وجود بنیاد شهید نشانه عملکرد ضعیف دستگاه‌های مسئول است
کد خبر: 4173730
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

وجود بنیاد شهید نشانه عملکرد ضعیف دستگاه‌های مسئول است

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در جلسه هم‌اندیشی با محوریت ضرورت راه‌اندازی شبکه ملی ایثارگران در نظام بانکی و بازار پولی کشور تصریح کرد: اگر امروز شاهد فعالیت بنیاد شهید و امور ایثارگران هستیم به این دلیل است که همه دستگاه‌ها آنچنان که از آنها انتظار می‌رفته به میدان نیامدند.

به گزارش ایکنا؛ نشست جلسه هم‌اندیشی و مراسم تجلیل مدیران ایثارگر بانکی با محوریت ضرورت راه‌اندازی شبکه ملی ایثارگران بانکی و بازار پولی کشور با حضور دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد ایثارگر بانک‌های سراسر کشور، حضور نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی و معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح روز  16 مهر؛ در ساختمان بنیاد شهید برگزار شد.

ایران؛ مرکز ثقل مبارزه با استعمار جهانی

قاضی‌زاده هاشمی در این نشست با بیان آنکه حاضران در این جمع همه در یک اصل و آن خدمت به حوزه ایثار و شهادت سابقه مشارکت دارند یادآور شد: این همان تجلی همراهی با آرمان‌های امام(ره)، مکتب امام و دفاع از انقلاب است که در سابقه تمامی حاضران در این جمع می‌درخشد و باید به آن افتخار کرد. اما تنها افتخار در این امر کافی نیست بلکه زمانی می‌توانیم خدمتگزار جامعه بزرگ ایثارگران، جانبازان، آزادگان و شهدای عزیز کشورمان باشیم که خدمت را در عمل نشان دهیم.

وی با تأکید بر آنکه حوزه جهاد و ایثارگری تمام نشده و اتفاقات یکی دو روز اخیر در سرزمین‌های اشغالی، مقاومت مردم فلسطین در حماسه «توفان الاقصی» بازتاب همین مدعاست خاطرنشان کرد: فرماندهان و رؤسای رژیم صهیونیستی بلافاصله بعد از اتفاقات اخیر، ایران را خطاب قرار دادند و این نشان می‌دهد که هر اتفاقی که در نظام سلطه بیفتد از چشم دشمنان، ایران اسلامی و مرکز ثقل آن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. مردم انقلابی در تمامی عرصه‌ها از حماسه هشت سال دفاع مقدس تا به امروز در محور مقاومت، ایستادگی در برابر استکبار را نشان داده‌اند و این خود نشان‌دهنده همان مدعاست که حوزه ایثار و جهاد تمام نشده است.

شناسایی جبهه نوین دشمن در هجمه به انقلاب

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر آنکه جبهه اقتصادی امروز جبهه نوین دشمن برای آسیب زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران است تصریح کرد: جبهه اقتصادی امروز نیاز به مرزداران و جهادگرانی دارد تا یکپارچه، یک‌دل و یک‌صدا در عملیات اقتصادی کشور نقش مؤثر خود را ایفا کنند. نباید فراموش کنیم که در این ‌میان نظام مالی کشور و اقتدار آن وابسته به عملیات بانکی است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به آنکه ایثارگرانی که خود را متعهد به این مکتب می‌دانند باید با همان دید گذشته، امروز در جبهه اقتصادی برای افزایش کارآمدی نظام وارد شوند افزود: اگر در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و نظامی شاهد پیروزی‌های مکرر نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم، امروز اولویت برتری در جنگ با دشمنان به نبرد اقتصادی بازمی‌گردد و اگر این مقاومت در عرصه اقتصادی تبلور و تجلی نداشته باشد جای سوال خواهد بود.

اقتصاد و فرهنگ دو مولفه دلگرمی مردم

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با طرح این پرسش که امروز چگونه می‌توانیم دل مردم را گرم و شاد نگه داریم بر دو مؤلفه اقتصاد و فرهنگ اشاره کرد و افزود: بنابر آمار حداقل 30 درصد از نظام بانکی در دست جامعه ایثارگران است. این افراد می‌توانند نقش پیشرو و الگو را در جهاد در جبهه اقتصادی داشته باشند تا بقیه را نیز به خط کنند؛ چرا که امروز مهمترین مسئله، دفاع از انقلاب اسلامی است و وقتی این مهم سرلوحه کار باشد همه باید کنار هم جمع شویم تا بتوانیم این‌بار در جبهه اقتصادی نقش خود را در برابر مکر دشمنان به‌ درستی و دقت ایفا کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: اگر افراد حاضر در جامعه شاهد باشند که قهرمانانشان در کمال تکریم هستند بی‌هیچ تردیدی آنها نیز بر همین مدار گام‌های خود را استوارتر از پیش برخواهند داشت. برای رسیدن به این مهم لازم است تا تمامی دستگاه‌های کشور پای کار ایثارگران بیایند.

چه زمانی به بنیاد شهید نیازی نیست؟!

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با یادآوری آنکه در حوزه اقتدار و صلابت کشور اگر تمامی دستگاه‌های اجرایی تمامی وظایف خود را در حوزه امور ایثارگران، جانبازان و خانواده معظم شهدا مطابق قانون انجام دهند دیگر باید بنیاد شهید را جمع کنیم! خاطرنشان کرد: اگر ایثارگران و تمامی وزارت‌خانه‌ها در همراهی با جامعه نخبگان کشور برای حل مسئله ایثارگران وارد شوند به نهادی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران نیاز نیست. اگر امروز نیز شاهد فعالیت بنیاد شهید و امور ایثارگران هستیم به این دلیل است که همه دستگاه‌ها آنچنان که از آنها انتظار می‌رفته به میدان نیامدند.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان با بیان این انتقاد که امروز شاهدیم ارزش ایثارگری در جامعه به «قشر» و «صنف» تنزل پیدا کرده و تأکید بر آنکه با جامعه ایثارگران نباید تنها به یک زبان صحبت کرد خاطرنشان کرد: نه‌ تنها بنیاد شهید که تمامی دست‌اندرکاران حاضر در کشور به‌ویژه حاضران در این جنگِ جبهه اقتصادی و مالی کشور و به ویژه اهالی این جمع که خود از جامعه ایثارگران هستند باید با قانونگذاران و خادمان ملت در مجلس شورای اسلامی برای توسعه نظام مالی و شأنیت بخشیدن هرچه بیشتر به کرامت ایثارگران وارد میدان شوند تا بیش‌ازپیش شاهد تکریم مقام ایثارگران و کرامت آن‌ها در جامعه باشیم.

حوزه جهاد و ایثارگری تمام نشده است/ جبهه اقتصادی هدف جدید دشمن برای آسیب به انقلاب

آسیب نبود «جامعیت» در قانون جامع ایثارگران

در بخش دیگری از این نشست محمود پاکدل؛ معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن بیان آنکه یکی از نقدهایی که به بنیاد در حوزه خدمت‌رسانی در مسئله ایثارگران وارد می‌شود آن است که این نهاد با جامعه هدف به شکل مطلوب در ارتباط نیست یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم و ریاست جدید بنیاد شهید؛ در موزه شهدا جلسات مختلف و متعددی با حضور نخبگان و فعالان در جامعه ایثارگران برگزار شد و تلاش کردیم نگاهی ساختارمند به تغییر برخی از برنامه‌ها و ساحت اجرا، فعلیت و عملیات خدمت‌رسانی به جامعه بزرگ ایثارگران کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: این مسئله طی سفر به استان‌ها و احصاء آراء صاحب‌نظران و نخبگان در معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی برای کمک به بنیاد شهید و امور ایثارگران سامان‌دهی شد.

پاکدل خطاب به جمع حاضر مدیران اشرد ایثارگر جامعه بانکی در این نشست با تأکید بر آنکه رشد اقتصادی کشور در دستان شماست تصریح کرد: طی کار کارشناسی که صورت‌ گرفته مشخص شده ‌است که امروز مهمترین نیاز ایثارگران به قانون جامعی است که برخلاف نام و شکل جامعیتش به شکل کامل اجرایی نمی‌شود. در برخی از سطوح اجرایی نیازمند بازنگری و اصلاح است. اینجاست که پای همه حاضران در این جمع برای رسیدن به یک راهکار منسجم در راستای خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگران به میان می‌آید. این جلسه آغاز این راه است و طی جلسات آتی با جدیت و دقت بیشتری نگاه ساختارمند خود را برای ارتقاء سطح خدمت‌رسانی افزایش خواهیم داد.

حوزه جهاد و ایثارگری تمام نشده است/ جبهه اقتصادی هدف جدید دشمن برای آسیب به انقلاب

کوتاهی در اجرای قوانین مرتبط با ایثارگران

در ادامه ذبیح‌الله سلمانی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصاد و دارایی سخنان خود را با اشاره به این مسئله آغاز کرد که در حوزه ایثارگران و جایگاه قانون‌گذاری شاهد کوتاهی‌هایی در اجرای تمامیت قوانین مرتبط در راستای خدمت‌رسانی به جامعه بزرگ ایثارگران هستیم یادآور شد: باوجود قوانین فراوانی که از زبان شما و دیگر افراد در حوزه ارتقای خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگران می‌شنویم؛ برخی انتقادهای مطرح‌شده از سوی جامعه ایثارگران نشان می‌دهد که این قانون در مواردی یا به شکل کامل اجرا نشده است و یا در روند اجرایی خود دچار نقصانی بوده‌ است.

وی با تاکید بر آنکه قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران نوشته شد اما در قوانین مختلف مدام شاهد جرح و تعدیل آن هستیم و این نشان می‌دهد که این قانون جامع نیست! تصریح کرد: به‌عنوان مثال در قانون هفتم توسعه جایی برای این مهم دیده نشده است. درست اینجاست که به این مسئله پی می‌بریم که تقنین قوانین به درستی انجام نشده است.

سلمانی گفت: برخی از قوانین ممکن است که ابلاغ شده باشد اما امروز برای جامعیت اجرایی آن به شفاف‌سازی در حوزه قوانین و مقررات نیازمند هستیم خاطرنشان کرد: برخی بنگاه‌های نیمه‌خصوصی از اجرای قانون جامع حمایت از ایثارگران سر باز می‌زنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصاد و دارایی در پایان تاکید کرد: در قانون جامع به شکل کامل به این مهم ارجاع داده ‌شده است که تمامی داستگاه‌ها مکلف به انجام آن هستند؛ اما در حوزه اجرا به ‌دلیل عدم شفافیت شاهد هستیم که برخی دستگاه‌ها و نهادهای خدمت‌رسان به بهانه‌های مختلف در راستای حمایت از جامعه ایثارگران سر باز می‌زنند. برای رفع این آسیب در بدنه اقتصادی لازم است بانک‌ها با جدیت بیشتری وارد عمل شوند.

در انتهای این مراسم به تمامی مدیران ارشد ایثارگر نظام بانکی حاضر در این جمع لوح تقدیری از سوی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تقدیم شد.

انتهای پیام
captcha