احضار عامل هتک حرمت قرآن در سوئد به دادگاه
کد خبر: 4172162
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

احضار عامل هتک حرمت قرآن در سوئد به دادگاه

شهروند سوئدی 27 ساله که سه سال پیش به هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) اقدام کرده بود پس از سه سال به اتهام نفرت‌پراکنی به دادگاه احضار شد.

به گزارش ایکنا به نقل ازیوروپین کانزرواتیو، یک مرد سوئدی این هفته به اتهام تحریک به نفرت نژادی به دلیل سوزاندن و هتک حرمت قرآن در دادگاه حاضر می‌شود.

این پرونده مربوط به مردی 27 ساله است که در 11 سپتامبر 2020 از خود در حال سوزاندن یک قرآن که در بیکن پیچیده شده بود، فیلم گرفت و سپس اقدام به انداختن قرآن سوخته خارج از یک مسجد محلی در شهر لینکوپینگ کرد.

گفته می‌شود که در کنار قرآن، این مرد تابلوهای مختلفی قرار داده بود که در آنها به ساحت حضرت محمد(ص) توهین شده بود. وی همچنین موسیقی را که برنتون تارانت در جریان فیلمبرداری از قتل عام در دو مسجد در کرایست چرچ  نیوزلند، در سال 2019 استفاده کرده بود پخش کرد.

اوا نمچ نورد (Eva Nemec Nordh) دادستان پرونده گفت: وقتی این فیلم منتشر شد، مردم بسیار نگران شدند. آنها می‌پرسیدند آیا حمله‌ای صورت خواهد گرفت؟ آیا این شخص آماده انجام حمله‌ای مشابه آنچه در کرایست چرچ رخ داد است؟

این پرونده منحصربه‌فرد است زیرا دادستان‌های سوئدی قبلاً علیه معترضانی که نسخه‌های قرآن را سوزانده‌اند اتهامی وارد نکرده‌اند، زیرا بیشتر آنها اعلام کرده‌اند که سوزاندن قرآن تحت قانون آزادی بیان است.

در سال 2020، سوفیا سیرن دادستان سوئدی تحقیقات مقدماتی را در مورد یک پرونده سخنان مشوق نفرت‌پراکنی با قرآن بست و ادعا کرد: نمی‌توان ثابت کرد که جرمی انجام شده است، سوزاندن قرآن به خودی خود غیرقانونی نیست.

طی چند سال گذشته، چندین گروه از دولت خواسته‌اند که سوزاندن قرآن را غیرقانونی کند، به طوری که 15 گروه مسلمان در استکهلم در سال 2020 خواستار ممنوعیت سوزاندن متون دینی و تمسخر مقدسات شدند.

پس از سوزاندن قرآن دیگری در اوایل سال جاری در خارج از سفارت ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز از سوئد خواست تا سوزاندن قرآن را ممنوع کند. وی گفت اگر سوزاندن کتاب مقدس اسلام  ادامه پیدا کند، کشورش نمی‌تواند درخواست عضویت سوئد در ناتو را بپذیرد.

وی افزود: تا زمانی که شما اجازه دهید کتاب مقدس ما، قرآن، سوزاند یا پاره شود، ما به ورود شما به ناتو بله نخواهیم گفت. اردوغان گفت: نگاه ما به فنلاند مثبت است، اما به سوئد نه.

سوئد هنوز سوزاندن قرآن را غیرقانونی اعلام نکرده است، اما کشور همسایه دانمارک، که شاهد چندین اعتراض مشابه بوده است، ماه گذشته اعلام کرد که سوزاندن متون مذهبی در ملاء عام را غیرقانونی خواهد کرد.

نورد، دادستان سوئد در مورد ممنوعیت سوزاندن قرآن گفت: ما در حال حاضر محدودیت‌هایی برای آزادی بیان خود داریم و به موارد بیشتری نیاز نداریم.

انتظار می‌رود در اواسط اکتبر حکمی در مورد این پرونده صادر شود؛ در حالی که نورد اظهار داشت که معتقد است این پرونده مهم است، در مورد اینکه آیا می‌تواند مقدمه‌ای برای پیگرد قانونی قرآن‌سوزی در آینده باشد یا خیر، اظهار نظر نکرد.

انتهای پیام
captcha