای تربیت و نگهداشت زن تراز انقلاب اسلامی است، بر اهمیت اصلاح نگاه‌ها به عبادت و تجلی معاشقه با ذات اقدس الهی تصریح نمود و خاطرنشان کرد: مسجد در منظومه فکر دینی جایگاه سترگی دارد و نوع نگاه‌های ما نسبت به موضوعات تابع شرایطی است که در افعال ما نمود می‌یابد.

بانوان؛ افسران هویت‌بخشی به جایگاه زن در جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم، نیز در این برنامه ضمن اشاره به رویکرد‌های نوین ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان این که تلاش نموده ایم تا در راستای هویت بخشی و نقش آفرینی خواهران و بانوان کارگروه‌های تخصی را بازتعریف نماییم، گفت: امروز شاهدیم که با عنایت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها گامی را در سایه اعتلای حقیقی و جایگاه والای زن و خانواده برداشته ایم.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر فقط در استان قم در کنار ۴۰ کانون خواهران پیشین، بالغ بر ۷۵ کانون فرهنگی هنری خواهران تاسیس شده است، ادامه داد: در کل کشور بیش از ۱۲۰۰ کانون فرهنگی خواهران مسجد محور تاسیس شده است و این نشان دهنده جایگاه ویژه و درخشان زن در گفتمان انقلاب اسلامی است.

حیدری با اشاره به این که با حمایت مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، کانون‌های تخصصی و ویژه خواهران با رویکرد حجاب و عفاف و زن و خانواده مستقلا در مسیر هویت بخشی به این عنصر مهم در جامعه نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کنند، یادآور شد: شما بانوان افسران مسیر هویت بخشی به جایگاه زن در جامعه هستید.

وی در بخش پایانی سخنان خود برگزاری دوره آموزش مدیریت فرهنگی مسجد با ارائه دکتر محمدیان را نویدبخش ارائه رویکرد‌های تشکیلاتی در پیگیری فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری دانست و افزود: در این دوره‌های آموزشی کار ویژه تخصصی کانون‌های فرهنگی بانوان تبیین خواهد شد.

یادآور می‌شود، همزمان با برگزاری این برنامه دوره یک روزه توانمندسازی کادر نوجوان کانون‌های مساجد استان قم نیز با حضور ۶۰۰ کادر نوجوان خواهر و برادر به صورت مجزا و در بخش‌های مختلف با حضور اساتید ومدیران استان به صورت تخصصی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha