اقامه سنت نبوی یکی از مهمترین نقش‌های ائمه(ع) بوده است
کد خبر: 4172941
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد:

اقامه سنت نبوی یکی از مهمترین نقش‌های ائمه(ع) بوده است

استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه یکی از نقش‌های مهم امامت اقامه سنت و سیره پیامبر(ص) است، گفت: اقامه امامت و نبوت در این است که اول خوب دین را بفهمیم و بعد آن را در زندگی خودمان اجرا کنیم.

محمدعلی مهدوی رادبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد؛ استاد دانشگاه تهران، شامگاه 11 مهر، در نشست علمی «پیامبر(ص) بهترین اُسوه امت»، با بیان اینکه پیامبر(ص) در عین مقام نبوت دارای شان و جایگاه امامت بودند، گفت: در روایت جالبی از امام صادق(ع) داریم که وقتی به ایشان گفته شد که محمدبن عبدالله، رسول بود و کاری به کار دنیا و حکومت و ... نداشت، ایشان فرمودند که تو عملا با این سخن به انکار نبوت همه انبیا پرداختی؛ بدان «انه کان نبیا رسولا اماما زعیما»؛ متوجه باش و بدان که رسول‌الله(ص)، رسول و نبی و امام و رهبر جامعه بود؛ این تاکید و تکیه بر امامت در مذهب شیعه بسیار معنادار و عمیق است زیرا در سایر مذاهب اسلامی بیشتر واژه خلافت به کار می‌رود ولی امامت معنای عام و عمیق و زعامت دنیوی و اخروی را در پی دارد.

مهدوی‌راد با تاکید بر اینکه یکی از نقش‌های مهم امامت اقامه سنت و سیره پیامبر(ص) است، افزود: کسانی که مطالعات قرآنی و دینی دارند و دنبال مباحث نظری هستند و البته به کاربردی کردن آن در جامعه هم توجه دارند به دنبال اقامه امر اهل بیت(ع) هستند کما اینکه علی(ع) فرمودند: امر ما را اقامه کنید و یا در برخی روایات دیگر هم از امامان دیگر این تعبیر اقیموا امرنا وجود دارد؛ امام رضا(ع) هم فرمودند که خداوند رحمت کند کسی که امر ما اهل بیت(ع) را احیا می‌کند و وقتی از چگونگی آن سؤال شد فرمودند که سخنان ما را بیاموزد و بیاموزاند و اگر مردم با محاسن کلام ما آشنا شوند از ما تبعیت خواهند کرد و این نوع جلسات هم گامی در همین راستاست.

وی، اظهار کرد: ایشان مانند همه مردم غذا می‌خوردند و سوار بر اسب می‌شدند و در کنار سایر مردم حلقه می‌زدند و رفتار پادشاهانه از خود نشان نمی‌دادند تا این سنت در بین مردم باقی بماند و اگر وظیفه امروز ما هم اقامه سنت است این سنت همان سیره و رفتار نبوی و سایر ائمه اطهار(ع) است.

مهدوی‌راد تاکید کرد: اقامه امامت و نبوت در این است که اول خوب دین را بفهمیم و بعد آن را در زندگی خودمان اجرا کنیم. پیامبر اکرم(ص) وقتی در سفر هم همراه مردم می‌رفتند در کارها همراهی می‌کردند تا این نوع درس‌ها را مردم یاد بگیرند و می‌خواستند بگویند من نمی‌خواهم در مجموعه شما طوری رفتار کنم و باشم که گویی فردی متمایز و متفاوت از سایرین هستم.

استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران ادامه داد: امام جعفر صادق(ع) که در میلاد با سعادت ایشان قرار داریم فرمودند قرآن باید مبنای زندگی شما باشد و هر چیزی که از پیامبر(ص) و جانشینان ایشان نقل شده است اگر با قرآن همخوانی نداشت آن را نپذیرید و آن را بر دیوار بکوبید بنابراین وقتی از سنت و سیره نبوی و ولوی سخن می‌گوییم در حقیقت همان دستورات قرآن کریم است. در روایت بیان شده است که امام صادق(ع) فرمودند: اسلام بر 5 پایه استوار است، نماز، زکات، روزه، حج و ولایت. زراره گفته است از ایشان سؤال کردم کدام یک از بقیه مهمتر است و ایشان فرمودند الولایه؛ زیرا ولایت است که قرآن و نماز و حج و روزه و زکات را معنادار می‌کند. امام(ع) فرمودند اینکه مردم بروند خدا را بشناسند و درباره آن بحث کنند آزادند ولی شرک آزاد گذاشته نشده است برای اینکه اگر شرک فراگیر شود توحید اقامه نخواهد شد و ولایت، تداوم توحید و نبوت است.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت فراگیری سیره و سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) و آموزش آن به دیگران، گفت: ائمه(ع) دائما بر روش خود که برگرفته از سنت و سیره پیامبر(ص) بوده است تاکید می‌کردند و رفتارشان هم منطبق بر این سیره بود بنابراین باید این سیره را فرابگیریم و به فرزندان و نسل جدید خود بیاموزیم تا جامعه سبک زندگی صحیحی پیدا کند.

انتهای پیام
captcha