شناسایی بیش از هزار نفر از وکلای امام خمینی(ره)
کد خبر: 4180852
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵

شناسایی بیش از هزار نفر از وکلای امام خمینی(ره)

رئیس همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ۱۲۳۵ نفر از صاحبان اجازه و وکلا را شناسایی کردیم که ۷۹ نفر در قید حیات هستند، گفت: امام راحل برای ۱۷ نفر اجازه نقل حدیث و برای دو نفر اجازه خاص فلسفی و عرفانی صادر کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کمساری، مدیر کل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کمساری، مدیر کل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، در همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) که امروز 18 آبان‌ماه در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهارکرد: این همایش حاصل یک سال بررسی، جمع آوری، تحقیق و پژوهش همکاران ما در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم است.

وی ادامه داد: شناسایی صاحبان اجازه و وکلای امام خمینی(ره) کار معظمی بود که رخ داد؛ در اجازات امام راحل نکاتی وجود دارد و القابی که امام خمینی(ره) در این اجازات به‌کار برده قابل توجه است، امام بی‌جهت از کسی ترویج و تمجید نمی‌کند و القاب نمی‌دهد.

وی در رابطه با صدور اجازه اجتهاد از طرف امام راحل بیان کرد: امام خمینی(ره) به شکل مرسومی که در حوزه‌های علمیه است، اجازه اجتهادی اعطا نکردند مگر اینکه به برخی از افراد در تقریظ و نوشته‌ای تایید اجتهاد بزرگان را نموده‏‌اند.

مدیر کل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، با بیان اینکه ۱۲۳۵ نفر از صاحبان اجازه و وکلا را شناسایی کردیم که ۷۹ نفر در قید حیات هستند، ادامه داد: امام راحل برای ۱۷ نفر اجازه نقل حدیث و برای دو نفر اجازه خاص فلسفی و عرفانی صادر کردند.

کمساری با اشاره به اینکه ۲۱ نفر از وکلای امام(ره) به فیض شهادت رسیدند، اظهار کرد: امام راحل به ۱۴ غیر روحانی اجازه در امور حسبی داده بودند که دو نفر در قید حیات هستند.

وی افزود: اولین اجازه امام(ره) در ۱۵ فروردین ۱۳۴۰ برای سیدسجاد حججی صادر شده است و آخرین اجازه نیز در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۸ برای سیدهاشم الشخص موسوی اهل عربستان صادر شده است.

رئیس همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) اضافه کرد: ۱۵۷ دست نوشته، بیش از ۲۰۰ سند، ۱۸۰ نامه‌ای که دیگران به امام(ره) نوشتند، بیش از ۴۰۰ استفتاء و سه هزار رسید وجوهات به دست ما رسیده است.

وی بیان کرد: پژوهشی که در این یک سال صورت گرفت در یک جلد کتاب که شامل ۱۷ مقاله علمی و پژوهشی است که با نام بار امانت به چاپ رسید همچنین مجموعه مصاحبه‌هایی از ۲۵ صاحبان وکالت منتشر شد که هر دو امروز رونمایی می‌شود.

مدیر کل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، اظهار کرد: جمع آوری اسناد و نامه‌های سید محمد رضا غروی از وکلای امام در تهران تحت عنوان وکیل تراز در حال نهایی سازی است که به زودی در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

کمساری یادآور شد: مجموعه‌ای با عنوان اجازات شامل دست خط‌ها، متن تایپ شده و چکیده زندگی نامه صاحبان اجازه در سامانه پورتال مؤسسه رونمایی می‌شود و بعد از تکمیل و اتمام آن، چاپ می‌شود.

انتهای پیام
captcha