برگزاری کارگاه آموزش سیاق و سندشناسی در دانشگاه مولانا آزاد حیدرآباد
کد خبر: 4184294
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷

برگزاری کارگاه آموزش سیاق و سندشناسی در دانشگاه مولانا آزاد حیدرآباد

کارگاه آموزشی سیاق و سندشناسی با مشارکت دانشگاه اردو مولانا آزاد حیدرآباد هند و مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور و همکاری کتابخانه آصفیه شرقی حیدرآباد به مدت سه روز از 24 تا 26 آبان در تالار اجتماعات دانشکده زبان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایکنا، در مراسم افتتاحیه این کارگاه پروفسور سید عین الحسن، رئیس دانشگاه، پروفسور اشتیاق احمد، معاون اجرایی، خانم عزیز بانو رئیس دانشکده زبان، مهدی خواجه پیری، رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، استاد اسدالله عبدلی آشتیانی سند‌شناس و مدرس سیاق، علی اکبر نیرومند نماینده مرکز میکروفیلم در حیدرآباد، سیده عصمت جهان، رئیس بخش فارسی و مطالعات آسیای مرکزی به همراه دانشجویان و علاقه‌مندان حضور داشتند.

در مراسم افتتاحیه، رئیس دانشگاه به جایگاه ایرانیان در علم و هنر اشاره کرد و یادآور شد که علمای بزرگ اسلام از سرزمین ایران ظهور کرده‌اند؛ وی همچنین از تلاش‌های خواجه پیری جهت برگزاری این کارگاه و بهره‌گیری از هنرمندان و اساتید مجرب تقدیر و تشکر کرد.

بر اساس این گزارش، نزدیک به 160 نفر برای حضور در این کارگاه ثبت نام کردند که 60 نفر از آن‌ها بر اساس اولویت انتخاب شدند و این کارگاه در دو بخش نظری و عملی برگزار شد.

سیاق فن تحریری محاسبات به روش قدیم است و شامل علائم اختصاری برای اعداد است.

آشتیانی، سیاق‌شناسی را بر مبنای سیاق هند آموزش داده و دانشجویان اعداد یک تا هزار را با علائم سیاق مشق کردند. همزمان با آموزش سیاق، مباحث نسخه‌شناسی نیز توسط پروفسور نسیم الدین فریس مطرح شد. همچنین دانشجویان توانستند یک نسخه‌ نساب الصبیان را با همکاری اساتید گروه فارسی این دانشگاه به صورت آموزشی تصحیح کنند.  

در جلسه اختتامیه این کارگاه افراد و شخصیت‌های برجسته کتابخانه دولتی حضور داشتند. رئیس دانشکده زبان در اختتامیه ضمن تشکر از مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، به رضایت شرکت‌کنندگان اشاره کرد و خواهان تداوم همکاری‌های علمی و پژوهشی با مرکز میکروفیلم نور شد.

در بخش پایانی کارگاه شرکت‌کنندگان دیدگاه و نقطه نظرات خود را درباره مباحث مطرح شده بیان کردند و گواهی شرکت در کارگاه توسط پروفسور اشتیاق احمد، معاون اجرایی دانشگاه به شرکت‌کنندگان اهدا شد.

مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور با آگاهی از سنت‌های گذشته ایرانی ـ هندی در زمینه کتابت و کتاب‌آرایی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین بر آن است بستر مساعدی برای شناسایی، گردآوری، حفظ و صیانت از میراث مکتوب جهان اسلام و ایران فراهم سازد. دفتر مرکزی میکروفیلم نور در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو قرار دارد.

انتهای پیام
captcha