همایش یاوران وقف در قم برگزار می‌شود
کد خبر: 4172603
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۲
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم:

همایش یاوران وقف در قم برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با بیان برگزاری همایش یاوران وقف گفت: همایش یاوران وقف روز پنجشنبه 12مهرماه، با پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی و سخنرانی آیت‌الله فاضل لنکرانی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس اسکندری، مدیر کل اداره وقاف و امور خیریه استان قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس اسکندری، مدیر کل اداره وقاف و امور خیریه استان قم در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف، امروز 10مهرماه در امامزاده موسی مبرقع برگزار شد، ‌اظهار کرد: در ۶ ماه اخیر سال موارد وقفی جدیدی از سوی مردم داشتیم، طبق آمار ۵ وقف جدید به ارزش حدود ۴۳ میلیارد تومان داشتیم و این آمار منحصر به وقف‌هایی است که در اداره اوقاف ثبت شده است، چرا که برخی اوقات مردم اموالی را وقف کرده و خودشان تولیت‌ موقوفه را به عهده می‌گیرند و آن اموال را در اداره اوقاف ثبت نمی‌کنند.
 
وی در خصوص ثبت اموال موقوفی در اداره وقف در اداره اوقاف، ادامه داد: برخی گمان می‌کنند که با ثبت مال وقفی در اداره اوقاف برای آن‌ها محدودیت ایجاد می‌شود و اختیار اموال خود را از دست می‌دهند در حالی که اگر موقوفه متولی داشته باشد، اداره اوقاف هیچ‌گونه دخل و تصرفی در مال موقوفه انجام نمی‌دهد.
 
مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان قم در ادامه با اشاره به وظیفه اوقاف در برابر مال موقوفه، افزود: اداره اوقاف دو مسئولیت مهم در برابر مال موقوفه دارد اول اینکه اداره اوقاف موظف است که از مال موقوفه حراست کند یعنی کسی به این اموال دست‌درازی نکند، دوم اینکه بر درآمدهای مال موقوفه نظارت داشته باشد تا در جهت نیات واقف هزینه شود.
 
اسکندری با نقد تفکر عامه مردم مبنی بر اینکه ممکن است درآمد مال موقوفه در جهت نیت واقف پیش نرود، گفت: اداره اوقاف چه از لحاظ شرعی و چه از لحاظ قانونی مجاز نیست خارج از آنچه که واقف برای مال موقوفه در نظر گرفته است هزینه کند، برای این منظور در اداره اوقاف نظارت درون سازمانی و نظارت برون سازمانی منسجمی در نظر گرفته شده است برای مثال سازمان بازرسی و اطلاعات، سالانه یا دوسال یک بار به صورت دقیق اداره اوقاف را زیر نظر می‌گیرد پس این ذهنیت وجود نداشته باشد که مردم از آینده مال موقوفه خود خبر نداشته باشند.
 
وی با اشاره به ۱۹ محور کاری که در سال گذشته در اداره اوقاف انجام شد، تصریح کرد: در سال گذشته اداره اوقاف فعالیت‌های مختلفی مانند کمک به تعمیرات مساجد، کمک یک میلیاردی در بحث دارو و امور پزشکی به مستمندان، تهیه جهیزیه و کمک هزینه ازدواج، کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت در قالب طرح مهر تحصیلی٬، آزادی زندانیان مالی، ‌اطعام به فقرا، حمایت از مجالس عزاداری و تعزیه خوانی، ‌کمک به نیازمندان در قالب وسایل معیشیتی بخصوص از زمان کرونا، خرید کتب مذهبی و دینی انجام داد که این محورهای بیان شده حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.
 
مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: یکی از مهم‌ترین کارهایی که سال گذشته انجام شد شناسایی موقوفات بود،‌ همانطور که می‌دانید یک‌سری از موقوفات وضعیت مشخصی ندارند از این رو اداره اوقاف ابتدا شروع به شناسایی این موقوفات کرد سپس حدود برای آن‌ها تعیین کرد و در نهایت سند برای آن‌ها صادر شد. در سال گذشته ۲۰۰۰ سند را با همکاری اداره کل ثبت استان به ثبت برسانیم که عدد بسیار قابل توجهی است همچنین ۱۳ مورد احیا موقوفات و رسیدگی به ۱۷۰ پرونده قضایی موقوفات را داشتیم.
 
اسکندری در ادامه با اشاره به فعالیت‌های قرآنی که اداره اوقاف در سال گذشته داشته است، گفت: سال گذشته بخش معارفی مسابقات بین‌المللی قرآن به اداره اوقاف سپرده شد و به دلیل همتی که اداره اوقاف در برگزاری این مسابقات داشت توانستیم دبیرخانه دائمی این مسابقات را در قم مستقر کنیم و ازین پس فعالیت‌های مسابقات بین‌المللی قرآنی و معارفی در قم برگزار خواهد شد.
 
وی در پایان در خصوص برنامه‌های پیش رو که اداره اوقاف در هفته وقف برگزار خواهد کرد، گفت : در هفته وقف یکی از برنامه‌های شاخص برگزاری همایش یاوران وقف است تا تمام کسانی که با مسئله وقف ارتباط دارند اعم از خیرین، واقفین و عامه مردم در این مراسم حضور یابند.
 
اسکندری با بیان اینکه در هفته توزیع وقف بسته معیشیتی در برخی امامزاده ها آزادی ۱۷ نفر از زندانیان مالی و مراسم غباررویی در ۲۰ امامزاده انجام می‌شود، گفت: این مراسم روز پنج شنبه 12مهرماه ساعت ۹:۳۰ در مدرسه امام کاظم(ع) با پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی و با سخنرانی ایت‌الله شیخ جواد فاضل لنکرانی و ارائه گزارشی از فعالیت‌های اداره امور اوقاف انجام خواهد شد؛ جمعی از واقفین نیز تجلیل می‌شوند.
انتهای پیام
captcha