تكرار هتک حرمت قرآن از سوی افراط‌گرایان در هلند
کد خبر: 4163343
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷

تكرار هتک حرمت قرآن از سوی افراط‌گرایان در هلند

یک سیاستمدار وابسته به حزب افراطی و ضد اسلامی هلند در مقابل سفارت ترکیه در این کشور به هتك حرمت ساحت قرآن کریم اقدام کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی، ادوین واگنسولد، رئیس بخش هلندی جنبش اسلام‌هراسانه راست افراطی پگیدا،  در مراسمی که در مقابل سفارت ترکیه در لاهه برگزار شد، یک نسخه از قرآن را زیر پا گذاشت و آن را پاره کرد.

دولت هلند پیش از این برگزاری تظاهرات اسلام‌هراسانه در روز جمعه قبل از این رویداد را محکوم کرده بود، اما اعلام کرد که هیچ اختیار قانونی برای جلوگیری از آن ندارد.
 
خبرنگاران خبرگزاری فرانسه شاهد بودند که ادوین واگنسولد، که شاخه هلندی گروه راست افراطی پگیدا را رهبری می‌کند، به همراه دو نفر دیگر به ساحت قرآن بی‌حرمتی کردند. 
 
پلیس دسترسی به خیابانی را که سفارت ترکیه در آن قرار دارد مسدود کرده بود و حدود پنجاه معترض نیز در آن حضور داشتند. زمانی که واگنسولد صفحاتی از قرآن را پاره کرد، برخی شروع به پرتاب سنگ به سوی وی کردند. حدود 20 پلیس مجهز به سپر و باتوم وارد عمل شدند و تعدادی از جمعیت سعی کردند هنگام خروج او را تعقیب کنند.
 
صبح روز جمعه، 27 مرداد دیلان یشیل گوز، وزیر دادگستری ترک‌تبار هلند، هتک حرمت این کتاب مقدس را بسیار کودکانه و بیمارگونه توصیف و ادعا کرد: قوانین کشور چنین اقدامی را مجاز دانسته است.
 
 واگنسولد به دلیل اظهار نظرهایی که در جریان تظاهرات مشابهی در ژانویه بیان کرد با محاکمه روبرو می‌شود. در آن زمان او در حالی که یک نسخه از قرآن را در مقابل پارلمان پاره می‌کرد این کتاب را به یکی از آثار آدولف هیتلر تشبیه کرد. بر روی تی شرتی که او در تظاهرات دیروز جمعه پوشیده بود هم مطلب مشابهی نوشته شده بود. گیرت ویلدرز، رهبر حزب راست افراطی PVV، پیامی را در اینترنت منتشر کرد که از تظاهرات اسلام‌هراسانه روز جمعه پگیدا حمایت کرد. 

یک پژوهش که اخیراً انجام شده است، نشان داد مسلمانان آمستردام هلند به طور مرتب مورد تبعیض قرار می‌گیرند و احساس می‌کنند اسلام‌هراسی به طور فزاینده‌ای در جامعه عادی می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این پژوهش، مظاهر تبعیض نژادی علیه مسلمانان در آمستردام، پایتخت هلند، مانند دشواری یافتن کار به دلیل مذهبشان، گسترش سخنان نفرت‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از عناوین منفی برای زنان محجبه را برشمرده‌اند.

انتهای پیام
captcha