غزه امروز ندای هل من ناصر زنان و کودکان است
کد خبر: 4184048
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
علم‌الهدی:

غزه امروز ندای هل من ناصر زنان و کودکان است

همسر رئیس‌ جمهور گفت: غزه امروز ندای هل من ناصر کودکان است که خداوند آن‌ها را مبعوث کرد تا برای خروش جهانی علیه ظلم قیام کنند.

غزه امروز ندای هل من ناصر زنان و کودکان است

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش بین‌المللی همبستگی جهانی زنان علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی با عنوان اشک مریم امروز، چهارم آذرماه همزمان با ۲۵ نوامبر روز جهانی رفع خشونت علیه زنان در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

جمیله علم‌الهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیس‌جمهور بیان کرد: خیلی خوشحالم از اینکه در چنین جمع بزرگواری حضور پیدا کرده‌ام. امروز روز مبارزه با خشونت علیه زنان معرفی شده است و در عصری به سر می‌بریم که زنان دچار دو نوع خشونت کهنه و نو هستند. خشونت کهنه همان خشونتی است که به صورت سنتی در طول تاریخ علیه زنان وجود داشته است که محبوس کردن زنان در رفتار‌های خانگی، حبس خانگی آن‌ها و ... از جمله آن است.

وی افزود: در همین دوران نیز چنین نوعی از خشونت وجود دارد این خشونت، تقریباً رایج بوده و در اغلب کشور‌ها نیز وجود دارد. خشونت دوم نیز خشونت نو است که با شروع جریان مدرنیته آغاز شد و طبق آن به بانوان این بشارت داده شد که دنیای مدرن آن‌ها را از حبس خانگی نجات داده و به توسعه کنشگری اجتماعی ایشان کمک می‌کند. این جریان این‌گونه نشان داد که شخصیت بانوان دیگر وابسته نبوده و ظرفیت‌های انسانی فراوانی که خدا به آن‌ها اعطا کرده، شکوفا خواهد شد.

علم‌الهدی اظهار کرد: با تمام این تفاسیر این‌گونه نشد. البته زنان بدون شک توانستند مزایایی را برای خود در عصر جدید به دست آورند، تا حدود زیادی از بی‌سوادی نجات پیدا کرده و به پست‌های مدیریتی و مشاغل مختلف دست پیدا کنند، اما به نظر می‌رسد خشونت کهنه دست کم آشکار بود و به نوعی زنان می‌دانستند که مورد خشونت قرار می‌گیرند و حتی ممکن بود از کسانی که خشونت علیه آن‌ها انجام می‌دهند، کینه به دل گیرند، اما در خشونت نو که بیشتر ذیل استعمار شکل می‌گرفت، پنهان بود و ذیل اراده معطوف به قدرت اشکال زیادی پیدا کرده بود، خانواده‌ستیزی رخ داد و زنان خود نیز به فروپاشی خانواده کمک کردند.

وی ادامه داد: لذا برخی به مبارزه با خانواده پرداختند و خانواده نیز درگیر آتش خشونت علیه زنان شد. زنان در این تفکر تصور می‌کردند که در فعالیت‌های شغلی و اداری کنشگری اجتماعی دارند، غافل از اینکه اساساً اجتماعی شکل نمی‌گرفت و بلوک‌های ساختمانی که طراحی شده بود تا زنان را از حبس خانگی درآورده، بیشتر آن‌ها را در سازمان‌های اداری حبس کرد. امروز برخی زنان در خانه، اداره و بازار حبس هستند و هرگز به امر اجتماعی نمی‌پردازند و اصلاً در میان ایشان امر اجتماعی شکل نمی‌گیرد اما نوعی رضایت‌مندی در این‌خشونت پنهان تزریق شد. 

علم‌الهدی بیان کرد: درگذشته زنان در برابر خشونت فعال بودند، اما برای این خشونت نو کسی اقدامی نمی‌کند و نارضایتی ندارد. به همین دلیل بانوان به بهای بسیار گرانی خانواده و حمایت آن را از دست دادند. خوشبختانه در کشور ما و فرهنگ شرقی همچنان خانواده سرپا بوده و به حمایت از زنان مشغول است و اجازه فروپاشی خانواده از سوی زنان و مردان داده نمی‌شود. اصل همکاری، زوجیت و همدلی در جامعه ایرانی حاکم است و در چنین فضایی است که خوشبختانه اتفاقات جهانی نیز به نفع خانواده و زنان رقم می‌خورد.

وی اظهار کرد: آنچه در غزه شاهد آن هستیم، فریاد زنان و کودکان مسلمان و مسیحی است که خروشی را در جهان ایجاد کرد. غزه امروز ندای هل من ناصر کودکان است که خداوند آن‌ها را مبعوث کرد تا برای خروش جهانی علیه ظلم قیام کنند و همانطور که خداوند فرمود، این فتح و نصرت جای تسبیح و تشکر دارد. خداوند را به خاطر این نهضت بزرگ پیروزی باید شکرگزار بود. امیدواریم این جلسات ادامه پیدا کند؛ چراکه حرکتی بین ادیانی و یکتاپرستی است. زنان غزه امروز حضرت مریم (س) را الگوی قرآنی خود قرار می‌دهند. حضرت مریم (س) یک عابد زاهد گوشه‌نشین نبود، بلکه قیام کننده‌ای پاک و افتخار فلسطین و مسجد الاقصی بود.

علم‌الهدی تصریح کرد: افتخار مسجدالاقصی این است که خداوند فرشته وحی را برای این بانوی بزرگ مأمور کرد. بار‌ها فرشته وحی بر این بانو نازل شد که این مسئله خود فخر بزرگی است. در این میان نه تنها روح مریم (س) بلکه جسم او نیز متأثر شد. حضرت مریم (س) ابتدا دعوت شد تا با راکعین رکوع کند. در جامعه‌ای که اجازه نمی‌دادند، بانوان در مسجد عبادت کنند، ایشان باید در مسجد عبادت می‌کردند.

وی اظهار کرد: وقتی حضرت مریم (س) تصمیم گرفت در منطقه شرقی مسجد عبادت کند، به او وحی می‌شود که میان مردم برو؛ درحالی که ایشان با فرزندی بودند و مردم به واسطه این فرزند به ایشان تهمت زدند که خداوند متعال به طهارت مریم (س) گواهی می‌دهد. حضرت مریم (س) می‌تواند الگوی تمامی بانوان جهان به ویژه بانوان امروزی در برابر ظلم و فساد باشد تا بتوانند نسل بشر و زمین را نجات دهند.

علم‌الهدی گفت: امروز در پیچ تاریخی بزرگی قرار گرفتیم و باید موقعیت حساس و تاریخی خود را درک کنیم. امروز زمین و محیط زیست در حال نابودی است و نسل بشر با فحشا و فساد مواجه است. زنان باید مسئولیت تاریخی خود را به خوبی درک کنند و با همکاری و همدلی دور از حرص و طمع و دروغ و ستم و فریبکاری دست به دست هم داده و بشر و خانواده را نجات دهند.

وی بیان‌کرد: امید است بانوان بزرگ ایرانی هرچه بیشتر شناخته شده و با یکدیگر همکاری کنند. امروز باید تلاش کنیم تا شبکه بانوان یکتاپرست در کشور‌های منطقه و سایر کشور‌ها ایجاد شده و جهاد تبیین به خوبی پیش برود. حادثه غزه از یک حهت نعمت و از جهتی عبرت است. امیدوارم این نعمت را شکرگزار بوده و عبرت‌های لازم را نیز از آن بگیریم. تمامی بانوان در اقشار مختلف باید به این حوزه ورود کرده و به ایجاد این شبکه کمک کنند. یکی از این اقشار بانوان خانه‌دار هستند که بسیار تأثیرگذار بوده و کمتر در رسانه‌ها مطرح می‌شوند.

انتهای پیام
captcha