بهره‌مندی مؤسسات قرآنی از ظرفیت سرای محلات در تنگای کش‌مکش‌ها + عکس
کد خبر: 4174380
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

بهره‌مندی مؤسسات قرآنی از ظرفیت سرای محلات در تنگای کش‌مکش‌ها + عکس

سلاله ماه تابان تهران از جمله مؤسساتی است که پس از تفاهم شورای عالی قرآن شهرداری تهران با اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران مبنی بر اینکه «برخی از سرای محلات به محل فعالیت مؤسسات قرآنی شهر تهران اختصاص پیدا می‌کند»، پس از معرفی در سرای محله زنجان جنوبی مستقر می‌شود اما مدت کوتاهی پس از این استقرار با تلفن‌هایی مبنی بر تخلیه مکان روبرو شده است.

موسسه سلاله ماه تابان تهران

به گزارش ایکنا، عمده‌ترین دغدغه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی طی سال‌های اخیر، به ویژه پس از فروکش کردن تب کرونا و افزایش بی‌سابقه اجاره‌بها‌ها، مکان و پرداخت اجاره‌بهاهای سنگین مکان‌های استیجاری بوده و هست؛ اما بارها و بارها در جلسات متعدد قول‌های مساعدی داده شد تا با همکاری شورای عالی قرآن شهرداری تهران بتوان از ظرفیت خانه‌های قرآن و عترت سرای محلات استفاده کرد. همچنین برای تعامل بیشتر دارالقرآن‌های مرکزی شهرداری با مؤسسات قرآنی سطح شهر تهران، قول‌های مساعدی داده شده است.

این موضوع از جمله مواردی بود که طی نشست مدیران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت تهران که دارای مجوز از ارشاد بودند در آذرماه 1401 نیز مطرح شد. گزارشی در ایکنا با عنوان «عضویت مؤسسات معین در شورای قرآن ۴ منطقه تهران» به روی خروجی قرار گرفت و در آن سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی گفت: «طی این جلسه مقرر شد تا اتحادیه قرآنی، شورای عالی قرآن شهرداری تهران و اداره‌کل ارشاد استان طی تفاهم‌نامه‌ای برای رفع مشکل مؤسسات قرآنی همراه و همگام باشند. همچنین از سوی شهرداری قرآن برای واگذاری مکان خانه‌های قرآن و عترت سرای محلات به مؤسسات واجد شرایط و مشارکت بیشتر دارالقرآن‌های مرکزی شهردای با مؤسسات، قول‌های مساعدی داده شد و مؤسسات متقاضی درخواست‌های خود را می‌توانند به اتحادیه استان تهران ارسال کنند».

همچنین مهدی سیفی، دبیر اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری در مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران در اسفندماه 1401 نیز از همکاری زیرساختی با مؤسسات با توجه به مشکلات مکانی آنها و بهره‌مندی از فضا و ظرفیت سرای محلات، شهربانوها و دارالقرآن‌های مرکزی، خبر داد.

سیفی حتی در اردیبهشت‌ماه امسال نیز طی گفت‌وگو با ایکنا که با عنوان « عملکرد خانه‌های قرآن و عترت محلات شهر تهران ارزیابی می‌شود» به روی خروجی قرار گرفت، به تفاهم‌نامه بین اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران و شورای عالی قرآن شهرداری اشاره کرد. وی گفته بود: «با توجه به این تفاهم‌نامه برخی از سرای محلات به محل فعالیت مؤسسات قرآنی شهر تهران اختصاص پیدا خواهد کرد».

پیرو انتشار این خبر خوش، مؤسساتی که مشکل مکان داشتند منتظر اجرایی و عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه بودند و هستند تا از ظرفیت سرای محلات و تعامل بیشتر مراکز دارالقرآن‌های شهرداری بهره‌مند شدند و بعضاً در نوبت انتظار هستند. یکی از این مؤسسات، مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سلاله ماه تابان با مدیریت فاطمه فغانی و مدیراجرایی سیدمرتضی موسوی است؛ مدیری که در رشته دکترای کلام اسلامی تحصیل کرده است و در هنگام دانشجویی نیز در دانشگاه با تشکیل «کانون فکر نو» در تلاش بوده و هست تا از ظرفیت دانشگاه و دانشجویان برای سامان دادن به وضعیت فرهنگ دینی کشور استفاده کند.

مؤسسه سلاله ماه تابان

فغانی می‌گوید: «به واسطه یکی از آشنایان (مدیر یکی از سراهای محله منطقه 10)  برای بهره‌مندی از ظرفیت مکانی سرای محله زنجان جنوبی به معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری این منطقه معرفی شدیم. مصاحبه‌ای نیز با شورای‌عالی قرآن شهرداری داشتم که طبق گفته خودشان فردی در سطح تحصیلات و رزومه بنده در این منطقه نبوده است».

وی ادامه می‌دهد: یک هفته پس از مصاحبه به سرای محله زنجان مراجعه کردم تا از سرپرست آنجا جویا شوم که چه زمانی می‌توانم در این مکان مستقر شویم. ایشان اطلاع نداشتند، بنابراین با مدیر ناحیه آقای مجتبی علیزاده تماس گرفتند و کسب تکلیف کردند. آقای علیزاده هم گفتند «بله چنین موضوعی هست، بگویید هر زمان که دوست دارند بیانند و در این مکان مستقر شوند».

فغانی با اشاره به اینکه یک روز پس از عیدغدیرخم وسایل و تجهیزات مؤسسه را برای استمرار فعالیت به سرای محله زنجان جنوبی منتقل کردیم، می‌افزاید: همچنین چیزی بالغ بر 50 میلیون تومان نیز برای سایر وسایل آموزشی مورد نیاز هزینه کردیم و شروع به ایده‌پردازی‌های جدید برای جذب مردم محله به فعالیت‌های قرآنی کردیم.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سلاله ماه تابان اضافه می‌کرد: حتی طی نامه‌ای ضمن معرفی خودم، خطاب به آقای عربلو، معاون امور فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری منطه 10 تهران این طرح‌ها را اطلاع دادم تا بلکه بتوان با مشارکت حداکثری این طرح‌ها را بهتر و با قوت‌تر پیش برد. این طرح‌ها شامل راه‌اندازی سینما قرآنی، برگزاری دوره‌های چهل حدیث، تشکیل باشگاه بانوان حدیثی، طرح و اجرای جشنواره فرزندان ایران، طرح ساماندهی شبکه اجتماعی محلات بود.

نامه مؤسسه سلاله ماه تابان تهران

وی ادامه می‌دهد: اما چند روز بعد تماسی از سوی ایشان با مدیر اجرایی مؤسسه گرفته شد و با تهدید گفتند که «چرا این کارها را انجام دادید و چگونه اینجا مستقر شدید؟!». من به دلیل علاقه‌ای که داشتم بنری را چاپ کرده‌ و اعلام کردم که با همکاری سرای محله زنجان برنامه‌ها و دوره‌هایی را که حتی شاید به مؤسسه نیز مربوط نبود، برگزار می‌کنیم.

بنر سرای محله زنجان

فغانی با اشاره به اینکه سرپرست سرای محله نیز فرد مثبت و خوبی بود که از فعال کردن مجموعه نیز استقبال کرد، می‌گوید: پس از این تماس، مدیراجرایی مؤسسه برای دیدن آقای عربلو به مجتمع غنی‌زاده، دو راهی قپان مراجعه کرد و مطلع شدند که فردی بنام آقای پوراحمد چنین تماسی را گرفته است. البته ایشان پس از اینکه درابتدا تهدید کردند، بعد از توضیحات بیشتر، از طرح‌های ما چون سینمای قرآنی استقبال کردند و گفتند چرا شما آنجا هستید، بیایید جای دیگر به شما می‌دهیم. شما در آن سرای محله حیف می‌شوید و ... .

وی با اشاره به نتیجه مثبتی که مدیراجرایی پس از این جلسه دریافت کردند به مؤسسه بازگشتند، ادامه می‌دهد: در ادامه سرپرست سرای محله زنجان جنوبی با من تماس گرفتند و گفتند «آقای علیزاده از طرف ناحیه با من تماس گرفتند و گفتند آقای عربلو نامه زده‌اند و گفته‌اند خانم فغانی همین امروز آنجا را تخلیه کنند». از من گلایه کردند چرا به آقای عربلو برای مشارکت در ایده و طرح‌ها نامه زده‌ام؟!

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سلاله ماه تابان با تأکید بر اینکه با هر سختی بود آقای عربلو، معاون امور فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری منطه 10 تهران را دیدیم، اضافه می‌کند: خودم را معرفی کردم و دیدم ایشان از ما گلایه دارند که چگونه و چرا در سرای محله زنجان جنوبی مستقر شدیم؟! سپس با توضیحات آقای موسوی، مدیر اجرایی مؤسسه بالاخره ایشان قانع شدند و گفتند «چون اجازه نداریم مؤسسات را در سرای محلات مستقر کنیم و شورای اسلامی شهر تهران هنوز مصوب نکرده است، شما فعالیتتان را متوقف کنید و اما من در ادامه با مجموعه و مؤسسه شما تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای برنامه‌ها و ایده‌هایتان امضا می‌کنم». 

وی با ابراز گلایه از اینکه بارها و بارها با سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان تهران و مهدی سیفی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران تماس گرفته است اما پاسخی دریافت نکرده، می‌افزاید: این تفاهم‌نامه‌ای که ادعا می‌کنند بین اتحادیه استان تهران و شورای عالی قرآن شهرداری منعقد شده وجود خارجی ندارد.

فغانی تصریح می‌کند: به دلیل اینکه باید تغییر آدرس و نشانی مؤسسه را در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت کنم و از آنجا که مجوز از ارشاد دارم به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان اعلام کردم، آمدند مکان مؤسسه را دیدند و تأیید کردند و گفتند «این تفاهم‌نامه‌ای که می‌گویید را باید برای ما بیاورید و گرنه نمی‌توانیم نامه را برای ثبت شرکت‌ها بفرستیم» من چندین بار پیگیری کردم اما هیچ نسخه کپی از این تفاهم‌نامه به من نداده‌اند.

وی می‌گوید: حتی طی این مدت چندبار تماس گرفتند که بیایید وسایلتان را از سرای محله بردارید اگر تخلیه نکنید وسایل را به انبار منتقل می‌کنیم!! من هم گفتم «اگر جرئت دارید به وسایل دست بزنید!؟».

مدیر مؤسسه سلاله تهران تصریح کرد: این تفاهم‌نامه وجود خارجی ندارد و مسئولان تنها شعارگونه حرف می‌زنند و در عمل به معنای واقعی از مؤسسات قرآنی حمایت نمی‌کنند. امیدوارم با پیگیری ایکنا این موضوع حل و فصل شود، چون من برای خرید تجهیزات جدید مکان فعلی مؤسسه هزینه کرده‌ام. طرح‌ها و ایده‌های خوبی طراحی کردیم. حال چه ایرادی دارد این سرای محله که تقریبا نیمه فعال و غیرفعال است با این طرح‌ها محل رفت و آمد نوجوانان و جوانان و بزرگسالان علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی شود. خواهشمندم پیگیری کنید.

بنابر گفته سیدمرتضی موسوی، مدیر اجرایی مؤسسه «این موضوع را از طریق برخی از اعضای شورای شهر تهران در حال پیگیری است، اما این بی‌اخلاقی‌ها و فقدان هماهنگی‌ها موجب دلسری، اذیت و سنگ‌اندازی مقابل مؤسسات قرآنی ـ مردمی می‌شود».

ایکنا پیگیر و آماده دریافت پاسخ صریح و شفاف از مسئولان مربوطه است.

انتهای پیام
captcha