مرحوم کاظمی آشتیانی؛ الگوی حرکت جهادی در عرصه علمی
کد خبر: 4183670
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
بسیج و محرومیت‌زدایی/ ۳

مرحوم کاظمی آشتیانی؛ الگوی حرکت جهادی در عرصه علمی

گروه جهادی سلمان بر عرصه بهداشت و درمان تمرکز کرده و در اقدام جدید می‌خواهد در عرصه جهاد علمی و با الگوگیری از مرحوم کاظمی آشتیانی فعالیت خود را ادامه دهد.

مرحوم کاظمی آشتیانی؛ الگوی حرکت جهادی در عرصه علمیبه گزارش ایکنا، طرح بسیج سازندگی حاصل اندیشه والای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از سوی معظم‌له به منظور هویت بخشیدن و شخصیت دادن به جوانان و برنامه‌ریزی برای مشارکت دادن آنان در سازندگی، جهادگری، توسعه عرصه‌های عمرانی، کشاورزی و منابع طبیعی روستا‌ها و مناطق محروم با همکاری مشترک وزارت جهاد کشاورزی و نیروی مقاومت بسیج اعلام فرمودند. بسیجیان فعال در گروه‌های جهادی طی سال‌های گذشته خدمات مؤثری در نقاط محروم کشور و هنگام وقوع بحران‌های طبیعی داشته و منشأ خیر برای هموطنان شده‌اند. در هفته بزرگداشت بسیج مروری بر برخی از این فعالیت‌ها خواهیم داشت.

گروه جهادی سلمان که در استان مازندران و با هدف کمک به مباحث درمانی با به‌کارگیری کادر درمانی، فرهنگی و آموزشی فعالیت می‌کند، در واقع تمرکز این گروه بر عرصه بهداشت و درمان (پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، پیراپزشکی و ...) است.  

سیدرضا سلیم‌بهرامی، مدیر گروه جهادی سلمان و دکترای رشته عمران در گفت‌وگو با ایکنا درباره فعالیت‌های این گروه گفت: از سال ۱۳۹۶ و پس از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر فعالیت‌های گروه‌های جهادی آتش به اختیار، فعالیت خود را در حوزه بهداشت و سلامت آغاز کردیم و اردو‌های جهادی در حوزه درمانی، فرهنگی و آموزشی برگزار می‌کنیم.

وی افزود: در واقع در یک روز به یکی از مناطق محروم و آسیب‌پذیر استان مازندران مراجعه و برنامه‌های گوناگونی در بخش‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، روانشناسی، مامایی و ... برگزار می‌کنیم. بخش فرهنگی نیز شامل آموزش قرائت قرآن، هنر‌های دستی و ... بوده و در بخش آموزش هم آموزش بهداشت، دهان و دندان ارائه می‌شود که در این بخش مسواک و خمیردندان اهدا می‌شود.

سلیم‌بهرامی ادامه داد: در بخش فرهنگی که بخش خاصی است، یکی از روحانیون حوزه علمیه در آن حضور می‌یابند و با کودکان و نوجوانان منطقه ارتباط گرفته و ضمن آموزش قرآن به بازی، اجرای مسابقه و ... می‌پردازند و در انتها به آن‌ها جوایزی اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه مناطق آسیب‌پذیر و محروم استان را شناسایی می‌کنیم و سپس وارد منطقه شده و با پایگاه بسیج و بزرگان منطقه ارتباط گرفته و برنامه‌های خود را اجرا می‌کنیم، تصریح کرد: در کنار این‌ها کار‌های خیریه از جمله توزیع بسته‌های معیشتی را انجام می‌دهیم. نگاه ما در رابطه با این بسته‌ها این است که این بسته، یک هدیه است و باید به شکل زیبایی اهدا شود؛ از این رو بسته‌های ما کادوپیچ هستند و به خانواده‌های کم‌بضاعت تقدیم می‌شوند.

سلیم‌بهرامی در ادامه به فعالیت‌های شاخص این گروه جهادی بدون در نظر گرفتن دوره کرونا اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های ما محدود به روستا‌ها نیست، بلکه برخی مناطق محروم در شهر‌ها را نیز شامل می‌شود و تاکنون بالای ۲۰ برنامه درمانی در این مناطق از استان مازندران انجام دادیم که هر سال حدود 4 برنامه را شامل می‌شود، همچنین بیش از ۱۵۰ متخصص در حوزه‌های مختلف در این مناطق حضور یافته و بیش از هزار ویزیت انجام داده‌اند. 

مدیر گروه جهادی سلمان بیان کرد: رویکرد ما این است که خدمات در حوزه درمانی از سوی مراکز درمانی و نهادهای مربوط به گونه‌ای باشد که نیاز به گروه‌های جهادی در این زمینه نباشد، به جهت اینکه اصل و قاعده تشکیل این گروه‌ها به این دلیل است که شاید سازمان‌ها نتوانند خدمت‌رسانی شایسته‌ای انجام دهند؛ از این رو مقام معظم رهبری در حکم آتش به اختیاری، درخواست داشتند که مجموعه‌های جهادی به نهاد‌ها و سازمان‌ها کمک کنند؛ از این رو این، بحث ذاتی نهاد و سازمان مربوط است که این فعالیت‌ها را انجام دهند و گروه‌های جهادی، گروه‌های کمکی هستند. بنابراین امیدوارم دیگر نیازی به حضور این گروه‌ها نباشد و ما در عرصه‌های علمی ورود کنیم. همانطور که مرحوم آشتیانی اقدام کردند و رهبر معظم انقلاب نیز بر حرکت جهادی در عرصه علمی تأکید دارند و ما نیز می‌خواهیم مدل مرحوم کاظمی آشتیانی را اجرا کنیم. 

وی تأکید کرد: برنامه‌هایی که گروه سلمان برگزار می‌کند، سعی بر این دارد که هدفمند باشد و نه صرف اینکه به یک منطقه و روستای محروم رفته و یک فشار خون بگیرد و یا کار دندانپزشکی انجام دهد و کار تمام شود. بلکه ما قبل از اعزام، منطقه مورد نظر را پایش می‌کنیم و با اجرای برنامه‌های مورد نیاز، مسائل آن منطقه را پیگیری می‌کنیم، مثلاً در یک منطقه میزان دیابت بسیار برجسته بود و با توجه به اینکه دیابت بیماری خاموش است و می‌تواند فراگیر شود؛ از این رو سعی کردیم در این زمینه آموزش‌هایی را به مردم ارائه دهیم و رویکردمان آموزش بهداشت و سلامت است تا از بروز بیماری‌ها پیشگیری و یا کنترل کند.

گفت‌وگو از سمیه قربانی
انتهای پیام
captcha