نگاه احساسی یا عقلانی مطلق به کربلا نداشته‌ باشیم
کد خبر: 4163743
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
حجت‌الاسلام مؤمنی:

نگاه احساسی یا عقلانی مطلق به کربلا نداشته‌ باشیم

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کربلا یک فرهنگ و جریان مستمر است، گفت: فقط نگاه احساسی و عاطفی و یا از طرف دیگر نگاه عقلانی و منطقی به کربلا داشتن اشتباه است؛ کربلا منشأ درس و عبرت برای زندگی امروز ماست که مبادا از خیمه ولی خدا فاصله و درس بگیریم که در مصیبت و بلا صبر کنیم و به خدا توکل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه، در سخنرانی شامگاه 28 مردادماه که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه کلمه بلا و کلمه کرب از نظر معنایی به یکدیگر نزدیک هستند، اظهار کرد: بلا به معنی آزمون، امتحان، ابتلا و گرفتاری است که به‌صورت قطعی در زندگی همه ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این دنیا قرار است انسان از یک مرحله به مرحله دیگر منتقل شود و این انتقال نیازمند آزمودن است، گفت: زمانی که ابتلا در زندگی مانند یک گره کور می‌شود و شدت در بلا به‌وجود می‌آید به آن کرب می‌گویند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بلا در زندگی از دو حالت خارج نیست، افزود: بلا یا به‌خاطر ترفیع مقام، درجه و رتبه است و یا کفاره گناه است و خدا می‌خواهد گناهی که از انسان صادر شده در همین دنیا تاوانش را پس بدهد و کار به آخرت نرسد و یکی از نعمت‌هایی که در بطن بلا وجود دارد نعمت دعا است.

وی با اشاره به اینکه هر چقدر انسان در مسیر درست‌تری حرکت کند خدا او را مبتلا به ابتلائات سخت‌تری می‌کند تا ناخالصی‌ها کاملاً ذوب شود و انسان به مقام قرب الهی برسد، گفت: امام حسین(ع) زمانی که فهمیدند اسم این سرزمین کربلا است پای خود را به زمین کوبیدند و دست‌های خود را به آسمان بلند کردند و فرمودند: «خدایا من از کرب و بلا به تو پناه می‌برم.»

مؤمنی خداوند را ملجأ و پناه در تمام ابتلائات دانست و گفت: در ابتلائات سراغ هر خانه جز خانه خدا برویم اشتباه است و اگر ما در خانه اهل بیت(ع) را می‌زنیم به‌خاطر این است که خود خداوند فرمود: «وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ؛ از واسطه و وسیله در پیشگاه خداوند استفاده کنید.»(سوره مائده/ آیه 35)

وی با بیان اینکه کربلا یک فرهنگ و جریان مستمر است، اظهار کرد: فقط نگاه احساسی و عاطفی و یا از طرف دیگر نگاه عقلانی و منطقی به کربلا داشتن اشتباه است؛ کربلا منشأ درس و عبرت برای زندگی امروز ماست که مبادا از خیمه ولی خدا فاصله و درس بگیریم که در مصیبت و بلا صبر کنیم و به خدا توکل کنیم.

استاد حوزه علمیه گفت: در روایتی آمده‌ است: «فرزدق، از شاعران برجسته عرب‌زبان از امام حسین(ع) پرسید: چرا عجله کردید و حج را رها کردید و به سمت کوفه حرکت کردید؟ حضرت فرمودند: اگر عجله نمی‌کردم من را با لباس احرام به قتل می‌رساندند و حریم ماه حرام و خانه خدا را از بین می‌بردند. سپس امام حسین(ع) از فرزدق سؤال کردند: از کوفه چه خبر؟ فرزدق جواب داد: شمشیرها علیه شماست.» آن‌چنان حضرت تسلیم مشیت الهی هستند که این حرف فرزدق تزلزلی در ایشان به‌وجود نیاورد.

وی با بیان اینکه رفاقت انسان با خدا با نماز، دعا، قرائت قرآن، ذکر و با توجه به ولی خدا و امام زمان(عج) تقویت می‌شود، ادامه داد: حضرت در پاسخ فرزدق سه جمله فرمودند: «همه چیز در دست قدرت الهی است، اراده خداوند به چیزی که تعلق بگیرد همان می‌شود و خدا برای هر روز تقدیر جداگانه‌ای دارد.»

مؤمنی گفت: برخی می‌گویند تقدیر من همین است و این عبارت نادرست است. اگر ما اقبال به سمت خدا نشان دهیم خداوند درها را به روی انسان باز می‌کند، بنابراین انسان اول باید بندگی خود را در پیشگاه خدا اثبات کند تا خداوند هم درها را باز کند و تقدیر انسان را عوض کند.

انتهای پیام
captcha