دانشگاهیان در صف اول جهاد تبیین برای معرفی قرآن عمل کنند + صوت
کد خبر: 4181502
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
عباس سلیمی در محفلی به مناسبت هفته قرآن و عترت، دانشگاه‌ها:

دانشگاهیان در صف اول جهاد تبیین برای معرفی قرآن عمل کنند + صوت

پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه دانشگاهیان باید بیشترین ارتباط قلبی و عمیق را با قرآن کریم داشته باشند، گفت: دانشگاهیان در صف اول جهاد تبیین برای معرفی قرآن به رسالت علمی خودشان عمل کنند و به گونه‌ای با قرآن تعامل داشته باشند که محور اندیشه، سخن و عمل‌شان باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، عباس سلیمی، پیشکسوت و قاری بین‌المللی کشورمان، در محفل قرآنی که روز گذشته یکشنبه، ۲۱ آبان‌ماه، از سوی اداره امور فرهنگی دانشکده فنی دکتر شریعتی به مناسبت هفته قرآن و عترت، دانشگاه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: شناخت صحیح همه پدیده‌ها، انسان‌ها و جریانات اجتماعی مستلزم این است که انسان در یک موقعیت مناسب و دقیق بایستد وگرنه به خطا می‌رود.

وی با اشاره به جریان قرآن‌سوزی‌های اخیر در برخی کشورهای غربی گفت: آن عنصر مطرود و نابخردی که امروز با حمایت برخی از حکومت‌های فاسد اروپایی و تحت حمایت پلیس‌های نابخرد برخی از کشور‌ها به کتاب مقدس قریب به دو میلیارد انسان موحد توهین می‌کند و آن را به آتش می‌کشد به قرآن به عنوان یک کتاب آسمانی نگاه نکرده است. باید بداند که قرآن منحصر در این اوراق نیست و این تنها وجود ظاهری آن است. بنده نامه‌ای برای آقای پاپ رهبر کاتولیک‌‌های جهان نوشتم و توصیه کردم به کشیش خود تفهیم کند که با به آتش کشیدن قرآن، این کتاب آسمانی از بین نمی‌رود. از قرآن سوخته دود به آسمان بلند نمی‌شود، بلکه نور به آسمان ساطع می‌شود و اگر باور ندارید، از تنور خانه خولی بپرسید و بدان که با به آتش کشیدن قرآن نوای آسمانی تلاوت قرآن خاموش نمی‌شود و اگر باور ندارید از سر بریده بر فراز نیزه بپرسید، که هرگز این ندا خاموش نخواهد شد.

پیشکسوت و قاری بین‌المللی کشورمان تصریح کرد: کسانی که در موقعیت دقیق به قرآن به عنوان آخرین کتاب آسمانی و عصاره رسالت پیامبران نگاه نمی‌کنند، قرآن را کتاب ختم، مسجد و گورستان می‌دانند و به قدری بی‌خبر از قرآن هستند که وقتی جایی صدای قرآن پخش می‌شود، اولین سؤالی که می‌پرسند، این است که چه کسی از دنیا رفته است؟ اما چرا باید این سؤال را بپرسند؟ چون آنان قرآن را کتاب زندگی نمی‌دانند.

سلیمی با تأکید بر اینکه قرآن فقط کتاب خنچه عقد یا بدرقه کردن مسافران عزیز نیست، بلکه کتاب زندگی، سعادت، خوشبختی، اقتصاد و کتاب سیاست و جنگ و کتاب صلح و جامعه، خانواده و ارتباطات است، ادامه داد: قرآن از همه مهم‌تر کتاب علم و دانش است. اگر در بین تمام آثاری که تا کنون نوشته است، یک کتاب به بنده معرفی کنید که دیباچه آن مکررا در مورد قرآن، قلم، تعلم و تعلیم سخن گفته باشد، جایزه دارید.

معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) افزود: اولین آیاتی که بر قلب نازنین پیامبر اکرم(ص) نازل شد، خواندن، است و آنچه انسان نمی‌دانست به او آموخت و چنین کتابی نمی‌تواند افسانه و خرافات باشد. امروز بخشی از ساعات شما در فضای مجازی سیر می‌شود، که بخشی از آن مفید و بخش دیگر آن معلوم نیست، مفید باشد، اما از شما درخواست می‌کنم که حداقل نیم‌ساعت برای اظهار نظر دانشمندان غیر مسلمان در مورد قرآن جست‌وجویی داشته باشید و ببینید که جهان چگونه با قرآن رفتار می‌کند. دیدگاه‌هایی که دانشمندانی مانند گوته، انیشتین، تولستوی، گاندی، ویل دورانت، گوستاو، ناپلئون و ... دارند، بخوانید و ببینید در مورد قرآن چه گفته‌اند.

وی ادامه داد: یک فیلسوف ماتریالیست، شبلی شمیل، که منکر خدا بود در اشعارش در فرازی می‌گوید: «اگرچه من به دین این پیامبر بزرگ کافر هستم، آیا می‌توانم به عظمت، فصاحت، اندرز‌ها و پند‌های آیات قرآن او کافر باشم؟ ابدا نمی‌توانم. او پیامبری بود که به بلاغت این کتاب آسمانی، زندگی و همه خرد‌ها را به زیر سلطه خود آورد و بر همه اندیشه‌ها پیروز شد».

پیشکسوت قرآنی کشورمان ادامه داد: در روز‌های اخیر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، در ارتباط با قرآن با استناد به یکی از آیات سوره مبارکه توبه در مورد امان و پناه دادن به مشرکان و شنیدن کلام آنان و بازگرداندن آنان به خانه و وطن خود سخن گفت و عینا گفت که تازه ما متوجه شده‌ایم، قرآن بیش از ۱۴۰۰ سال از کنوانسیون سال ۱۹۵۱ حمایت پناهندگان جلوتر سخن گفته است. همه این‌ها دلیلی بر علمی و زنده بودن قرآن کریم است.

عباس سلیمی

به گزارش ایکنا، سلیمی با بیان اینکه دانشگاهیان باید بیشترین ارتباط قلبی و عمیق را با قرآن داشته باشند، گفت: در این کتاب شریف، ۷۷۵ بار واژه علم و مشتقات آن به کار رفته است و می‌بینیم که ۱۴۵۰ سال قبل خداوند از ما سؤال کرده است: «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ»؛ آیا آنان که اهل علم و دانش هستند با کسانی که علم ندارند یکسان هستند؟ خیر.

وی ادامه داد: سال اشغال آمریکا، که نباید بگوییم، کشف آمریکا، چراکه قاره آمریکا گم نشده بود که آقای کریستف کلمب آن را پیدا کند، بلکه بومیان بی‌نوا در آنجا زندگی می‌کردند و این قاره اشغال شد و آن‌ها را نابود کردند تا این سرزمین را تحت سلطه قرار دهند. در سال ۱۴۹۲ این اتفاق رخ داد و در سال ۱۷۸۳ میلادی آمریکا رسماً اعلام استقلال کرد و امروز خودش را پیشقراول علم، دانش، تکنیک و تکنولوژی در دنیا می‌داند. همین جامعه اروپا و آمریکایی‌ها وقتی آقای گالیله آمد با رد نظریات اخترشناسان قبلی بحث کره چرخش زمین را ارائه کرد. او را در کلیسا محاکمه کردند و تا زمانی که او ابراز پشیمانی نکرد از مرگ نجات نیافت.

معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌(ع) اظهار کرد: با این تفاسیر ببینید که دشمنان دین و قرآن ما عقب‌افتاده هستند. گالیله در سال ۱۵۰۴ این قضیه را مطرح کرده بود و در ۵۷۰ سال قبل در دادگاه توبه‌نامه‌اش را امضا کرد در حالی که ۱۴۵۰ سال قبل قرآن در رابطه با حرکت زمین آیات خودش را مطرح کرده است: «الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ مَهْدً»، اگر سوره‌های مبارکه طه و نحل را ملاحظه کنید این پیشگویی علمی قرآن را مشاهده می‌کنید.

سلیمی در ادامه گفت: ۱۴۵۰ سال قبل، اسلام و قرآن در مورد حرکت خورشید که همه قائل بودند ثابت است پیشگویی کرده است و در آیه ۳۸ سوره مبارکه یس می‌فرماید: «وَ الشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَها؛ حرکت خورشید به قرارگاه خود»؛ ۸۰۰ سال قبل از گالیله قرآن این موارد را مطرح کرده است. متاسفانه غرب بلایی به سر ما آوردند که ما سوره یس را فقط در قبرستان‌ها می‌خوانیم و از آن بدتر توطئه‌ای که از سوی سفارت انگلیس خبیث بیرون آمد ضرب المثلی ناراحت کننده نسبت به این سوره را از پیش از انقلاب اسلامی در بین مردم ما ترویج دادند. پس ببینید با قرآن ما چه کردند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاهیان ما در صف اول جهاد تبیین برای معرفی قرآن باید به رسالت علمی خودشان عمل کنند، گفت: اوایل قرن بیستم تحولی در رابطه با شناسایی مجرمین و تشخیص و هویت آن‌ها در قالب علم انگشت‌نگاری صورت گرفت و متوجه شدند که از این طریق می‌توانند هویت افراد را شناسایی کنند، چراکه سرانگشتان حتی دو نفر از این هشت میلیارد انسانی که روی کره زمین یکسان نیست و ۱۴۵۰ سال قبل در آغاز سوره مبارکه قیامت خداوند قسم یاد می‌کند و می‌فرماید: «بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ ﴿۴﴾. آرى قادریم که حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم»، ما نه تنها در قیامت روح شما را بازمی‌گردانیم بلکه در مقوله معاد جسمانی سرانگشتان شما و شیار‌های آن را به شکل روز اول باز می‌گردانیم. خدای متعال چرا مشخصه دیگری نگفته است؟

پیشکسوت قرآنی کشورمان ادامه داد: قانون عمومی زوجیت در اشیا را پرفسور لینه دانشمند سوئدی کشف کرد، اما ۲۴۵۰ سال قبل در قرآن کریم و در سومین آیه سوره مبارکه رعد خدای متعال می‌فرماید: «وَ مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فِیها زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ» و بحث زوجیت را مطرح کرده است. در مورد فضا مدت زمان زیادی نیست که نظریه گسترش و انبساط جهان را آقای ژرژ ادوارد لومتر فیزیکدان و ستاره‌شناس بلژیکی مطرح کرده است. نظریه‌ای که معتقد است جهان از انفجار عظیم یک نقطه که در حدود ۳۰ مرتبه بزرگتر از اندازه خورشید بوده، شروع شده است. اما ۱۴۵۰ سال قبل خدای متعال در سوره مبارکه ذاریات می‌فرماید: «وَ السَّماءَ بَنَیْنا‌ها بِأَیْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ» ما کاخ برافراشته آسمان را با این عظمت بنا کردیم و دائم آن را گسترش می‌دهیم.

سلیمی تصریح کرد: چرا باید آنقدر خودباخته باشیم که فکر کنیم قرآن فقط کتابی برای ثواب اخروی است. بلکه قرآن آخرین کتابی است که خدای بزرگ به عنوان نقشه راه زندگی انسان‌ها تا ابدیت برای او به ارمغان آورده است. قرآن به علم و دانشگاه، استاد و دانشجو اهمیت می‌دهد و اسلام به علما و اندیشمندان احترام می‌گذارد؛ وگرنه حضرت علی(ع) نمی‌فرمود: «دو رکعت نماز یک عالم و دانشمند بهتر است از ۷۰ رکعت نماز یک انسان نادان است.» یا پیامبر(ص) نمی‌فرمود: «در روز قیامت در کنار پیامبران و شهدا علما و دانشمندان از دیگران شفاعت می‌کنند».

وی اظهار کرد: اگر همه این موارد را در نظر بگیریم و به قرآن نگاه کنیم که خدای متعال نام یکی از سوره‌های آن را قلم نهاده است و از آن به قلم و آنچه که نگارش می‌کند سوگند یاد کرده است، تازه به این نتیجه می‌رسیم که قرآن دانشگاه، استاد و دانشجو را تکریم می‌کند. پیامبر می‌فرمایند: «هر کسی که در جست‌وجوی علم و دانش باشد، بهشت مشتاق اوست و در جست‌وجوی او خواهد بود». با این حساب باید عرض کرد که قرآن با شما مخصوصاً دانشجویان عزیز رفیق است و شما را دوست دارد و لذا شما هم با قرآن رفیق باشید.

این قاری بین‌المللی کشورمان بیان کرد: خوب نیست که من به عنوان یک عنصر دانشگاهی نتوانم کتاب خدا را صحیح بخوانم و متوجه پیام خدا برای زندگی خودم در دنیا و آخرت نشوم. شهید سرلشکر حسین لشکری در یکی از دیدار‌هایی که بنده سالیان قبل با ایشان داشتم به بنده گفت در طول ۱۲ سال اسارت در زندان‌های بعثی عراق، رنگ آسمان را ندیدم، اما در طول این ۱۲ سال حافظ کل قرآن کریم شد. یقین داشته باشید که فردای قیامت خدای متعال حسین لشکری‌ها و زهرا خلیلی‌ها را بر من حجت خواهد کرد که چگونه این‌ها با این شرایط فیزیکی توانستند، حافظ قرآن شوند و در دنیا برای ایران افتخار آفرینی کنند، اما تو نتوانستنی در رفاه و آرامش قرآن‌خواندن را درست یاد بگیری؟ این موضوعی است که انسان باید آماده پاسخگویی به آن باشد.

پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه بیگانگی با قرآن برای انسان مشکل‌ساز خواهد بود، گفت: تمام شما زمانی به اوج افتخار می‌رسید که با دو بال معنویت و قرآن بتوانید در آسمان معنویت پرواز کنید. اگر به دنبال سعادت دنیا و آخرت هستید، باید به گونه‌ای با قرآن تعامل داشته باشید که محور اندیشه، سخن و عمل ما و شما قرآن باشد. امیدوارم که خدای متعال همه ما را با قرآن زنده بدارد، با قرآن بمیراند و با قرآن محشور فرماید.

کد

در بخش دیگری از این محفل حجیه بسطامی، رئیس دانشکده فنی دکتر شریعتی، به ضرورت تربیت مربیان و دانشجویان قرآنی تأکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا تفاهم‌نامه‌ای را در خصوص آموزش و تربیت مربیان و دانشجویان قرآنی در جهت توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی در دانشکده داشته باشیم.

تلاوت ابتدایی این برنامه را مجتبی محمدبیگی، قاری قرآن کریم برعهده داشت و اجرای برنامه حفظ قرآن توسط زهرا خلیلی، حافظ روشندل قرآن کریم از دیگر بخش‌های این محفل قرآنی بود.

بخش پایانی این برنامه قرائت بیانیه محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم و اعلام انزجار از رژیم قاصب صهیونیستی به دو زبان فارسی و انگلیسی بود که متن آن به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ /۲۱۴ بقره
هان! همانا که نصرت و یاری خدا نزدیک است.
در شرایطی که ادعای دروغین دموکراسی و حقوق بشر توسط استکبار جهانی و سازمان‌های مدعی تحت سیطره آنان گوش فلک را آزرده ساخته، رژیم جعلی موقت صهیونیستی با ارتکاب بی‌رحمانه‌ترین جنایات جنگی و قتل عام زنان و کودکان و بیماران بی‌گناه و بی‌دفاع، تمامیت سفاکی و رذالت خود را به نمایش گذاشته و بی‌اعتنا به تمامی اصول و قواعد انسانی، ماهیت ضد بشری خود را افشا کرده است.

از این رو اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشکده فنی دکتر شریعتی ضمن تقبیح حمایت‌های شرم‌آور قدرت‌های ستمگر جهانی به ویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه از رژیم دیوسیرت اشغالگر و ابراز شگفتی از سکوت و خفقان سران برخی از کشور‌های اسلامی و عربی، جنایات جنگی و اقدامات ظالمانه سردمداران رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم نموده و به موازات آرزوی رفعت درجات شهدای غزه و همچنین بهبود مجروحان و مصدومان نبرد نابرابر اخیر، با تأکید بر ضرورت توقف فوری این نسل‌کشی و لزوم محاکمه سران جنایتکار صهیونیستی، همبستگی خود را با ملت مظلوم فلسطین به ویژه جوانان و دانشجویان فلسطینی در سر تا سر عالم و همچنین رزمندگان دلاور مقاومت اعلام داشته و ضمن تحسین مقاومت و ایستادگی مردم مقاوم غزه، نصرت و پیروزی و سربلندی آنان را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌داریم.

۲۱ آبان‌ ۱۴۰۲

اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشکده فنی دکتر شریعتی»

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha