شمشیر محبت و بردباری؛ برنده‌ترین رویکرد تربیتی
کد خبر: 4181506
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
حجت‌الاسلام فرحزاد بیان کرد:

شمشیر محبت و بردباری؛ برنده‌ترین رویکرد تربیتی

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: شمشیر محبت، بردباری و صبوری برنده‌ترین رویکرد تربیتی برای تأدیب انسان‌هایی است که همچنان نفس خود را زنده نگه داشته‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 21 آبان‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه امام صادق(ع) می‌فرماید: «إنّ اللّه عزّوجلّ أدّبَ نبیَّه فأحسنَ أدبَهُ» گفت: ادب با لطف، محبت و نوازش از شیوه‌های تأدیب انسان است؛ شمشیر محبت، بردباری و صبوری برنده‌ترین رویکرد تربیتی برای تأدیب انسان‌های اهل است که همچنان نفس خود را زنده نگه داشته‌اند.

وی با اشاره به شگرد‌های شیطانی در مواجهه با مؤمن ادامه داد: گاهی زور شیطان به مؤمن نمی‌رسد و برای گمراه‌سازی آن به اطرافیانش متوسل می‌شود تا با وسوسه ایشان مؤمن را به انحراف بکشاند. روزی غلام مولی‌الموحدین علی(ع) نسبت به مولای متقیان بی‌ادبی کرد؛ امام علی(ع) در پاسخ به این زشتی غلام، او را در راه خدا آزاد کرد و فرمودند: «من به خشم می‌آورم آن کسی (شیطان) که تو را برای خشمگین کردن من واداشته است.»

فرحزاد ضمن تأکید بر اهمیت پاسداشت شخصیت والای پیامبر اعظم(ص) تصریح کرد: اول الگوی عالم، خاتم انبیا محمد مصطفی(ص) است که قرآن کریم او را به‌عنوان اسوه و الگو معرفی کرده است، باید نسبت به پاسداشت این شخصیت والا و الگوبرداری از سیره نبوی بیش‌ از پیش توجه داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه محبوب‌ترین بندگان خدا کسی است که روش و سنت پیامبر(ص) را عملی کند، اظهار کرد: برای وصل‌ شدن به خدا باید به حلقه اهل‌ بیت(ع) متصل شویم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت سلام‌ کردن را از سنت‌های والای نبوی برشمرد و یادآور شد: سلام به بزرگ و کوچک، زن و مرد و پیر و جوان از سنت‌های پیامبر اعظم(ص) بود و در سلام‌ کردن کسی بر رسول‌الله(ص) سبقت نگرفت.

فرحزاد ضمن اشاره به حدیث «إنَّ أولَى الناسِ بِاللّه و برسولِهِ مَن بَدَأ بِالسلامِ» سلام را سرآغاز درک خوبی‌ها دانست و تصریح کرد: ادعیه و زیارت‌نامه‌های اهل‌ بیت(ع) سرشار از مطالب عرفانی و توحیدی است.

وی در ادامه به بیان خاطراتی در رابطه‌ با آثار سلام و توسل به خداوند متعال پرداخت و گفت: در همه‌ جا و همه حال باید به خداوند متعال تکیه کنیم و نسبت به حافظه، جوانی، پست و مقام خود مغرور نشویم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه تکبر و غرور ریشه تمام رذائل است که در روایات با کفر مساوی شمرده شده، اظهار کرد: تکبر ریشه تمام غضب‌ها و عصبانیت‌هاست؛ پیامبر اعظم(ص) فرمودند: «اَلْبادى بِالسَّلامِ بَرِئٌ مِنَ الْکِبْرِ؛ کسی که در ابتدا سلام کند از خطر تکبر رها می‌گردد.»

فرحزاد با بیان اینکه درنده‌خویی صهیونیسم در کشتار کودکان بی‌گناه مردم غزه، چهره خبیث این رژیم را بر همگان آشکار کرده است، یادآور شد: با اینکه برپایی تظاهرات علیه رژم صهیونیستی در انگلستان ممنوع است؛ صد‌ها هزار نفر از مردم انگلیس از اقوام، ادیان و جناح‌های سیاسی مختلف علیه رژیم غاصب صهیونیستی قیام و تظاهرات کردند.

انتهای پیام
captcha