همایش «یاوران وقف» در قم برگزار شد
کد خبر: 4173315
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴

همایش «یاوران وقف» در قم برگزار شد

همایش بزرگ «یاوران وقف» همزمان با هفته وقف در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) شهر قم برگزار شد.

همایش یاوران وقفبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، همایش یاوران وقف روز گذشته، ۱۳ مهرماه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) شهر قم برگزار شد که جمعی از مدیران و مسئولان اوقاف، مسئولان شهری و استانی و اساتید حوزوی و همچنین واقفان و خیرین استان حضور داشتند.

پخش بخش‌هایی از سخنان مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار با مسئولان و مدیران اوقاف و امور خیریه، شعرخوانی استاد محمدعلی مجاهدی از شاعران آیینی کشورمان و تقدیر از دست‌اندرکاران موکب امامزادگان قم در شهر سامرا و شهر قم که طی ایام اربعین برپا شدند، از جمله بخش‌های همایش بود.

 پرونده واقف بسته نخواهد شد

در بخشی دیگر از همایش حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در بین همه صدقات، خیرات و مبرات، هیچ امری به پای وقف نمی‌رسد، گفت: همه آن اعمال نیک یک متربه اتفاق می‌افتند و عامل آن اجر می‌برد، ولی وقف است که الی‌الابد ادامه دارد و پرونده واقف بسته نخواهد شد.

اسکندری ادامه داد: اگر کسی بتواند وقف کند و این کار را انجام ندهد، قطعاً دچار خسران و زیان شده است.

وی با اشاره به ظلم فراوانی که رضاخان و محمدرضا شاه به مسئله وقف داشتند، گفت: انقلاب اسلامی به داد وقف رسید، ولی آن رسوبات منفی همچنان وجود دارند و نیاز به کار فرهنگی برای زدودن آن‌ها کاملا احساس می‌شود.

هدف اصلی وقف خدمت به بشریت است

در ادامه مراسم آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه وقف عملی عبادی محسوب می‌شود، گفت: وقف صدقه‌ای جاریه برای واقف است و تا زمانی که باقی باشد، ثواب و اجر برای او در نظر گرفته می‌شود که علاوه بر آن اصل وقف کردن است که جزو مستحبات موکد در فقه شیعه محسوب می‌شود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: در آیات و روایات نیامده که واقف باید مسلمان باشد یا اینکه وقف بر مسلمان شود، حتی مسلمان می‌تواند اموالی را برای کافر وقف کند، زیرا هدف اصلی از وقف، تقویت حس انسان‌دوستی و خدمت به بشریت است.

تقدیر از دست‌اندرکاران مواکب امامزادگان شهر قم

بخش دیگر این مراسم، پخش کلیپ مربوط به فعالیت موکب امامزادگان استان قم در شهر سامرا بود که همزمان با ایام اربعین و به مدت 20 روز در این شهر برپا شد همچنین از عوامل و دست‌اندرکاران مواکب امامزادگان که در شهر قم برپا شده بودند هم تجلیل به عمل آمد.

بر این اساس از حجت‌الاسلام اسماعیل نادرعلی مدیر اجرایی آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) روستای زواریان، حجت‌الاسلام هدایتی مسئول فرهنگی بقعه متبرکه امامزاده جمال‌الدین(ع)، محمد جواد کریمی مدیر اجرایی حرم امامزادگان ابراهیم و محمد(ع)، عباس کرم‌بخش مدیر اجرایی حرم امامزاده احمد بن قاسم(ع)، حجت‌الاسلام صدر مدیر موکب امامزادگان قم در شهر سامرا، مجتبی اعتمادخواه مسئول پیشخوان موکب امامزادگان قم، مهدی اکبری مسئول پیشخوان موکب، محمد راستگو مسئول آشپزخانه موکب، حسین مقدم مسئول تاسیسات موکب امامزادگان قم در سامرا، رضا منتهایی مسئول مالی مواکب اوقاف، حجت‌الاسلام محسن فاطمیان عضو هیئت امنای موکب، مجید نصیری مسئول پشتیبانی موکب، محمد شکری مسئول پیشخوان و مهدی قائم‌پناه مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف استان قم و مسئول رسانه موکب امامزادگان قم در سامرا، تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha