هنر مقاومت از تحریف رویدادی چون طوفان الاقصی ممانعت می‌کند + صوت
کد خبر: 4174262
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
کوروش زارعی در گفت‌وگو با ایکنا:

هنر مقاومت از تحریف رویدادی چون طوفان الاقصی ممانعت می‌کند + صوت

مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری در واکنش به رویداد اخیر طوفان الاقصی در جبهه مقاومت گفت: جبهه هنر مقاومت اسلامی می‌تواند جایگاه و توانمندی نیروهای مقاومت و تاریخ مقاومت آنها را با زبان هنرمندانه برای مخاطبان جهانی بازتاب دهد تا از این طریق علاوه بر روایت حقیقت در برابر تحریف این وقایع توسط دشمنان محور مقاومت توانمندانه بایستد.

کوروش زارعی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به آنکه تئاتر ایران بعد از سال‌های انقلاب اسلامی تجربه‌های گرانسنگی را در دو بُعد ملی و بین‌المللی به دست آورده که سهم بالایی از این افتخارات به گونه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس باز می‌گردد یادآور شد: این افتخارات در حوزه تولید آثار هنرمندان، چاپ نمایشنامه، برگزاری سمینار و کنفرانس‌های بین‌المللی در حوزه هنر و تئاتر مقاومت بازتاب داشته است.

وی با تاکید بر این که این آثار سهم بالایی در جلوگیری از تحریف‌های تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و محور مقاومت در برابر دستگاه فرهنگی غرب، دشمنان نظام، انقلاب و تفکر دفاع از مظلوم آن داشته است تصریح کرد: سهم آگاه‌سازی زبان هنر در میان عموم مردم در حوزه آنچه که در حماسه‌سازی دوران هشت سال دفاع مقدس و در ادامه محور مقاومت گذشت غیرقابل چشم‌پوشی است.

کد

تاثیرگذاری زبان هنر در بیان وقایع و حفظ آن

کارگردان نمایش بین‌المللی «خورشید از حلب طلوع می‌کند» که سابقه اجرا در سوریه و عراق با مخاطبان بیش از صدهزار نفری را دارد با اشاره به آنکه مسئله دفاع و مقاومت فصلی از فرهنگ ایران و ایرانی در طول تاریخ بوده‌ است یادآور شد: امروز تئاتر مقاومت ایران به‌ جایی رسیده که در عرصه بین‌الملل و طی همراهی با کشورهای محور مقاومت مانند عراق، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین علاوه بر تولید آثار مشترک توانسته تجربیات کارنامه 40 ساله خود را به آنها انتقال دهد.

وی افزود: همین کارنامه باعث شده تا هنرمندان تئاتر ایران پیشنهادی را به کشورهای محور مقاومت با این موضوع که بعد از تبلور جبهه مقاومت اسلامی در حوزه و شاخه نظامی طی دهه‌های اخیر، می‌توان محور هنر مقاومت را در منطقه به وجود آورد. تاسیس  محور هنر مقاومت در قالب هم‌افزایی به انتقال تجربیات هنرمندان تئاتر ایران به هنرمندان کشورهای محور مقاومت منتج خواهد شد.

زارعی در تشریح نتیجه این اتفاق اظهار کرد: جبهه هنر مقاومت اسلامی می‌تواند جایگاه و توانمندی نیروهای مقاومت و تاریخ مقاومت آنها را با زبان هنرمندانه برای مخاطبان جهانی بازتاب دهد تا از این طریق علاوه بر روایت حقیقت در برابر تحریف این وقایع توسط دشمنان محور مقاومت توانمندانه بایستد.

رسالت هنر متعهد ثبت اتفاقات محمور مقاومت و جلوگیری از تحریف آن است

ثبت و ضبط تاریخ مقاومت به زبان هنر

مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری با تأکید بر آن که تاسیس محور هنر مقاومت امری شدنی و مبتنی بر تجربه‌های تولید‌ کارهای مشترکی که شخص من در کشورهای سوریه و عراق با هنرمندان این کشورها در حوزه تئاتر دینی و مقاومت داشته‌ام استوار است افزود: تئاتر مقاومت حماسه‌سازی تمام انسان‌هایی که در محور مقاومت در برابر استکبار ایستاده‌اند را با زبان جهانی هنر برای مخاطبان بین‌المللی ارائه می‌دهد.

وی با بیان آنکه بخش دیگری از فعالیت زبان هنر به توانمندی آن در ثبت و ضبط تاریخ مقاومت مردمان کشورهای محور مقاومت استوار است که آن نیز برآمده از فرهنگ تئاتر مقاومت و دفاع مقدس در کشورمان است تصریح کرد: مهمترین رویکرد و اهمیت این ثبت و ضبط اتکای موضوعات، روایت‌ها و اتفاقات مستند است.

زارعی با اشاره به پیشنهادش به مدیر تئاتر کشور سوریه در حوزه گام برداشتن در عرصه تئاتر مستند یادآور شد: با مدیر هنرهای نمایشی کشور سوریه و هنرمندان این کشور این نکته را به‌ عنوان پیشنهاد مطرح کردم که مستندات خود را در حوزه مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار در اختیار نمایشنامه‌نویسان ایران قرار دهند تا آن‌ها با زبان نمایشنامه علاوه‌ بر مکتوب کردن حماسه مقاومت و ایستادگی در برابر نظام ظلم و استکبار؛ تمامی آن اتفاقات و ایستادگی‌ها را در قالب مستند به زبان نمایشنامه تولید کنند.

وی ادامه داد: بعد از آن می‌توان با ترجمه این آثار چه در کشورهای محور مقاومت و چه در دیگر کشورها نمایش‌ها را تولید کرد و به صحنه برد.

کد

حرف تمام آزادی‌خواهان جهان

زارعی با بیان آنکه ایستادگی در برابر نظام استکبار و ظلم تنها حرف جهان اسلام نیست و ایستادن در برابر ظلم و جور وظیفه و رسالت هر انسان آزاده‌ای است خاطرنشان کرد: بخش دیگری که در حوزه ثبت و ضبط آنچه در تاریخ مقاومت در کشورهای محور مقاومت گذشته است خود به‌ عنوان مانعی در برابر تحریف دشمنان برای قلب واقعیت‌ها و پیروزی‌های محور مقاومت خواهد بود.

وی یادآور شد: در این مسئله تردیدی وجود ندارد که دشمنان استقلال، آزادی، حریت و صلابت کشورهای مسلمان تمام تلاش خود را در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فرهنگی که بیشترین ضریب تأثیر و نفوذ را بر مخاطبان دارند به‌کار خواهند بست تا علاوه‌ بر ارائه روایت خود از آنچه که در محور مقاومت توسط رزمندگان آن در برابر سپاه ظلم و کفر گذشته با زبان هنر مانعی در برابر تحریف حقیقت و واقعیت مقاومت ایجاد کنند.

زارعی در پایان گفت: باید کمک کنیم تا تجربیات صورت‌ گرفته هنرمندان ایرانی در کشورهای عراق و سوریه در حوزه هنرهای نمایشی و فعالیت‌های فرهنگی در حوزه مقاومت و دفاع مقدس به کشورهای محور مقاومت منتقل شود. این اقدام کمک شایانی به کشورهای همسایه که درگیر مسئله مقاومت هستند خواهد کرد تا نبرد، ایستادگی و مقاومت آنها تحریف نشود. از سوی دیگر می‌توانند با زبان هنر دست به خلق آثاری بزنند تا به وسیله آن علاوه بر حفظ روحیه مقاومت، امید و آرامش را در جامعه و میان کشورهای محور مقاومت توسعه دهند.

انتهای پیام
captcha