راهکار رشد مناسب نوجوانان در طب ایرانی
کد خبر: 4178444
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰

راهکار رشد مناسب نوجوانان در طب ایرانی

طب سنتی توصیه‌هایی در مورد نحوه خواب، ورزش و مصرف غذا به خانواده‌های ارائه داده است که به رشد مناسب نوجوانان کمک شایانی می‌کند.

بهترین غذاها برای رشد مناسب نوجوانان از دیدگاه طب سنتیبه گزارش ایکنا، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به مناسبت هفته ارتقای سلامت نوجوانان، اینفوگرافی و کلیپی آموزشی در خصوص تدابیر رشد نوجوانان و توصیه‌های خوراکی دوران نوجوانی منتشر کرده است.

بر اساس این اینفوگرافی خواب صحیح یکی از تدابیر رشد نوجوانان است. پرهیز از خواب بیش از 10 ساعت و کمتر از هشت ساعت، قبل از ساعت 12 شب خوابیدن و داشتن حداکثر 30 تا 45 دقیقه خواب روزانه با فاصله زمانی از ناهار از توصیه‌های طب ایرانی برای داشتن رشد مناسب در نوجوانان است.

همچنین طب ایرانی به نوجوانانی که می‌خواهند رشد مناسبی داشته باشند توصیه کرده است بر اساس مزاجشان 60 دقیقه در روز ورزش داشته باشند، از اقداماتی که موجب گرم شدن زیاد و تعریق زیاد در بدنشان می‌شود پرهیز کنند و اگر وزن کمی دارند در محل‌های سرپوشیده و به صورت سبک ورزش کنند.

خوردن گوشت مرغ و گوسفند، نخود، لوبیا، گندم، ماش، هویج و جوانه‌ها، گلابی، انار شیرین، سیب شیرین و انجیر، بادام، فندق و مویز نیز به شدت توصیه می‌شود.

همچنین نوجوانان برای داشتن رشد مناسب باید پرهیزات خوراکی داشته باشند و از خودن گوشت گاو، شتر، بلدرچین، سرخ کردنی، تندی و شوری، سردی‌ها و گرمی‌های شدید و غذاهای نفاخ و دیرهضم پرهیز کنند.

بهترین غذاها برای رشد مناسب نوجوانان از دیدگاه طب سنتی

اگر نوجوانی وزن کم دارد نیز توصیه می‌شود از غذاهایی از قبیل شیربرنج یا فرنی با شیره انگور، شله زرد، سمنو، نخودآب، آبگوشت، حلیم، خوراک ماش، ماش پلو، جوجه کباب، کباب تابه‌ای، انجیر، توت، مویز و بادام استفاده کند.

به نوجوانانی که اضافه وزن دارند نیز توصیه شده است از سوپ جو بدون شیر و قارچ، خوراک مرغ و سبزیجات، پلو به صورت مخلوط با لوبیا چیتی یا لوبیا چشم بلبلی یا لوبیا سبز، هویج پلو، ته چین اسفناج، بادام و فندق به عنوان میان وعده استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha