«اخت‌الرضا(ع)»؛ روایتگر روزهای حضور بانوی کریمه در قم
کد خبر: 4174442
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
ایکنا گزارش می‌دهد

«اخت‌الرضا(ع)»؛ روایتگر روزهای حضور بانوی کریمه در قم

فیلم سینمایی «اخت الرضا» که روایتگر زندگانی و حضور بانوی کریمه اهل بیت(ع) در قم است، به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی با حضور بزرگان سینمایی کشور و اساتید حوزه و دانشگاه و جمعی از هنردوستان در سالن تئاتر شهر قم اکران شد.

اکران فیلم «اخت‌الرضا(ع)»به گزارش ایکنا از قم، فیلم سینمایی «اخت‌الرضا» با استقبال پرشور خانواده‌ها و مسئولان استانی شامگاه 18 مهرماه، در تالار فرهنگ و هنر شهر قم اکران شد.

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره، حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین سیداحمد طباطبایی‌نژاد، مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم، امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، حجت‌الاسلام مشرف، معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت، محمود اسلامی، نماینده عتبه حسینی، مجید مجیدی از کارگردانان مطرح سینمای ایران، جعفر زندی، مدیر شبکه کربلا در ایران، سیدمجتبی طباطبایی، کارگردان فیلم «اخت‌الرضا» و برخی دیگر از عوامل و بازیگران در اکران این فیلم حضور داشتند.

فیلم سینمایی اُخت‌الرضا که روایت‌گر زندگی حضرت معصومه(س) و هجرت آن بزرگوار از مدینه به شهر قم است، به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی، توسط سازمان سینمایی سوره و با مشارکت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و عتبه حسینی ساخته شده است.

اثرگذاری فیلم «اخت‌الرضا» در ارتقای بنیه فرهنگی مردم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه در ابتدای این مراسم اکران، ضمن اشاره به تاریخچه شهر قم، با بیان اینکه قم هم‌زمان با سالروز ولادت امام صادق(ع) در سال ۸۳ هجری قمری تأسیس شد، اظهار کرد: در دوران امامت امام صادق(ع) بعضی از اهالی قم، برای شرف‌یابی خدمت امام وارد شهر مدینه می‌شدند و حضرت نیز در میزبانی از آن‌ها، قم را عش آل محمد و مأمن آل فاطمه ذکر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد احادیث اصول کافی به نقل از علما و محدثان قمی ذکر شده است، اظهار کرد: حضور چنین علما و عاشقانی در شهر مقدس قم، یکی از دلایل انتخاب حضرت فاطمه معصومه(س) برای حضور در این دیار بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه

استاد حوزه علمیه در ادامه ضمن اشاره به بازدید خود از فرایند تولید فیلم اخت الرضا، از تمام دست‌اندرکاران و سازندگان این فیلم تقدیر و تشکر کرد و گفت: حضرت معصومه(س) ولی‌نعمت ساکنان قم است و به برکت این وجود نازنین شهر قم شهر معنوی است؛ امیدواریم این فیلم در ارتقای بنیه فرهنگی دینی و معنویت‌بخشی به جامعه و جهان اسلام اثرات ارزشمندی داشته باشد.

اهتمام حرم بانوی کرامت بر بهره‌گیری از ابزار هنر و رسانه در نشر فرهنگ دینی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاحی، مدیر حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه اظهار کرد: اهتمام حرم حضرت معصومه(س) این است که از ابزار هنر و رسانه در راستای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بهره‌گیری‌های لازم را داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئله ساختن فیلم مستند و سریال برای معرفی حضرت معصومه(س) و سیره ایشان از سال‌های گذشته مطرح بوده است، بیان کرد: فیلم اخت الرضا با تلاش‌های بسیار هنرمندان و اهتمام آستان مقدس حضرت معصومه(س) ساخته شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاحی، مدیر حرم مطهر بانوی کرامت

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به خصوصیات حضرت معصومه(س) گفت: فاطمه معصومه(س) در عرصه معنویت، عرفان و اخلاق از جایگاه بسیار والایی برخوردار بودند و تأثیرات شگرفی بر نفوس محبان اهل‌ بیت(ع) داشتند؛ در عصرهای گذشته این مسئله کاملاً مبین و روشن است و علمای بسیاری در شهر قم رشد کرده و از سر سفره کریمه اهل‌ بیت(ع) ارتزاق کرده‌اند.

جفای سینما و تلویزیون جهان اسلام در حق پیامبر اعظم(ص)

مجید مجیدی، کارگردان مطرح سینما و تلویزیون نیز ضمن تأکید بر لزوم پاسداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) بیان کرد: شهرک سینمایی نور، شهرک نمونه سینمایی جهان اسلام است که به‌منظور ساخت آثار زندگی اهل‌ بیت(ع) ساخته شد.

وی ضمن انتقاد از عدم بهره‌گیری بایسته از ظرفیت‌های شهرک سینمایی نور تصریح کرد: شهرک سینمایی نور از منحصر به‌فردترین شهرک‌های سینمایی جهان اسلام به‌شمار می‌رود و با وجود تمام ظرفیت‌هایی که دارد، با توجه‌ به ضعف مدیریت‌ها در حوزه فرهنگ، آن‌گونه که باید و شاید از شایستگی‌های این شهرک سینمایی استفاده نمی‌شود.

مجید مجیدی، کارگردان مطرح سینما و تلویزیون

این کارگردان سینما و تلویزیون تولیدات سینمایی تاریخی به‌ویژه زندگی اهل‌بیت(ع) را سخت، تخصصی و طاقت‌فرسا ولی لذت‌بخش توصیف کرد و افزود: مدت‌زمان پنج سالی که برای ساخت فیلم محمد(ص) صرف شد، از برکات عمر و حاصل دعای خیر مادرم است؛ ساخت فیلم محمد(ص) توفیقی الهی بود که امیدواریم عاقبت‌ به‌خیری را برایم به ارمغان داشته باشد.

وی با بیان اینکه جفای بزرگی در حق اهل‌ بیت(ع) به‌ویژه پیامبر اسلام(ص) صورت‌گرفته است، ادامه داد: در خصوص زندگی حضرت عیسی(ع) بالغ بر ۱۲۰ فیلم، برای حضرت موسی(ع) بالغ بر ۷۰ فیلم و در خصوص بودا بالغ بر ۴۰ فیلم تولید شده است؛ در حالی‌ که در رابطه‌ با زندگی پیامبر اعظم محمد مصطفی(ص) تنها دو فیلم ساخته شده است و این موضوع نشان‌دهنده جفای جهان اسلام در حق پیامبر مهربانی و رحمت للعالمین است.

مجیدی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران فیلم اخت الرضا، بر لزوم گسترش تولیداتی در رابطه‌ با سیره و زندگی اهل‌ بیت(ع) تأکید کرد.

اعتماد به نسل جوان؛ زمینه‌ساز تولید آثار فاخر سینمایی است

سیدمجتبی طباطبایی، کارگردان فیلم سینمایی «اخت الرضا» در ادامه گفت: فیلم اخت الرضا در رابطه‌ با فرازهایی از زندگانی حضرت فاطمه معصومه(س) تولید شده و از مجاهدت و تلاش تمام دست‌اندرکاران تولید این فیلم تشکر کرد.

سید مجتبی طباطبایی، کارگردان فیلم سینمایی «اخت الرضا»

وی در ادامه ضمن تقدیر از اعتماد مدیران آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) به نسل جوان و همیاری‌شان در تولید آثار سینمای فاخر، بیان کرد: با نظارت بزرگان سینما و اعتماد به نسل جوان، تولید کارهای فاخر سینمایی کیفیت و سرعت قابل‌ توجهی خواهد یافت.

تجلیل از عوامل فیلم «اخت‌الرضا(ع)»

این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای برای نخستین بار در قم اکران شد، و از ۱۹ مهرماه نیز در سینماهای سراسر کشور به روی پرده خواهد رفت.

در ادامه این مراسم، حاضران شنونده شعرخوانی صابر خراسانی بودند؛ اعطای نشان خادمی حضرت معصومه(س) به مجید مجیدی و تجلیل از کارگردان و عوامل تهیه این فیلم از جلوه‌های ویژه، این آیین بود.

گزارش از مژگان فرهنگیان

انتهای پیام
captcha