مجلس اجرای قوانین مرتبط با پرستاران را مطالبه می‌کند
کد خبر: 4183523
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
حجت‌الاسلام ذوالنور:

مجلس اجرای قوانین مرتبط با پرستاران را مطالبه می‌کند

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تشکیل جلسه با نهادهای مسئول در حوزه اجرای قوانین مرتبط با پرستاران را دنبال می‌کنیم تا درباره اجرای قانون به مجلس گزارش دهند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نائب رئیس مجلس شورای اسلامیبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه اول آذرماه به نمایندگی از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین بزرگداشت مقام پرستار که به مناسبت روز پرستار از سوی سازمان نظام پرستاری برگزار شد، پس از شنیدن مطالبات پرستاران گفت: مطالبات مطرح شده خارج از وسع دستگاه‌های مربوطه و مخالف عرف خدمت‌گزاری نیست و مشکلاتی است که هم ما که خارج از گود هستیم و هم افرادی که در میدان فعالیت پرستاری هستند، این مشکلات را درک می‌کنند.

وی با اعلام اینکه نامه‌ها و مطالبات را به رئیس مجلس خواهد رساند، گفت: ما کمبود قانون نداریم بلکه قوانین مصوب باید اجرا شود. ما ۲۲۰ هزار پرستار شاغل داریم. ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار بیکار هستند، و نظام بهداشت و درمان ما نیاز به پرستار دارد. کار مجلس قانون‌‌گذاری است که در این خصوص قوانین لازم را مصوب کرده است، ولی از بُعد نظارت بر اجرای قانون باید در خصوص اجرای قوانین مربوط به پرستاران ورود کند.

ذوالنور تصریح کرد: به ازای هر تخت بیمارستان که اضافه می‌شود باید به فکر مشکل کمبود نیروی انسانی باشیم. بار بسیاری از پزشکان آنکال را پرستاران به دوش می‌کشند، تعرفه خدمات پرستاری از مردم گرفته می‌شود، اما به پرستاران نمی‌دهند. پرستاران امنیت شغلی ندارند، اضافه کار اجباری می‌کنند، اما مابه‌ازای درستی برای این اضافه‌کار به آنها داده نمی‌شود.

وی با اشاره به معضل مهاجرت پرستاران گفت: مهاجرت پرستاران فرار سرمایه‌های ملی است. پرستاران با سرمایه مردم آموزش دیده‌اند، ولی با مهاجرت خدمات خود را در کشور دیگری ارائه می‌کنند. مهاجرت پرستاران جفا به مردم و سرمایه ملی مردم است و باید برای این مسئله فکری کرد.

نایب‌رئیس مجلس اضافه کرد: حقوق دریافتی پرستاران کم است و اضافه کاری آنها نیز متناسب با حقوقشان تعیین می‌شود و این ظلم مضاعف به پرستاران است. با توجه به سرعت تورم، تأخیر در پرداخت مطالبات و حقوق پرستاران ارزش پول پرداختی به آنها را کاهش می‌دهد.

وی پیشنهاد داد: وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری، کمیسیون بهداشت و اصل ۹۰ نشستی برای گزارش‌گیری از کیفیت قوانین اجرای مصوبات مربوط به پرستاران در مجلس برگزار کنند. این مسئله را پیشنهاد و آن را پیگیری می‌کنم تا این نشست برگزار و نهادهای مرتبط در خصوص نحوه اجرای قوانین به مجلس گزارش دهند تا مجلس بتواند اجرای قانون را مطالبه کند.

ذوالنور در پایان با اشاره به اینکه مجلس در حال تهیه قانون بودجه سال آینده است، گفت: تلاش می‌کنیم در قانون بودجه نسبت به عقب‌ماندگی مطالبات پرستاران اقدام کنیم.

انتهای پیام
captcha