چرا صدقه در ماه صفر توصیه شده است؟
کد خبر: 4163385
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲

چرا صدقه در ماه صفر توصیه شده است؟

مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه منابع دینی ماه صفر را به دلیل اتفاقاتی که در آن حادث شده مشمول صدقه دانسته‌اند، گفت: نباید به این ماه و روزهایش آن چنان فکر بدی داشت که باعث حال بد درونی ما شود.

حجت‌الاسلام علی طاهری، مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی طاهری، مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص چرایی صدقه اول ماه صفر، اظهار کرد: در نام ‌ذاری این ماه شاید دو نکته درنظر گرفته که از صُفْرَة (زردی) گرفته شده؛ چراکه زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است و از طرفی نقل است که از صِفْر (خالی) گرفته شده؛ چراکه مردم پس از پایان ماه‌های حرام، رهسپار جنگ می‌شدند و شهرها خالی می‌شد.

وی با بیان اینکه منابع دینی ماه صفر را به دلیل اتفاقاتی که در آن حادث شده مشمول صدقه دانسته‌اند، افزود: علمای دین روزهای آخر ماه را که رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت دو امام بزرگوار در آن قرار داشته را پر از غم می‌دانند. از طرفی ابتدای ماه صفر کاروان اسرای کربلا وارد شهر شام شدند.

این مدرس حوزه با اشاره به آغاز جنگ صفین تصریح کرد: در برخی از روایات اسلامی آمده است که مسلمانان از انجام کارهای مهم در ماه صفر، پرهیز کنند و برای دفع آفات و بلایای این ماه بسیار صدقه دهند. حضرت علی(ع) در مورد این ماه فرموده‌اند: «با رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد.»

طاهری بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند: «هر کس بشارت پایان یافتن ماه صفر را به من دهد، من بشارت بهشت به او خواهم داد.» همچنین در روایت دیگری از ایشان آمده است که «لبخند تو بر روی برادرت صدقه است، امر به معروف و نهی از منکر کردنت صدقه است، راهنمایی کسی که راه را گم کرده صدقه است و دور کردن سنگ و خار و استخوان از راه صدقه است.»

وی افزود: همچنین روایت است که برای محفوظ ماندن از شر در این ماه در هر روز ۱۰ مرتبه این دعای مفاتیح‌الجنان بهتر است خوانده شود که «یا شَدیدَ الْقُوی‏ وَ یا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی‏ شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی‏ کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ‏ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ؛ ای سخت نیرو، و ای سختگیر. ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز. خوارند از بزرگی‌ات همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را، ای احسان بخش. ای نیکوکار. ای نعمت بخش. ای عطا دِه. ای که معبودی جز تو نیست. منزهی تو! به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غم و همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت کند خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه‌اش.»

این مدرس حوزه ادامه داد: از سوی سید بن طاووس نقل شده که در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز بخوان که در رکعت اول سوره حمد و سوره فتح و در رکعت دوم سوره حمد و سوره توحید قرائت شود و پس از سلام نماز، صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابی سفیان را لعنت کن و صد مرتبه استغفار نما و آن‌گاه حاجت خویش را از خداوند بخواه.

طاهری با بیان اینکه نباید به این ماه و روزهایش آن چنان فکر بدی داشت که باعث حال بد درونی ما شود، یادآور شد: دقت داشته باشیم همه روزهای خداوند شایسته نعمت و شکرگزاری بوده و دلیل غم این ماه در تضاد با نعمت‌های خداوند نیست و تنها علائم و شرایطی که بروز کرده این روزها را شایسته صدقه می‌کند. بنابراین، نباید به روزهایی که خداوند به عنوان نعمت به ما عطا کرده فکر بد داشت، اما از طرفی نباید از روایات و شرایطی که این ماه را ماه حزن و اندوه قرار داده گذشت. با صدقه‌ای که تنها پول هم نیست می‌توان حال خوش  را به خود و خانواده خود هدیه داد.

انتهای پیام
captcha