شیعه را نباید به عنوان یک فرقه معرفی کنیم
کد خبر: 4180831
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی:

شیعه را نباید به عنوان یک فرقه معرفی کنیم

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه تلاش شده است تا شیعه به عنوان یک فرقه در عرض فرقه‌های دیگر معرفی شود، افزود: معمولا هر گروهی هم تلاش دارد تا ویژگی‌هایی برای خود ایجاد کند ولی ما باید به شدت از این مسائل بپرهیزیم زیرا فرقه برای تشیع معنا ندارد و این نوع تبلیغ، خطایی راهبردی است.

مرتضی جوادی آملیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی؛ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، 18 آبان ماه در  نشست «معرفی اسلام شیعی به عرصه بین‌الملل در جهان معاصر با تکیه بر اندیشه‌های حضرت علامه جوادی آملی» که در بنیاد بین‌المللی اسراء در قم برگزار شد با بیان اینکه از لحظه‌ ارتحال رسول گرامی اسلام فاصله‌ای با حقیقت اسلام ایجاد شد و روح اسلام از میان رفت، گفت: سقیفه ظاهر و پوسته‌ای از اسلام را دستاویز خود قرار داد در حالی که ولایت که معرف اسلام ناب است به محاق رفت و الان هم این چهره اصیل شناخته نیست و از درون و بیرون به آن هجمه صورت می‌گیرد.

وی با قدردانی از اهتمام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در روآوری به آثار علامه جوادی آملی، افزود: مسئله توجه به اسلام اصیل و شیعی مطرح بوده است ولی از زاویه دید یک نظام سیاسی در این حد مورد توجه نبود؛ درست است که بناست یک کتابی در این مسئله تدوین و گردآوری و ارائه شود ولی نیازمند یک نهضت جدی است؛ ممکن است کتاب خوبی در راستای اندیشه علامه طباطبایی و براساس اثار علامه جوادی آملی گردآوری شود ولی تا نهضتی ایجاد نشود یک کتاب خوب هم شاید تاثیر چندانی نداشته باشد.

وی با اشاره به حضور مبلغان جهان اسلام در کشورهای دیگر، تصریح کرد: ما نیاز داریم در عالم تشیع وحدت جدیدی ایجاد کرده و از تفرق و پراکندگی که باعث غباراندود کردن مکتب است پرهیز کنیم؛ ما باید این وحدت را از حوزه قم شروع کنیم تا خودمان را به جایگاه شایسته و ارزشمند اجتماعی و فرهنگی برسانیم زیرا این تشتت‌ها باعث نگرانی است و باعث دیرتر شناختن مکتب اصیل شیعه است. 

معرفی شیعه به عنوان یک فرقه خطای راهبردی است

جوادی آملی با بیان اینکه تلاش شده است تا شیعه به عنوان یک فرقه در عرض فرقه‌های دیگر معرفی شود، افزود: معمولا هر گروهی هم تلاش دارد تا ویژگی‌هایی برای خود ایجاد کند ولی ما باید به شدت از این مسائل بپرهیزیم زیرا فرقه برای تشیع معنا ندارد و این نوع تبلیغ، خطایی راهبردی است؛ حضرت استاد جوادی آملی با قدرت و قوت اعلام کردند که برای شیعه، فرقه گفتن معنا ندارد زیرا امتیازی جز قرآن و عترت برای این مکتب وجود ندارد و هر چیزی غیر قرآن و عترت باشد از حریم شیعه بیرون است و امروز باید بر این معنا تاکید زیادی بکنیم.

رئیس بنباد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه امروز در درون و بیرون ما با چنین مشکلاتی مواجهیم، اظهار کرد: معرفی اسلام اصیل شیعی در دنیای امروز ضروری است؛ از زمانی که این اسلام اصیل آغاز شده است روحی برای اسلام ظهور یافته است؛ در خصوص قرآن کریم بنگریم قرآنی که نزد دیگر فرقه‌های اسلامی است چگونه تبیین و تفسیر می‌شود و وقتی مفسران شیعه آن را تفسیر می‌کنند چه رویکرد متفاوت معرفتی دارد؛ وقتی المیزان و تسنیم را با دیگر تفاسیر مقایسه کنید تفاوت روحی و معنوی اسلام شیعی را با دیگران خواهید فهمید.

وی ادامه داد: اگر آیاتی که در باب ولایت در قرآن وجود دارد مانند تطهیر و ذی القربی و ... در تفاسیر اهل سنت و شیعه مقایسه کنید تفاوت بسیار عمیقی خواهید دید؛ در باب شئون اسلام مانند حج هم که امام آن را ابراهیمی معرفی کرد با آنچه امروز در حال انجام است قابل قیاس نیست. آنان اسلام و قرآن را حبل انداخته می‌دانند ولی مفسران شیعه قرآن را حبل آویخته به آسمان معرفی می‌کنند؛ نگوییم دو جریان اجتماعی وجود دارد که یکی شیعه و دیگری اهل سنت است؛ همه از جهت اجتماعی مورد احترام و تکریم هستند ولی به لحاظ معرفتی باید جایگاه متمایز شیعه بیان شود.

سقیفه روح اسلام را مخدوش کرد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نیازمند تاملی جدی در این عرصه هستیم و باید کتابی با نگرش امروزین گردآوری کنیم، تاکید کرد: در سقیفه، روح اسلام تخلیه شد و اسلام تشیع می‌خواهد روح اسلام را احیا کند. دشمن به هوای سیاست آمد ولی هویت اسلام را در سقیفه ساقط کرد؛ در صدر اسلام از خلفا درباره اسلام می‌پرسیدند ولی آنان جوابگو نبودند و تصور می‌کردند کسی که حاکم شد می‌تواند جای اسلام و پیامبر بنشیند ولی به تعبیر علامه جوادی چون قدشان کوتاه بود اسلام را آنقدر کوچک کردند تا به قد خودشان برسد و اسلام را تضعیف و اسلام زمینی و تهی از معارف ایجاد کردند. به خاطر مسائل حکومتی مسائل معرفتی و کلامی و فقهی را هم بر زمین زدند و سیاست اینطور ماهیت را عوض می‌کند.

استاد حوزه گفت: حضرت استاد در تعبیری فرمودند آنچه در سقیفه رخ داد ظاهرا این بود که حکومت به غصب رفت ولی فقط این نبود بلکه عمده مسائل اسلامی مانند مسائل توحیدی و اعتقادی و ... هم به حاشیه رفت؛ شما یکی از ادعیه معصومین مانند معارف دعای کمیل را در مجموعه معارف دیگران نمی‌توانید ببیند؛ از امام شیعه جلوه‌ای از توحید رسیده است که معارفی در این حد از توحید را هیچ کجای دیگر ندارند لذا وهابیت اشک می‌ریختند و می‌شنیدند ولی نمی‌دانستند منشا آن کجاست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سطح روایاتی که از پیامبر، افراد محترم اهل سنت نقل کرده‌اند وقتی به لحاظ حدیثی با آنچه را امام علی(ع) و صحابه خاص از پیامبر نقل می‌کنند مقایسه کنیم تفاوت از زمین تا آسمان است، گفت: آنچه که امروز اقتضا می‌کند تالیف کتابی است که بتواند اسلام را به درستی معرفی کند. کتابی که بتواند انتظارات از اسلام را جواب بدهد.

حقوق بشر غربی و تلاش برای فراگیری

وی تصریح کرد: امروز مسائل حقوق بشری در حال فراگرفتن همه جوامع بشری است و می‌خواهد حق بودن خود را بر همه عالم چیره کند. امروز بحث هویت انسانی تا جایی پیش رفته است که همجنس‌گرایی را رواج می‌دهد و از آن حمایت می‌شود و ما هم که براساس اندیشه‌های اصیل در حال مقاومت هستیم چه فشاری را تحمل می‌کنیم.

جوادی آملی تاکید کرد: ما فرقه شیعه نداریم زیرا فرقه به معنای تفرق و جدایی از اسلام است؛ اسلام قرآن و عترت است و شیعه هم چیزی جدا از قرآن و عترت نیست؛ خودمان باید اتهام دروغین فرقه‌بودن شیعه را از خود دور کنیم؛ ما ثقلین را دنبال می‌کنیم که قرآن و عترت است.

رئیس بنیاد اسراء در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه انتخابی که آقای ایمانی‌پور؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات داشتند دقیق بوده است زیرا اندیشه اصیل اسلامی و الهی را انتخاب کرده‌اند، گفت: در آرشیو این مؤسسه علوم اسلامی مانند تفسیر، عرفان و فلسفه و مسائل کلامی و اخلاقی و فقهی به فراوانی موجود است؛ بیش از 20 هزار جلسه از جلسات استاد، 300 جلد از کتب که صد جلد آن تفسیر موضوعی و ترتیبی است همچنین در مسائل فلسفی و حکمی هم ده‌ها جلد کتاب داریم.

معارف شیعه چیزی جز قرآن و عترت نیست

 وی با بیان اینکه حکمت و فلسفه و کلام اسلامی به معنای آمیخته با قرآن و عترت در این گنجینه موجود است، اظهار کرد: عرفان اسلامی ناب‌ترین دانش اسلامی است که حضرت استاد آن را آنقدر با قرآن وثیق و بسط داده است که می‌تواند به عنوان علم اسلامی اصیل معرفی شود و هنر محققان و فضلا و استادان در این بنیاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات است که بتوانند معرفی شایسته از اسلام داشته باشند؛ اسلامی که اخلاق و عرفان و معارفش به گونه ای می‌درخشد که قادر است به همه دنیا معرفی شود.

جوادی آملی تاکید کرد: درست است که یک کتاب تولید خواهد شد ولی یک جریان اجتماعی و تبلیغی در حمایت از آن باید وجود داشته باشد تا بتواند اسلام را از طریق این معارف منتقل کند و به جهان نشر بدهد. این معارف را نباید به جایی وابسته کنیم و بدانیم فقط وابسته به قرآن و عترت است و هر کجا هم لازم باشد مطلبی به استاد ارجاع داده می‌شود این کار صورت می‌گیرد و پاسخ را دریافت خواهیم کرد. 

انتهای پیام
captcha